چرا خلق روحیه وفاداری در کارمندان مهم است؟
چگونه کارمندان خود را حفظ کنیم ۸.۷

چرا خلق روحیه وفاداری در کارمندان مهم است؟

توسط بهاره خاموددوست | ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۱۶:۰۰ | ۸ دقیقه

مهم نیست کسب‌​وکار شما از چه نوعی است؛ کوچک یا بزرگ، سازمانی یا استارت‌آپ؛ در هر صورت جلب وفاداری کارمندان به نفع شما تمام می‌​شود.

نوپانا: مهم نیست کسب‌​وکار شما از چه نوعی است؛ کوچک یا بزرگ، سازمانی یا استارت‌آپ؛ در هر صورت جلب وفاداری کارمندان
به نفع شما تمام می‌​شود. در کمترین سطح، هزینه​‌های استخدام و آموزش کارمندان آن‌‌​قدر زیاد است که در صورت عدم​ وفاداری آن‌‌​ها، به سود کلی شما آسیب قابل توجهی می‌​رسد.

اما فکر نکنید که کارمندان اصولا باید به شما وفاداری نشان دهند: وفاداری چیزی است که خودتان باید آن را به وجود آورده و پرورش دهید. کارمندان وفادار بهتر با شما کار می‌​کنند، اما به رشد و توسعه​ کسب‌​وکار هم کمک خواهند کرد. بدون انگیزه​ جمعی یک تیم متعهد، کسب‌​وکار شما نمی‌​تواند دوام چندانی داشته باشد. به گزارش نوپانا،  در زیر چند دلیل آورده‌​ام که چرا پرورش وفاداری در کارمندان بسیار مهم و ضروری است.

کارمندان هزاره​ جدید دوست دارند بین کار و زندگی شخصی خود تعادل برقرار کنند

بسیاری از کارفرماها با این سبک فعالیت کارمندان هزاره​ جدید مشکل دارند و همین دلیلی است که بانک مرکزی و پیرسون گزارشی را منتشر کرد و در آن نشان داد که یک‌​سوم کارفرمایان از کارمندان تحصیل​‌کرده​ی خود ناراضی هستند. یکی از کارفرمایان گفته: «کارمندان دیگر آن نوع وفاداری​ را که قبلا بدیهی بود، از خود نشان نمی‌​دهند. » این مسئله می​‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، اما برخی حدس می‌​زنند که کارمندان کمتر انتظار دارند مدت طولانی برای یک شرکت کار کنند و این مسئله در رفتار آن‌​ها هم بازتاب پیدا کرده است.

(همچنین بخوانید: شادکاری، روشی برای افزایش بهره‌وری)

تمامی کسب‌​وکارها در نهایت مجبورند همین کارمندان را استخدام کنند و وقتی این اتفاق افتاد، آن​‌ها باید هر کاری را که در توانشان است انجام دهند تا وفاداری ضروری برای حفظ و نگه داشتن آن‌ها را به وجود آورند. بهترین راه برای این کار این است که کسب‌وکار خود را با طرز تفکر جدید کارمندان تحصیلکرده هماهنگ کنید. مثلا، کارمندان جدید خواستار یک تعادل بهتر میان کار و زندگی شخصی هستند و به همان اندازه فرصت​‌های شغلی خوب را دوست دارند. یک نظرسنجی از سوی اکسنچر (Accenture) نشان داده که ۵۹ درصد از فارغ‌​التحصیلان یک محیط اجتماعی و دوستانه را به دستمزد بالاتر ترجیح می​‌‌دهند. این‌​ها فقط دو نمونه از مواردی هستند که کسب‌​وکارها باید در آن به انگیزه‌​های متفاوت کارمندان جدید توجه نشان دهند. شاید افزایش دستمزد به تنهایی برای نگه داشتن یک تیم تحصیلکرده کافی نباشد.

استعفای کارمندان وقت و پول را هدر می‌​دهد

با این‌​‌‌که مقدار مشخصی استعفا در میان کارمندان قابل قبول است، یافتن، استخدام و آموزش کارمندان جدید می​‌‌تواند منابع شرکت را تحلیل برد. همان‌​طور که مجله​ فوربس گفته است، هزینه​ واقعی استخدام کارمندان جدید بسیار بیشتر از دستمزد آن‌​ها تمام می‌​شود. مخصوصا در کسب‌​وکارهای کوچک، این مسئله بسیار اهمیت دارد؛ چون معمولا آن​‌ها این امکان را ندارند که از منابع محدود برای آموزش کارمندان جدید استفاده کنند. به بیان دیگر، اگر افراد زیادی استعفا دهند، ممکن است یک کسب​‌وکار کوچک از هم بپاشد.

تنها چیزی که می‌​تواند جلوی بالا رفتن استعفا را بگیرد، این است که وفاداری سازمانی در میان کارمندان خود به وجود آورید. برای کارمندان دلیلی جور کنید تا بخاطر آن بمانند یا حتی بهتر، چند دلیل برای آن‌​ها به وجود آورید. این مسئله خیلی بهتر از زمانی است که پول و وقت کمی را برای نگه داشتن کارمندان فعلی خرج می‌​کنید و بعد مجبورید هزینه​ بیشتری برای جذب کارمندان جدید خرج کنید.

کارمندان وفادار بهتر و هوشمندانه​‌تر کار می​‌کنند

تا این​‌جا فهمیدیم که وفاداری کارمندان چطور می‌​تواند به پیشگیری از بحران در کسب‌​وکار شما کمک کند؛ ولی مهم​‌تر از آن، وفاداری کارمندان باعث رشد و شکوفایی کار شما هم می​‌شود. وقتی کارمندان به محیط کار خود وفادار هستند، با تمایل بیشتری نسبت به کار خود تعهد نشان می‌​دهند، ایده​‌های جدید می‌​سازند و تلاش بیشتری می‌​کنند. همان‌​طور که گزارش فوربس نشان داده، کارمندان وفادار همان کارمندان خوشحال هستند و کارمند خوشحال به معنای سود فراوان است.

رابطه میان رضایت کارمندان و بهره‌​وری از مدت‌​ها قبل مشخص بوده است. پرت مانگر اعتقاد دارد که رشد چشمگیر فروش تا اندازه​ زیادی ناشی از وجود کارمندان خوشحال و راضی است. حتی بعضی​‌ها سعی کرده​‌اند این رابطه را اندازه‌​گیری کنند و یکی از مطالعات نشان داده که کارمندان شاد، ۱۲ درصد بهره‌​وری بیشتری نسبت به همتایان خود دارند که از کارشان رضایت کمتری دارند.

کارمندان ماهر اما بی‌​وفا می‌​توانند به کمک رقبا بروند

هیچ چیز بدتر از این نیست که یک کارمند جدید را استخدام کنید، برای آموزش او وقت و هزینه صرف کنید تا در حوزه​ خود به کمال برسد، بعد کارمند برود و این مهارت جدید خود را در اختیار کسب‌​وکارهای رقیب بگذارد. اگر این اتفاق زیاد بیفتد، شرکت شما تبدیل به آموزشگاهی برای رقبا خواهد شد؛ یعنی لازم نیست آن​‌ها کار خاصی برای آموزش کارمندان انجام دهند و این مسئله به ضرر شما تمام خواهد شد. باید حواستان باشد که کارمندان جدید، بعد از اینکه آموزششان تمام شد، دلیلی برای ماندن در شرکت شما داشته باشند. این دلیل می‌​تواند هر چیزی باشد؛ از امید به ترفیع تا دریافت سهام. هر کاری که می‌​کنید، بکنید؛ اما بدانید که وفاداری بسیار مهم است.

(همچنین بخوانید: شادکاری، روشی برای افزایش بهره‌وری)

منبع

برچسب‌ها: سایمون دیویس استعفای کارمندانوفاداری کارمندانکسب‌وکار استارتاپمجله فوربس پرت مانگر
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره بهاره خاموددوست

بهاره خاموددوست

بهاره خاموددوست دانش آموخته مهندسی عمران است. او از سال ۱۳۹۲ در نشریات دانشگاهی و مجلات منطقه‌ای و پایش بخش‌های مختلف استان مشغول بوده است. او همچنین سابقه فعالیت در پروژه‌های معماری و کارگاه‌های عمرانی را دارد.