تصمیم هراسی
این فوبیا شما را متوقف خواهد کرد ۸

تصمیم هراسی

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۱۰:۴۹ | ۴ دقیقه

تصمیم‌هراسی در محل کار به هر کسب‌وکاری آسیب می‌زند.

نوپانا: ما از فوبیا (ترس‌های بی‌دلیل) زیاد شنیده‌ایم. فوبیای حشرات، فوبیای تاریکی یا ارتفاع، فوبیای تنهایی و سکوت. اما شاید هیچ‌یک از آنها، به اندازه ترس از تصمیم‌گیری بر زندگی ما سایه نینداخته باشد. ترس از تصمیم‌گیری به حدی جدی است که برای آن یک نام اختصاصی هم در نظر گرفته شده است: تصمیم هراسی (Decidophobia)

تاثیر مخرب این فوبیا بر زندگی شخصی و کاری چیست؟ اصلا نشانه‌های این بیماری کدامند؟

1- شهامت انتخاب

فوبیای تصمیم‌گیری، باعث می‌شود ما جرات انتخاب یک گزینه را از میان گزینه‌های موجود نداشته باشیم. این در حالی است که در بسیاری از موارد، گزینه درست را می‌توانیم به سادگی از میان گزینه‌های پیش رو تشخیص دهیم.

2- کوچک کردن مساله

فرار از تصميم‌هاي بزرگ به تصميم‌هاي كوچك، يكي از هنرهاي ما براي پنهان كردن ترس از تصميم‌گيري است. پیتر سنگه (Peter Senge) استاد دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT) می‌گوید: با تقسیم یک گاو به دو قسمت، دو گوساله نخواهیم داشت. بلکه یک گاو مرده خواهیم داشت، ما با خرد کردن یک تصمیم به تصمیم‌های کوچک‌تر، عملا اصل آن تصمیم را کنار گذاشته و سرگرم انتخاب‌های دیگری شده‌ایم.

3- به تعویق انداختن

 ما عموما فراموش مي‌كنيم كه تصميم نگرفتن، خود يك تصميم است. كسي كه تصميم مي‌گيرد فردا در مورد استعفا فكر كند، تصمیم گرفته است كه امروز استعفا ندهد. دلیل اینکه بسیاری از ما مشورت می‌گیریم، ندانستن پاسخ نیست، بلکه ترسیدن از پذیرش پاسخی است که در ذهن داریم.

 برای کاهش علائم این معضل، برای تصمیمات خود ضرب‌الاجل زمانی تعریف کنید. با افرادی که دل و جرات بیشتری دارند همراه شوید. زمانی که تصمیمات را در ضرب‌الاجل تعیین شده می‌گیرید به خودتان بازخورد مثبت و حتی جایزه بدهید.

برچسب‌ها: فرهنگ و جامعهارتباطات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا