شادکاری، روشی برای افزایش بهره‌وری
محیط کاری با نشاط ۸

شادکاری، روشی برای افزایش بهره‌وری

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۱۵:۰۰ | ۵ دقیقه

اختصاص وقت تفریح و شادی در کار می‌تواند پلی باشد برای تحقق احساس شادی و رضایتمندی از زندگی.

نوپانا به نقل از اقتصاد آنلاین: ما باید به این اطمینان برسیم که روئسای ما می‌دانند روبات نیستیم و به زمانی برای لطیفه تعریف کردن یا نوشیدن چای یا قهوه و کمی شاد بودن نیاز داریم. اگر آگاهی از مزایا و فواید تفریح و شادی در کار افزایش یابد و همه از ارزش والای این مساله اطلاع یابند، ‌آنگاه می‌توان دریافت که کیفیت زندگی همراه با شادی و تفریح، بیشتر از زندگی‌های راکد و ساکن است. به گزارش دنیای اقتصاد، باید به همه فهماند که می‌توان در محل کار شاد بود و تفریح کرد، بدون اینکه به بهره‌وری و بازدهی کار لطمه‌ای وارد شود (چه در بلندمدت و چه در کوتاه‌مدت). همه افراد باید زمانی را به تفریح و شادی در کار اختصاص دهند، چرا که از این طریق تعادلی مفید بین فعالیت‌های سنگین و خشک کاری و فعالیت‌های لطیف و آرامش بخش غیر کاری برقرار می‌شود و این یعنی افزایش کارآمدی و رضایت از زندگی.

به ندرت می‌توان کسانی را یافت که تمام زندگی خود را وقف کارشان کرده و احساس شادی و رضایتمندی از زندگی داشته باشند. چنین افرادی نمی توانند تمام نیازهایشان را از طریق کارکردن برآورده سازند، چرا که هر فردی دارای یکسری استعدادها و مهارت‌ها است که در محل کار نمی‌تواند آنها را بروز دهد و به همین دلیل به عوامل دیگری همچون خانواده و دوستان نیاز دارد تا این استعدادها و مهارت‌ها را شکوفا سازد. به‌طور کلی، اختصاص وقت تفریح و شادی در کار می‌تواند پلی باشد برای تحقق این نوع خواسته‌ها. فواید تفریح در کار عبارت است از:

• رفاه جسمی و روحی را افزایش می‌دهد و از میزان استرس‌ها می‌کاهد و حس استقلال را در افراد تقویت می‌کند.

• به افراد در مقابله با معضل استرس کمک می‌کند.

• بر ارتقای عملکرد حرفه‌ای تاثیر گذاشته و توانایی تصمیم‌گیری و حل مساله را بهبود می‌بخشد.

• با تبیین ارزش‌ها و افزایش تعاملات اجتماعی و رفع موانع موجود باعث توسعه فردی می‌شود.

آموختن چگونه شاد بودن و تفریح کردن در کار می‌تواند بنیان‌های اصلی اخلاقیات کار را شکل داده و روحیه کار گروهی را تقویت کند و اثر شگرفی بر اعتماد به نفس و خودبرانگیختگی، حس هویت و آزادی در تصمیم‌گیری و کاهش استرس و رفع کسالت داشته باشد. هنگامی که رئیستان از شما چیزی را بخواهد که انجامش برایتان دشوار است، آن‌گاه خلاقیت و نوآوری به کارتان خواهد آمد. کار کردن بهترین موتور مولد و محرک ایده‌های خلاقانه است و برای روشن کردن این موتور، نیاز مبرمی به شاد و آزاد بودن در کار وجود دارد.

برچسب‌ها: کارمندحقوق کارمنداننشاط
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.