دیجیتال مارکتینگ به کمک اینستاگرام
بازاریابی نوین کسب‌وکار ۸.۷

دیجیتال مارکتینگ به کمک اینستاگرام

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۱۰:۰۰ | ۸ دقیقه

یکی از ابزار‌های بازاریابی دیجیتال، اینستاگرام است؛ اما کسب‌وکار‌ها چقدر در استفاده از این ابزار، هوشمندانه عمل می‌کنند؟ به همین منظور به بررسی «کارگاه دیجیتال مارکتینگ با طعم اینستاگرام» که ۲۲ شهریور در تهران برگزار شد، می‌پردازیم.

نوپانا*: روزانه حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون کاربر ایرانی از صفحات اینستاگرام بازدید می‌کنند و طبق آمار سایت الکسا میانگین زمانی که کاربران جهت دیدن پست‌های اینستاگرامی صرف می‌کنند ۵.۲۶ ثانیه است.

همین آمار و اطلاعات سبب شده است که صاحبان کسب‌وکار علاقه زیادی برای راه‌اندازی صفحه اینستاگرام کسب‌وکار خود نشان دهند و همچنین دوره‌های آموزشی مختلفی نیز در این زمینه برگزار شده است؛ ما هم در این مطلب به بررسی «کارگاه دیجیتال مارکتینگ با طعم اینستاگرام» با سخنرانی سید رضا واعظی، مشاور بازاریابی در فضای مجازی می‌پردازیم که هفته گذشته چهارشنبه ۲۲ شهریور در تهران برگزار شده است. باهم بخشی از مهمترین صحبت‌های ارائه شده در این کارگاه را می‌خوانیم:

سید رضا واعظی در این کارگاه شروع صحبت‌های خود به تعریف قانون ۱۹۹۰ و اصل پارتو پرداخته و این طور بیان کرد: «بر اساس قانون ۱۹۹۰، مخاطبین شما به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ ابتدا بازار یک درصدی‌ها که افراد پیشرو در استفاده از خدمات ارائه شده توسط شما هستند؛ دسته دوم اطرافیان افراد پیشرو هستند و دسته سوم هم تقریبا ۹۰ درصد مخاطبان شما را شامل می‌شوند، تا مدت‌ها از خدمات شما استفاده نخواهند کرد. همچنین اصل پارتو بیان می‌کند که تنها حدود ۲۰ درصد از مخاطبان شما موثر هستند و از شما خرید می‌کنند و ۸۰ درصد دیگر از شما خرید نمی‌کنند. (اما نگران نباشید، چرا که همیشه آن ۲۰ درصد، ۸۰ درصد مابقی را پوشش می‌دهند.)

این مشاور بازاریابی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های نرم‌افزار اینستاگرام در صفحه‌های شخصی و نحوه تبدیل آن به صفحه تجاری نیز گفت: «برای ساخت یک صفحه تجاری در اینستاگرام ابتدا لازم است شما یک صحفه شخصی با حالت عمومی (public) داشته باشید. اصلا مهم نیست چقدر دنبال‌کننده دارید یا چقدر پست‌های شما لایک می‌شود، فقط کافیست به بخش تنظیمات صفحه خود رفته و با انتخاب گزینه تبدیل به صفحه تجاری، وارد روند ایجاد صفحه تجاری شوید.»

او افزود: «در ابتدای روند ساخت صفحه تجاری در اینستاگرام از شما آدرس، ایمیل و شماره تماس گرفته می‌شود که این اطلاعات در اختیار مخاطبان شما قرار گرفته می‌شود. مورد دومی که به صفحه تجاری شما اضافه می‌شود، گزینه اینسایت (insight) است. شما در این صفحه می‌توانید اطلاعاتی چون جنسیت مخاطبان، ساعات پر بازدید، سن مخاطبان، تعداد لایک، کامنت‌ها و تعداد افرادی که پست شما را ذخیره کرده‌اند را نیز زیر نظر داشته باشید؛ اما شاید مهم‌ترین مشخصه‌ در بین گزینه‌های مذکور، تعامل (engagement) است. مفهوم این کلمه تعامل بین شما و مخاطبین شما است که شامل جمع تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و تعداد افرادی که پست که شما را ذخیره می‌کنند، می‌شود.»

(همچنین بخوانید: اشتباهات بزرگ بازاریابی دیجیتال)

واعظی در ادامه به مفهوم برند‌سازی در صفحات اینستاگرامی اشاره کرد و گفت: «برند، حسی است که مخاطب بعد از اولین برخورد با شما دریافت می‌کند؛ به این معنی است که صفحه ایسنتاگرامی شما باید هویت بصری، ادبیات منحصر به فرد و صداقت شما را داشته باشد. برای این کار، شما می‌توانید بنا به نوع خدماتی که ارائه می‌دهید از قالب‌هایی با طیف رنگی شاد، رسمی یا سنیگن در حوزه هویت بصری و همچنین استفاده درست از پست‌های پازلی یا ترکیب عکس‌های چندتایی (album) به همراه ویدیو‌های ۶۰ ثانیه‌ای انتخاب کنید.»

او ادامه داد: «موضوع بسیار مهم دیگر نحوه نوشتن توضیح (caption) است. در این مورد برند شما با ادبیات منحصر به فرد شما به مخاطب معرفی می‌شود؛ پس در استفاده از انواع لغات دقت کنید. هشتگ‌گذاری در متن نیز بسیار مهم است؛ چرا که هشتگ پرچم شناخت پست شما در بین چند میلیون‌ها پست روزانه دیگر کاربران است.»

سخنران این کارگاه در مورد نحوه استوری و گرفتن فیلم زنده (لایو) نیز گفت: «توجه داشته باشید قابلیت استوری در بعضی مواقع بهتر از کپشن و عکس می‌تواند باشد اما باید به کیفیت تصاویر و انتخاب مناسب هشتگ دقت کرد.»

در پایان سید رضا واعظی با اشاره به چند نکته بسیار مهم برای هر نوع کسب‌وکاری گفت: «گاهی اوقات لازم است رایگان بفروشید. این کار باعث جلب اعتماد مشتریان و موفقیت در کسب‌وکار شما می‌شود. همچنین توجه داشته باشید مبحث قیمت‌گذاری روی کالا و خدماتی که شما ارائه می‌دهید بسیار مهم و موثر در آینده برند و کسب‌و‌کار شما است. کسب‌وکارهای دیجیتالی همچون صفحات اینستاگرامی، از نوع آی‌سی‌تی (ICT) است؛ این یعنی خدمات شما باید مبتنی بر ارتباطات، اطلاعات و تکنولوژی باشد تا با فراهم کردن فضایی امن برای مخاطبان بتوانید اطلاعات کسب‌وکار خود را با آن‌ها در میان گذاشته و به اهداف خود دست یابید.»

* گزارش کارگاه: مهران مرادی

(همچنین بخوانید: کلید‌های طلایی بازاریابی دیجیتال)

برچسب‌ها: digital marketingبازاریابی دیجیتالاینستاگرامبازاریابی در اینستاگرامسید رضا واعظی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.