استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت ششم)
دردسر‌های مشتری ۸

استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت ششم)

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۶/۲۱ - ۱۰:۰۰ | ۴ دقیقه

در استارت‌آپ صفرکیلومتر یاد می‌گیریم چطور یک استارت‌آپ را از صفر شروع کنیم.

نوپانا: بوم مدل کسب‌وکار وسیله‌ای جهت تدوین ارزش‌های پیشنهادی شما برای مشتریان است. طراحی این بوم یکی از اصلی‌ترین قدم‌ها در راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپاست.

در واقع بوم مدل کسب‌وکار، چگونگی فرآیند خلق و ارائه ارزش توسط کسب‌وکار شما به مشتریان را شرح می‌دهد. در این نوشتار سعی داریم تا شما را با طراحی و تدوین این بوم آشنا کنیم. قسمت ششم:

چگونه دردسر‌های مشتری را شناسایی کنیم؟

همان طور که در قسمت قبلی به این موضوع اشاره شد که، دردسر‌های مشتری بهترین فرصت برای کارآفرینان جهت خلق ارزش‌ها هستند؛ برای خلق ارزش جهت هموارسازی این دردسر‌ها ابتدا باید خود دردسر را شناسایی کنیم.

در این نوشتار سوالاتی را مطرح خواهیم کرد که شما را برای یافتن دردسر‌های مشتریان یاری می‌کنند:

ـ مشتریان شما مفهوم، «خیلی گران»، «خیلی زمان بر» و «نیازمند تلاش قابل توجه» را چگونه ارزیابی می‌کنند؟ معیار مشتریان شما برای دسته بندی کار‌ها در گروه‌های این‌چنینی چیست؟

ـ چه چیزی در ذهن مشتریان شما حس بد ایجاد می‌کند؟ چه مواردی مشتریان را نا امید و مایوس می‌کند؟

ـ سختی‌ها و چالش‌های اصلی که مشتریان در روند انجام یک کار با آن‌ها مواجه هستند شامل چه چیز‌هایی می‌شوند؟ آیا آن‌ها نحوه کار با چیز‌های مختلف را به درستی درک می‌کنند؟

ـ مشتریان با چه پیامد‌های اجتماعی منفی روبه رو هستند و یا از آن می‌ترسند؟ ترس از دست دادن وجه اجتماعی، قدرت، ثروت، اعتماد و یا جایگاه؟

ـ مشتریان از چه ریسک‌هایی می‌ترسند؟ از ریسک مالی، اجتماعی و یا فنی؟ و یا از خود می‌پرسند در انجام کاری ممکن است چیزی غلط از آب در بیاید؟

ـ چه موانعی در مقابل مشتریان شما در خصوص پذیرفتن ارزش پیشنهادیتان وجود دارد؟ هزینه سرمایه‌گذاری اولیه و یا منحنی یادگیری با شیب تند؟

این سوالات شما را در یافتن دردسر‌های مشتریان یاری می‌کنند. از برخی از این سوالات در زمینه تحقیقات بازار نیز می‌توان استفاده کرد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

یافتن پاسخ صحیح در رابطه با این سوالات به شما کمک می‌کند دردسر‌های مشتریان را به خوبی شناسایی کنید و راه حلی منطقی برای رفع این دردسر‌ها ارائه کنید. این سر‌آغاز ارزش آفرینی است.

قسمت پیشین:

قسمت پنجم

برچسب‌ها: دردسر‌هاپروفایل مشتریبوم مدل کسب‌وکاراستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.