2017 سالی برای ماشین‌های خودران
خودران‎ها در راه قدم گذاشتن بر جاده‎های دنیا ۷.۳

۲۰۱۷ سالی برای ماشین‌های خودران

توسط محمد حاجی‌علی همدانی | ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ - ۱۱:۳۸ | ۵ دقیقه

اتصال خودروهای بدون سرنشین به جاده‌ها دیگر خیلی نزدیک به نظر می‎رسد و باید منتظر ماند و دید این امر در سال 2017 زندگی مردم را متحول می‎کند؟

رئیس سابق بخش توسعه و پژوهش شرکت جنرال موتورز این موضوع را به یک مسابقه تسلیحاتی تشبیه کرده است. اینکه ظهور خودروهای بدون سرنشین به سیستم اقتصادی ما آسیب می‌رساند یا شهر را امن نگه می‌دارد؟ بدون شک در مجموع، اتوماسیون ‌کردن سیستم رانندگی مسیر زندگی را تغییر خواهند داد.

ادعای صاحب‌نامان

فورد، گوگل، مرسدس بنز، تسلا و یوبر بالاتر از همه به‌طور واضح اعلام کردند که تا سال 2021 به‌شکل کامل ماشین‌ها و کامیون‌های کاملا خودکار را راهی جاده‌های ایالات متحده خواهند کرد.

در پایان سال گذشته، صاحب شرکت یوبر اتو (Uber Otto) یک محموله نوشیدنی را از فورت کولینز کولورادو به کولورادو اسپرینگز با یک کامیون خودران ارسال کرد. هم‌چنین شرکت اینترنتی بایدو(Baidu) با همکاری گروه فوتون موتور(Foton Motor)  ابر کامیون نیمه اتومات خود را معرفی کردند.

همچنین به گفته ماروتی سوزوکی، تنها جایی که به‌ نظر نمی‌رسد به‌زودی ماشین‌های بدون سرنشین به آنجا برسند هند است. اما در مقابل بارگاوا معتقد است که ماشین‌های خودران هرگز قادر نخواهند بود که جای همتای انسانی خود را بگیرند.

سنگاپور، بهشت ماشین‌های بدون سرنشین

به گزارش تاپ‌تک(Top Tech)، امسال شما احتمالا داستانی از ایوان آکرمن درباره "ناتونومی" خواهید شنید؛ یکی از شرکت‌های نوپا که با تلاش فراوان جایگاهی برای شرکت در مسابقه ساخت ماشین‌ها و ناوگان‌های خودران، فراهم کرده است. ام آی تی با استفاده از نرم‌افزارها و سنسورهای کارگذاشته شده برروی رنو زوئس در سنگاپور در سال گذشته مشاهداتی انجام داده است و هم‌اکنون درحال تست نسخه تازه متولد شده تاکسی‌های خودران خود، در بوستون است.

سنگاپور در امر تولید ماشین‌های خودکار بسیار فعال است، آکرمن در این باره می‎گوید: سنگاپور شبه ایالتی است که با حدود 6/5 میلیون نفر جمعیت که در مساحتی به وسعت 700 کیلومتر مربع محصور شده است. این امر باعث شده که این کشور، سومین کشور پرجمعیت جهان شناخته شود. جاده‌ها در سنگاپور، به اماکن مسکونی بسیار نزدیک هستند و با توجه به رشد جمعیت ساختن جاده‌ها به سادگی انتخاب کردن یک گزینه نیست، همچنین بوستون نیز وضعیتی مشابه را داراست.

چالش‌های اقتصادی خودران‎ها

همیشه درکنار تکنولوژی‌های مخرب، خبرهای خوب و بد وجود دارد. موشه واردی از دانشگاه رایس در کنفرانس ماه پیش در هوستون که در ارتباط با انسان‌های پیشرفته، ماشین‌ها و آینده‌کاری بود، در رابطه با اثرات مثبت زیادی که ماشین‌های خودران بر ما و محیط‌زیست ما می‌گذارند، گفت: این تا زمانی است که به فکر اینکه چه بلایی سر شغل‌ها خواهد آمد، نباشید. به ‌هرحال در ایلات متحده بیش از 50 درصد شغل‌ها بصورت مشترک با رانندگی و رانندگان در ارتباط هستند.

در حدود 5/3 میلیون نفر، فقط از راه رانندگی امورات زندگی خود را می‌گذرانند، جدا از ده‌ها میلیون نفری که شغل‌های مرتبط با رانندگی دارند. مانند رانندگان خودروهای سواری، کامیون‌ها، متل‌ها، رستوران‌ها، مراکز سوخت و بسیاری موارد دیگر.

پیشرفت‌ تکنولوژی ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد، اما تغییرات تکنولوژی قطعا این‌طور به‌نظر می‌رسد. سوال درباره تأثیر وسایل نقلیه خودران بر نیروی کار جهانی، به‌عنوان موضوع مهمی در جوامع و بحث‌های عمومی و از آن بالاتر در میان جامعه‌شناسان، اقتصاد‌دانان و انجمن‌های تجارتی سیلیکون ولی قرارگرفته است. در هر حال این سوال مهمی است که چگونه برای آینده بدون راننده، مهندسین و تکنولوژیست‌هایی که این جهان خودران را برای ما ساخته‌اند، کمک می‌کنند تا این امر مفید و جذاب شود؟

برچسب‌ها: جهانتکنولوژیحمل‌و‌نقلدانشایده
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر پژوهشی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده و با فعالیت‌های تخصصی در زمینه مهندسی پزشکی و پردازش تصویر، هم‌اکنون مدیریت بخش فنی استارت‌آپ Maczooo mirror را برعهده دارد.