استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت چهارم)
پروفایل مشتری ۸

استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت چهارم)

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۶/۱۹ - ۱۱:۰۰ | ۶ دقیقه

در استارت‌آپ صفرکیلومتر یاد می‌گیریم چطور یک استارت‌آپ را از صفر شروع کنیم.

نوپانا: بوم مدل کسب‌وکار وسیله‌ای جهت تدوین ارزش‌های پیشنهادی شما برای مشتریان است. طراحی این بوم یکی از اصلی‌ترین قدم‌ها در راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپاست.

در واقع بوم مدل کسب‌وکار، چگونگی فرآیند خلق و ارائه ارزش توسط کسب‌وکار شما به مشتریان را شرح می‌دهد. در این نوشتار سعی داریم تا شما را با طراحی و تدوین این بوم آشنا کنیم. قسمت چهارم:

پروفایل مشتری

 پروفایل مشتری توصیف کننده بخش خاصی از مشتریان در مدل کسب‌وکار شما است.

در واقع پروفایل مشتری، مشتریان را با جزییات بیشتری مورد تحلیل قرار می‌دهد. پروفایل مشتری به سه بخش اصلی: «کار‌های مشتر»ی، «منفعت‌‌ها» و «دردسرها» تقسیم می‌شود.

کار‌های مشتری:

در یک جمله می‌توان گفت که کار‌های مشتری چیزی است که مشتریان در زندگی روزمره خود می‌کوشند تا به آن دست‌یابند.

کار‌ها چیز‌هایی را توصیف می‌کنند که مشتریان در شغل و یا زندگی خود سعی در انجام‌ آنها دارند. همچنین کار‌ها می‌توانند مشکلاتی باشند که مشتریان سعی در حل آنها دارند.

هنگامی که برای پر کردن این قسمت از بوم در تلاش هستید، سعی کنید از دید مشتریان به کار‌ها نگاه کنید این دیدگاه به شما کمک می‌کند تا در این قسمت به درستی عمل کنید.

گاهی ممکن است دیدگاه شما با مشتریان متفاوت باشد و کاری که شما از دید آنها مهم دانسته اید برای آنها اهمیتی نداشته باشد. برای اینکه به مشکلات این چنینی برنخورید از بازخورد و نظر دیگران در این راه کمک بگیرید.

به طور کلی کاری که مشتریان شما درحال انجام آن هستند به چهار دسته کلی تقسیم می‌شود.

کار‌های کارکردی

زمانی که مشتریان سعی در اجرا و یا اتمام فعالیت خاصی دارند کار آنها در دسته کار‌های کارکردی قرار می‌گیرد. مواردی همچون رانندگی، آب دادن به گیاهان و یا ریختن قطره درچشم.

کار‌های اجتماعی

هنگامی که مشتریان شما با انجام کار‌هایی سعی در کسب‌ کردن جایگاه خاصی در جامعه دارند، کار آنها در دسته کار‌های اجتماعی جای می‌گیرد. فعالیت‌هایی مانند گرایش به مد و یا کمک به یک خیریه و مواردی از این دست.

کار‌های شخصی

زمانی که مشتریان شما در حال انجام فعالیت‌هایی برای داشتن حسی خوب و یا احساس امنیت هستند، کار‌ آنها در دسته کار‌های شخصی و یا احساسی قرار می‌گیرد. فعالیت‌هایی برای بدست آوردن امنیت شغلی در این دسته از کار‌ها گنجانده می‌شوند.

کار‌های پشتیبانی

مشتریان در زمینه خرید و مصرف ارزش هم در نقش مصرف‌کننده و هم در نقش کارشناس حرفه‌ای، کار‌های پشتیبان نیز انجام می‌دهند. این کار‌ها نشئت گرفته از سه نقش مختلف است:

خریدار ارزش

کار‌هایی که مربوط به خرید ارزش هستند، مانند مقایسه کردن پیشنهاد‌ها، تصمیم گرفتن در مورد خرید و یا ایستادن در صف خرید.

هم‌آفرینان ارزش

کار‌هایی که مربوط به هم‌آفرینی ارزش با سازمان شما است مانند، ارسال دیدگاه و بازخورد درمورد محصول و یا حتی مشارکت در طراحی محصول یا خدمات.

انتقال دهنده ارزش

کار‌هایی که مربوط به انتهای چرخه عمر ارزش پیشنهادی است مانند، انصراف از عضویت، کنار گذاشتن محصول، انتقال دادن آن به دیگران و یا فروش مجدد آن به دیگری.

قسمت قبل:

قسمت سوم

برچسب‌ها: بوم مدل کسب‌وکارپروفایل مشتریارزش آفرینیاستارت آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.