گرافیست کسب‌وکار خود باشید
هفت ابزار رایگان برای طراحی ۸

گرافیست کسب‌وکار خود باشید

توسط محمود حاج‌ زمان | ۱۳۹۶/۰۶/۲۱ - ۱۳:۰۰ | ۱۱ دقیقه

اگر شما بودجه لازم جهت استخدام گرافیست را در کسب‌وکار خود ندارید، برای طراحی گرافیک‌های خود مجبور هستید خودتان دست به کار شوید و از ساده‌ترین ابزارها برای رسیدن به این هدف استفاده کنید.

نوپانا: انسان یک موجود بصری است و اطلاعات مکتوب و زبانی که او دریافت می‌کند هیچ​‌گاه تاثیرگذاری داده‌های بصری را نخواهد داشت. در حقیقت، ۹۰ درصد اطلاعاتی که وارد مغز ما می‌شود، بصری هستند؛ با این حال، تمرکز شما بر استراتژی محتوای بصری می‌​تواند هزینه‌ زیادی را به پروژه تحمیل کند و شاید شما نتوانید یک طراح تمام​‌وقت، پاره​‌وقت یا مستقل را برای طراحی گرافیکی کسب‌وکار خود استخدام کنید.

اما نگران نباشید! شما می​‌توانید طراح گرافیک کسب‌وکار خود باشید! می‌​توانید همه​ کارها را، از انتشار پست در رسانه​‌های اجتماعی گرفته تا اینفوگرافیک و کتاب الکترونیک و پوستر را با استفاده ابزار مناسب، خودتان طراحی کنید.

اگر گوش شما اطلاعاتی را از طریق شنیداری دریافت کند، سه روز بعد، تنها ۱۰ درصد از آن در خاطرتان خواهد ماند؛ اما اگر تصویر مناسبی با همان اطلاعات همراه شود، سه روز بعد، ۶۵ درصد از آن اطلاعات را به یاد می‌آورید.

به همین جهت ۷۴ درصد از بازاریابان رسانه​‌ای از محصولات بصری استفاده می‌کنند و وبلاگ​‌نویسان و سازندگان ویدیو در مراتب بعدی قرار می‌گیرند.

اینفوگرافیک‌ها سه برابر بیشتر از سایر محتواهای شبکه​‌های اجتماعی مورد استقبال قرار می‌گیرند و در حجم بالاتری به اشتراک گذاشته می‌​شوند.

(همچنین بخوانیدچرا بازاریابی در مواردی ناخوشایند و وحشت‌آور است؟)

در زیر به معرفی هفت ابزار مناسب می‌پردازیم که به افراد غیر متخصص کمک می‌​کند اشکال بصری چشمگیری را طراحی کنند:

۱. کالرز (Coolors)

این ابزار یکی از آسان​ترین ابزارها برای طراحی قالب‌های رنگی است. اگر می‌​خواهید برند محصولی را از صفر خلق کنید، باید از یک پالت رنگ شروع کنید. بدون مهارت طراحی، شاید یافتن و انتخاب رنگ مناسب سخت باشد؛ اما با کالرز، کافی است دکمه​ اسپیس (Space) روی کیبورد را فشار دهید تا گزینه‌​های بی‌​شماری از رنگ‌​های مکمل به شما پیشنهاد شود. اگر رنگی را در گروهی دیدید و از آن خوشتان آمد، می‌​توانید آن را قفل کنید و بقیه را به‌طور مرتب عوض کنید تا ترکیب رنگی مورد نظر خود را به دست آورید.

کافی است کدهای رنگی مورد نظر را کپی کنید، آن‌ها را در ابزار طراحی خود بچسبانید (Paste) تا بتوانید از آن‌ها در همه‌جا استفاده کنید. 

۲. تایپ جنیوس (Type Genius)

حالا که پالت رنگی خود را انتخاب کردید، باید فونت مناسب را نیز پیدا کنید تایپ جنیوس مانند کالرز یکی از ساده‌ترین ابزارها برای کاربران هستند. این ابزار به شما اجازه می‌دهد بهترین فونت را در کنار هم قرار داده و  ترکیبی از فونت‌​ها و طرح‌های مورد نظر را انتخاب کنید.  

۳. پکسلز (Pexels)

رنگ و فونت انتخاب شد. حالا نوبت انتخاب تصویر است! پکسلز ابزاری است که بهترین مجموعه‌های تصاویر رایگان را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار می‌دهد. کافیست موضوع مورد نظر خود را جستجو کنید و نتایج جستجو را در میان محتوای رایگان ببینید و گزینه​ مورد نظر خود را دانلود کنید. در کنار موارد رایگان، برنامه به شما انتخاب‌های پولی نیز پیشنهاد می‌​دهد. شما می‌​توانید با عکس‌​های رایگان شروع کنید و اگر به مشکلی برخوردید، می‌​توانید به سراغ وب‌سایت دیگری مثل شاتراستاک (Shutterstock) یا ادوب استاک (Adobe Stock) بروید.

۴. پیک‌مانکی (Pickmonkey)

اگر خودتان عکسی دارید -شاید با موبایل خود زیاد عکاسی می​‌کنید یا با نحوه کار دوربین‌های DSLR آشنا هستید- می​‌توانید از پیک‌مانکی برای ویرایش رایگان آن عکس استفاده کنید. شما نه‌​ تنها می‌​توانید ویرایش ساده​‌ای روی عکس انجام دهید بلکه می​‌توانید خلاقیت به خرج داده و قاب، فیلتر یا برچسب​‌هایی به عکس اضافه کنید. پیک‌مانکی در مقایسه با فوتوشاپ، بسیار باهوش بوده و استفاده از آن نیز ساده است. البته نسخه​ پولی این ابزار به شما اجازه​ دسترسی به گزینه​‌های ویرایش بیشتری را می ​دهد.

۵. کنوا (Canva)

حالا که تمامی عناصر طراحی خود را انتخاب کرده‌اید، Canva همان چیزی است که ساخت بهترین طرح را برای شما ممکن می​‌کند. این ابزار به شما کمک می​‌کند گرافیک​‌های مناسبی برای شبکه‌​های اجتماعی بسازید، محتوای بازاریابی به وجود بیاورید، کتاب الکترونیکی، مجله​ اینترنتی، کتاب، پوستر و هر چیزی دیگری که فکرش را می‌کنید، بسازید. این ابزار قالب​‌های بسیار زیبایی به شما ارائه می‌دهد که می‌​توانید آن​ها را بسته به برند خود دستکاری کنید. بسیاری از قالب​‌ها رایگان هستند، اما اگر از پولی​‌ها خوشتان آمد، نگران نباشید؛ هر کدام چند دلار بیشتر قیمت ندارند.

۶. اسنپ‌سید (Snapseed)

اگر شما حساب اینستاگرام یا فیسبوک کسب​‌وکار خود را مدیریت می‌کنید، اسنپ‌سید در ویرایش سریع تصاویر به شما کمک می​‌کند. درک نحوه​ عملکرد این اپلیکیشن کمی زمان‌بر است، اما وقتی همه بخش‌ها را یاد گرفتید، یک ابزار ادیت فوق‌​العاده در اختیار خواهید داشت. با این​که استفاده از ویرایش‌گر داخلی اینستاگرام گزینه بدی محسوب نمی‌شود، اما این برنامه به شما اجازه می​‌دهد کارهای پیشرفته​‌تری مثل تغییر پرسپکتیو، اصلاح قسمتی از عکس و رتوش هر نوع زدگی را انجام دهید. یکی دیگر از مزایای این اپلیکیشن عدم نیاز انتقال عکس‌ها از موبایل به کامپیوتر و انتقال مجدد آن از کامپیوتر به موبایل است؛ زیرا می‌​توانید همه​ کارها را درون موبایل انجام دهید و بعد آن را در رسانه‌​ اجتماعی مورد نظر آپلود کنید. لازم به ذکر است که نسخه کامل این برنامه نیز رایگان است.

۷. ویس‌می (Visme)

این برنامه با هدف کمک به افراد مختلف جهت تبدیل ایده‌های خود به تصاویر جذاب خلق شد. این برنامه کمک می‌کند تصاویر جذابی مانند اینفوگرافیک‌ها، تصاویر مربوط به ارائه‌ها و گزارش‌ها را ایجاد کنید. ویژگی که این ابزار را از بقیه جدا می​‌کند این است که می‌​تواند برای شما اینفوگرافی​ک‌های تعاملی و متحرک بسازد! اگر قصد دارید یک محتوای بصری را از ابتدا خلق کنید، قالب‌​های مناسبی در این برنامه پیدا خواهید کرد که کار شما را تسهیل می‌کند.

حالا شما دیگر آماده‌اید که استراتژی بازاریابی محتوای بصری خود را با راحت‌​ترین ابزار ممکن شروع کنید. وقتی کار را شروع کردید، دیگر همه چیز به‌ آسانی انجام خواهد شد. خیلی زیباست که ایده​ ساده در تفکرات ما تبدیل به طرحی زیبا روی کاغذ (یا مانیتور) شود. با استفاده از این منابع، کسانی که طراح نیستند نیز می‌​توانند طراحی کنند.

(همچنین بخوانید: کدام مدل بازاریابی را به کار گیریم؟)

برچسب‌ها: اینفوگرافیکطراحی گرافیکCoolorsPickmonkeyCanvaکسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمود حاج‌ زمان

محمود حاج‌ زمان

محمود حاج زمان، دانش‌آموخته مهندسی عمران تا مقطع دکتری در دانشگاه شریف است. از سال ۱۳۸۸ مشغول روزنامه‌نگاری علمی و نوشتن و ترجمه مطالب علمی، به خصوص در مجله دانستنیها است. او تا کنون شش کتاب ترویج علم برای مخاطب عام منتشر کرده است.