۱۰ اصل مهم در نمونه‌سازی
استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت یازدهم) ۸

۱۰ اصل مهم در نمونه‌سازی

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۶/۳۰ - ۱۲:۰۰ | ۵ دقیقه

در استارت‌آپ صفرکیلومتر یاد می‌گیریم چطور یک استارت‌آپ را از صفر شروع کنیم.

نوپانا: بوم مدل کسب‌وکار وسیله‌ای جهت تدوین ارزش‌های پیشنهادی شما برای مشتریان است. طراحی این بوم یکی از اصلی‌ترین قدم‌ها در راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپاست.

در واقع بوم مدل کسب‌وکار، چگونگی فرآیند خلق و ارائه ارزش توسط کسب‌وکار شما به مشتریان را شرح می‌دهد. در این نوشتار سعی داریم تا شما را با طراحی و تدوین این بوم آشنا کنیم. قسمت دوازدهم:

به گزارش نو‍پانا، قدرت نهفته در نمونه‌سازی را آزاد کنید. در مقابل وسوسه صرف زمان و انرژی برای بهبود و اصلاح صرفا یک مسیر توسعه مقاومت کنید. به جای آن، از اصولی که در اینجا ارائه شده است برای بررسی چندین مسیر مختلف با صرف همان میزان انرژی و زمان استفاده کنید. به این ترتیب ضمن یادگیری بیشتر، می‌توانید ارزش‌های پیشنهادی بهتری را نیز کشف کنید.

آن را قابل مشاهده و ملموس کنید

این نوع نمونه‌ها باعث گفت‌وگو و یادگیری می‌شوند. به ورطه مکالمات بی‌نتیجه کشیده نشوید.

بدون پیش‌فرض فکر کنید

آنچه را که نمی‌توانید انجام دهید، نمونه‌سازی کنید. با ذهنیتی تازه به کاوش بپردازید. اجازه ندهید دانش فعلیتان مسیر بررسی شما را مختل کند.

عاشق ایده‌های اولیه نشوید- گزینه‌های متعددی خلق کنید

تصحیح زودهنگام ایده‌هایتان، از خلق و اکتشاف جایگزین‌های متعدد جلوگیری می‌کند. خیلی سریع عاشق نشوید.

در حالت ناپایداری، احساس راحتی داشته باشید

در ابتدای این فرآیند، مسیر درست مشخص نیست و حالتی ناپایدار دارد. وحشت نکنید و زود زیرپای خود را سفت نکنید.

با جزئیات کم شروع کنید، تکرار کنید و بهبود ببخشید

نمونه‌های بهبودیافته را به سختی می‌توان دور ریخت. نمونه‌ها را خام، ارزان و سریع نگه دارید. هرچه بیشتر درباره آنچه در عمل کارگر است و آنچه نیست. دانش کسب کنید، جزئیات بیشتری را وارد نمونه کنید.

کار خود را عرضه کنید و به دنبال نقد باشید

سریعا به دنبال بازخورد باشید و این کار را اغلب قبل از بهبود بخشیدن انجام دهید. بازخوردهای منفی را به خود نگیرید. ارزش بهبود نمونه‌ها خیلی بیشتر از این حرف‌هاست.

با شکست‌های زودهنگام، متعدد و کم‌هزینه، سریع‌تر یاد بگیرید

ترس از شکست، افراد را از جست‌وجو و اکتشاف باز می‌دارد. با فرهنگ نمونه‌سازی خام و سریع که شکست را کم‌هزینه می‌کند و منجر به یادگیری سریع‌تر می‌شود. بر ترس خود غلبه کنید.

از تکنیک‌های خلاقیت استفاده کنید

از تکنیک‌های خلاقیت برای اکتشاف نمونه‌های پیشگام استفاده کنید. شهامت شکستن قواعد و روش‌های مرسوم انجام کار در سازمان و یا شرکت خود را داشته باشید.

مدل‌های شرک خلق کنید

مدل‌های شرک، نمونه‌های افراطی و غیرعادی‌ای هستند که ساخت آنها محتمل نیست. از آنها به منظور عاملی برای شروع گفت‌وگو و یادگیری استفاده کنید.

آموخته‌ها، بینش‌ها و پیشرفت را ثبت کنید

تمامی اطلاعات مربوط به نمونه‌های مختلف، آموخته‌ها و بینش‌ها را ثبت کنید. ممکن است بعدا از ایده‌ها و بینش‌های اولیه‌تان در فرآیند طراحی استفاده کنید.

قسمت پیشین:

قسمت یازدهم

برچسب‌ها: استارت‌آپ؛ صفرکیلومتربوم مدل کسب‌وکار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.