سرویس پرسش و پاسخ پادپرس در خدمت مسائل بزرگ اطراف ما
با بادپرس بیشتر آشنا شوید! ۸

سرویس پرسش و پاسخ پادپرس در خدمت مسائل بزرگ اطراف ما

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۱۳:۰۰ | ۶ دقیقه

این فرآیند بستری برای همسو و همراه‌شدن افرادی است که می‌خواهند خودشان مسئول حل مشکل‌ها و مسائل دنیا پیرامون خود باشند.

نوپانا: تصور کنیند هر کدام از ما هر روز ۱۰ دقیقه، به راه حلی برای یکی از مشکلات اطراف خودمان فکر می­‌کردیم و تصور کنید این ۱۰ دقیقه‌ها با هم همسو بود. به نظرتان چه اتفاقی می‌افتاد؟

در این فضای گفت‌وگو، متخصص‌ها و جوان‌ها کنار همدیگر جمع می‌شوند و پا به پای هم، پرسش‌ها، تجربه‌ها و اندیشه‌های خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند تا راه‌حل‌هایی برای این‌گونه مسائل پیدا شود.

آغاز به کار سرویس پادپرس و چالش‌ اصلی آن

حدود یک سال و نیم است که سرویس حل مسئله‌ پادپرس رونمایی‌شده، ولی کمتر از سه ماه است که ثبت‌نام آن برای عموم باز‌شده و به صورت آزاد کاربر می‌پذیرد. پیش از این، کاربرها فقط با دریافت دعوت‌نامه از طرف افرادی که سایت را راه‌اندازی کرده‌اند، امکان حضور در این سایت را داشتند. محدودکردن ثبت‌نام الهام‌گرفته از سرویس‌هایی است که تمایل ندارند کیفیت را فدای کمیت کنند، مثل جیمل و یا پینترست. در ایران هم خیلی مرسوم نیست.

با این حال این انتخاب تاثیر خود را به خوبی در کیفیت خروجی پادپرس نشان‌داده است. کافی است نگاهی به محتوا بحث‌های موجود در این وب‌سایت بیاندازید، مخصوصا محتوا به اشتراک گذاشته‌شده توسط مسئله‌بازهای برتر این سایت که از اولین کاربرهای دعوت‌شده به پادپرس هم هستند. البته چالش اصلی پادپرس هنوز شروع نشده است. افرادی که جذب این محیط می‌شوند، به خاطر سادگی کار با ابزار و همین‌طور کیفیت تجربه‌های به اشتراک گذاشته‌شده، جذب شده‌اند. مسئله این است که آیا پادپرس با بازکردن درب‌های خود به روی عموم می‌تواند این کیفیت را در بحث‌هایش نگه دارد؟ این چالشی است که با کمک برنامه‌ مسئله‌بازهای برتر قرار است حل شود.

افرادی که از بین تمام سنجش‌های ممکن، فقط با زمان مطالعه خودشان و یا مهارت گوش‌دادن ردیابی می‌شوند. کسانی که می‌توانند صاف و بدون پیچیدگی از تجربه‌های خودشان بگویند و یا از تجربه‌های شما بپرسند، پذیرنده و آموزنده هستند، ذهنی باز و گشوده نسبت به دیدگاه دیگران دارند و حق را در انحصار خود نمی‌دانند. این افراد جوینده هستند و مهم‌تر از همه، آنها توانایی همدلی به‌طور سازنده را نیز دارند. آیا چنین سنجش‌ها و چنین افرادی می‌توانند کیفیت بحث‌ها را حفظ‌ کنند؟ این پرسشی است که در طول زمان پاسخ آن‌ مشخص می‌شود.

چرا پادپرس؟

فضای گفت‌وگو مسئله‌ای بوده که همیشه در ایران در مورد آن بحث‌شده است. توسعه‌‌ رفاه در یک جامعه بدون وجود مهارت‌های گفت‌وگو ممکن نیست. پادپرس با بحث‌های سازنده‌ای که حول مسئله‌های مهم ایران آغاز کرده است، در حال گسترش چنین فضایی است.

نوآوری آغشته با تفکر انتقادی در پادپرس

از آبان گذشته، رویدادهای نوآوری باز در پادپرس برای فعالیت متمرکز حول یک مسئله‌ مهم و پرمخاطب شروع شده است. این رویدادهای مجازی تحت عنوان  «نوآ» و با محوریت موضوعاتی که توجه بیشتری در جمع پادپرسی‌ها به خود جلب کرده‌اند، کلید خورده‌اند. نوآ (Nova)، با مفهوم نو بیا و با معنا لغوی نواختر و پایان عمر یک ستاره، آغازی برای ستاره‌های جدید است. پادپرس در رویداد نوآ؛ بر سر یک میزگرد مجازی راجع به یکی از دغدغه‌های پرمخاطب، میزبانی خود را اعلام می‌کند و تلاش می‌کند مخاطبان و ذی‌نفعان مرتبط با موضوع را در این میزگرد به گفت‌وگو دعوت ‌کند.

تاکنون، شش رویداد نوآورانه با موضوع‌های هدررفت غذا، مستندسازی تجربه، آلودگی هوا، فرایندهای نوشتن، هدررفت غذا و مطالعه‌ کتاب برگزارشده است. هفتمین رویداد نوآ، در هفته‌ آخر شهریور و با موضوع  «نوآ۰۰۷: بی‌آبی در ایران» برگزار خواهد شد.

شما هم به پیداکردن راه‌کارهای نو درباره‌ این مسئله‌ مهم که دعوت هستید!

نوپانا، وب‌سایت علمی-تحلیلی کسب‌وکارهای نوپا، حامی رسانه‌ای رویداد نوآ۰۰۷ است.

(همچنین‌ بخوانید:فناوری‌هایی که الگوی مصرف انرژی را متحول می‌کنند)

برچسب‌ها: بادپرسنوآNovaنوپاناآببی‌آبی ایران
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.