چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت پانزدهم)
راه‌هایی برای افزایش مهارت‌های کارآفرینی ۸

چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت پانزدهم)

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۹:۰۰ | ۶ دقیقه

آغاز کارآفرینی و موفقیت در این مسیر دشوار، نیازمند گذراندن مراحلی ضروری است که در این مطلب با آنها آشنا می‌شوید.

نوپانا*: علاقه به کارآفرینی در میان افراد، دلایل گوناگونی دارد. برخی به دنبال افزایش مهارت‌های خود هستند و برخی می‌خواهند دنیا را تغییر دهند. عده‌ای نیز سال‌ها در یک کسب‌وکار سنتی فعالیت داشته‌اند و اکنون به دنبال تغییر چنین شرایطی هستند. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی دانستن آنها ضروری است، می‌پردازیم. قسمت پانزدهم:

محاسبه اندازه کل بازار در دسترس برای بازارهای پس‌آیند

شما در این گام به‌طور خلاصه بررسی می‌کنید که کدام‌یک از بازار‌های پس‌آیند را بعد از تسلط بر بازار خط ‌مقدم ساحلی‌ خودتان توسعه خواهید‌ داد. اندازه بازار‌های پس‌آیند را محاسبه‌ کنید. در حالی‌که تمرکز روزانه و خستگی‌ناپذیرتان را بر بازار خط‌ مقدم ساحلی حفظ می‌کنید، باید اتفاقاتی را که روی می‌دهند را نیز تحلیل‌کنید تا در بازار خط ‌مقدم ساحلی به پیروزی برسید. با برداشتی کلی و بدون بررسی جزییات نشان‌ خواهید‌ داد که پیش‌بینی شما در مورد بازار‌های بعدی و میزان گستردگی آنها چیست. تا اینجا بر مشتریان موجود در بازار خط ‌مقدم ساحلی خودتان تمرکز کرده‌ بودید که کار درستی هم بود، ولی در این نقطه از فرایند لازم است یک گام به عقب باز‌گردید و اندازه سایر بازار‌های مشابهه را به صورت مختصر و سریع بررسی‌ کنید. این بازار‌ها همان بازار‌هایی هستند که پس از تسلط بر بازار‌ خط مقدم ساحلی آنها را هدف‌گیری خواهیدکرد. این کار نوعی مطالعه و بررسی است که باعث می‌شود اطمینان پیدا‌کنید که در مسیری درست به سمت ایجاد کسب‌وکاری مقیاس‌پذیر قراردارید.

انواع بازار‌های پس‌آیند

دو نوع بازار پس‌آیند وجود دارد. نخستین نوع این بازار‌ها فروش محصولات یا کاربرد‌های اضافی به همان مشتریان قبلی است. از آنجایی که آگاهی مناسبی از نیاز‌ها و اولویت‌های مشتری هدفتان بر اساس تحقیقاتی که تاکنون انجام‌داده‌اید در اختیار دارید، می‌توان از این آگاهی برای این منظور نیز استفاده کرد که چه محصولات دیگری را می‌توانید برای مشتریان خود تهیه‌کنید یا حتی مجددا به آنها بفروشید. دومین نوع از بازار‌های پس‌آیند و مسیری که شرکت‌های نوپا مبتنی بر نوآوری اغلب آن را انتخاب می‌کنند، فروش محصول پایه به بازار‌های مجاور است که عموما بازار‌هایی مشابهه بازار‌خط مقدم ساحلی شما هستند. در حالی که فروش محصول به بازار‌های جدید معمولا نیازمند افزودن ویژگی‌های بیشتر به محصول، اصلاح محصول و یا بسته‌بندی متفاوت، ارتباطات بازاریابی، یا قیمت‌گذاری است، شما از همان شایستگی محوری به عنوان اهرم استفاده می‌کنید و براساس تخصص و مقیاس توسعه داده‌ شده در بازار‌ خط مقدم ساحلی پیش‌ می‌روید.

چگونه کل بازار در دسترس گسترده‌تر را محاسبه‌کنید

به بازار‌های مجاور و فرصت‌های بیش‌فروشی که منطقا مناسب محصول شما است فکر‌کنید. شما باید بتوانید حداقل پنج یا شش بازار پس‌آیند را شناسایی کنید. برای محاسبه‌ کل بازار در دسترس برای هریک از بازار‌های پس‌آیند، از همان روش عمومی مطرح‌شده در گام چهارم استفاده‌کنید. از همه تکنیک‌های بیان‌شده در گام چهارم استفاده‌کنید، اما اکنون به تحقیقات اولیه بازار بسیار کمتری نیاز دارید.

محاسبه کل بازار در دسترس بازار گسترده‌تر باید نوعی سنجش اعتبار سریع باشد که نشان ‌دهد بازار بزرگ‌تری وجود دارد و در عین حال باید یک‌بار دیگر به اعضای تیم و سرمایه‌گذاران اطمینان‌دهد که کسب‌وکار شما هم در کوتاه‌مدت و هم بلند‌مدت ظرفیت بسیار خوبی دارد.

قسمت پیشین:

قسمت چهاردهم

*برگرفته از کتاب «راه‌اندازی کسب‌وکار» به نوشته بیل اولت

برچسب‌ها: بازار خط مقدم ساحلیتحقیقات بازاربازار‌های پس‌آینداستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.