هفت نکته ارزشمند برای راه‌اندازی کسب‌وکار، بدون پول یا تجربه
توصیه‌های درخشان تای لوپز؛ ۷

هفت نکته ارزشمند برای راه‌اندازی کسب‌وکار، بدون پول یا تجربه

توسط سبا فرجادفر | ۱۳۹۶/۰۹/۰۶ - ۱۳:۰۰ | ۱۱ دقیقه

به لطف تکنولوژی، امروز می‌​توان جاده‌ طولانی ایده تا مشتری را در مدت زمان بسیار کوتاهی پیمود؛ کافی است با پشتکار باشید و به هفت توصیه مطرح‌شده در این مطلب، عمل کنید.

نوپانا: طبق شاخص فعالیت​‌های استارت‌آپی کافمن ۲۰۱۷ در سال گذشته، ماهانه از هر ۱۰۰ هزار نفر به طور متوسط ۳۱۰ نفر یک کسب​‌وکار جدید را در آمریکا راه‌اندازی می‌کنند. در این میان اکثر کارآفرینان کسب‌​وکار خود را بیشتر به دلیل فرصت‌های موجود آغاز می‌کنند تا الزام به کار.

در این میان تای لوپز (Tai Lopez)، سرمایه​‌گذار و عضو انجمن اوراکل (The Oracles)، بیان می‌کند که چگونه باید از فرصت‌​های موجود در راستای راه‌اندازی کسب‌​وکاری تازه استفاده کرد.

لوپز مشاور بسیاری از کسب‌​وکارهای چند میلیون دلاری در آمریکا و همچنین کارشناس بازاریابی در رسانه‌​های اجتماعی است و شهرت او به اندازه‌ای است که سال گذشته، تعداد فالو‌ئرهای فیسبوکی‌اش از ۶۰۰ هزار نفر به بیش از ۶ میلیون نفر رسیده است.

لوپز معتقد است: «به لطف تکنولوژی مدرن، امروز می‌​توان جاده‌ طولانی ایده تا مشتری را در مدت زمان بسیار کوتاهی پیمود، اما در این بین بسیاری از کسب​‌وکارها اساسا شروع نمی​‌شوند، چه رسد به آنکه تصمیم به پیمودن این مسیر بگیرند.»

در مطلب پیش رو شرح صحبت‌های تای لوپز را می‌خوانید:

ایدهای به‌دردبخور انتخاب کنید

پیتر دراکر (Peter Drucker)، در کتاب «مدیریت خود»، می‌نویسد: «بیشتر مردم فکر می​کنند که شناخت خوبی از استعدادهای خود دارند، اما معمولا اشتباه می​کنند.»

از سوی دیگر، لوپز می​‌گوید: «این مهم‌​ترین اصلی است که تا به حال یاد گرفته​‌ام؛ بسیاری از کارآفرینان به درستی نمی​‌دانند چرا کسب​‌وکار آن​ها شکست می​‌خورد. اما هر کس تنها باید روی نقاط قوت خود حساب کند. کار با چیزهایی که دوستشان داریم معمولا فقط در تفریحات جواب می​‌دهد، اما کسب‌​وکار را نمی‌​توان روی نقاط ضعف خود سوار کرد. مثلا من بسکتبال دوست دارم، اما آن​قدر در آن خوب نیستم که بتوانم این ورزش را به صورت حرفه‌​ای دنبال کنم، بنابراین اگر قرار بود بسکتبالیست شوم، مطمئنا از لحاظ مالی شکست می‌​خوردم.

بنابراین من تنها به صورت تفریحی بسکتبال بازی می​کنم، اما کسب​‌وکارم را حول چیزی می​‌سازم که انجام آن برایم به صورت غریزی امکان‌پذیر است: سخنرانی عمومی، تولید ویدئو و بازاریابی در رسانه​‌های اجتماعی.»

لوپز اعتقاد دارد که باید برای آگاهی از توانایی‌​های خود، وقت گذاشت: «اگر پرحرف هستید و دوست دارید سوالات زیادی بپرسید، یک پادکست راه بیندازید یا مجری شوید و اگر فرد منظمی هستید، می‌‌توانید یک دستیار مجازی فوق‌​العاده باشید.»

(همچنین بخوانید: برای تضمین موفقیت، سبک کسب‌وکار خود را بشناسید)

شناسایی گرایشها

یکی از دلایل شکست استارت‌آپ‌​ها از نظر لوپز این است که آن​ها گرایش‌های اطراف خود را نادیده می​‌گیرند: «به عنوان مثال کسب​‌وکارهای کوچک با رسانه​‌های اجتماعی مشکل دارند. بیشتر افراد دانشگاه را رها می​‌کنند تا دنبال کار بروند. همه می​‌خواهند مهارت‌​هایی داشته باشند که سریعا آن​ها را به پول برساند.

بنابراین من نیز یک کسب‌​وکار چند میلیون دلاری راه انداختم که به مردم نشان می‌​دهد چطور باید رسانه​‌های اجتماعی را در راستای موفقیت کسب‌​وکار کوچک خود مدیریت کنند. هر مشکل را به چشم فرصتی برای کمک به دیگران ببینید، در این صورت در ازای ارائه راهکار خود پولدار می​‌شوید و بسته به بزرگی مشکلی که حل می‌کنید، درآمد بیشتری به دست خواهید آورد.»

شروع سریع

لوپز به نکته‌ای باور دارد که در ۱۹ سالگی از مربی خود، جوئل سالاتین، فرا گرفت: « گاهی همین که بد نباشی، کافیست.»

فلسفه​‌ تای به این معنی است که باید نمونه‌​های اولیه‌​ای ساخت که فقط بد نیستند؛ نمونه‌هایی که با آن​ها می​‌توان بازار را سنجید. او می‌​گوید: «بزرگترین اشتباهی که کارآفرینان تازه​‌کار انجام می‌​دهند این است که چیزی را می‌​سازند که خریداری ندارد. با استفاده از نمونه​ اولیه، شما می‌​توانید روی خلق سریع و ارزان چیزی تمرکز کنید که مردم واقعا بابت آن پول می‌دهند. ما وقت تلف می​‌کنیم، چون بیش از حد به عالی بودن ارائه​ اولیه توجه نشان می‌​دهیم، اما بعد علاقه​‌مان را به ادامه کار از دست می‌​دهیم و پروژه اصلی هیچ​‌وقت شروع نمی‌​شود.»

یادتان باشد: گاهی همین که بد نباشیم، عالی است.

کشف خواستههای مشتری

لوپز فکر می​‌کند که کارآفرینان تازه‌​کار می​‌توانند خیلی چیزها از شرکت‌های اپل و کداک یاد بگیرند. آیفون دائما بر اساس خواسته‌‌های مشتری پیشرفت کرده است و بازار تلفن‌‌های همراه را همچنان در اختیار دارد. در مقابل، با این​که کداک برای بیش از یک قرن یکی از برترین برندهای عکاسی بوده است و زمانی مطمئن‌​ترین محصول به حساب می‌آمده است، اما  هشدارها را بیش از حد نادیده گرفت و با سرعت جهان دیجیتال همراه نشد و شاید به همین دلیل بود که این شرکت در سال ۲۰۱۲ ورشکست شد.

لوپز می​‌گوید: «وقتی پای توسعه​ کسب​‌وکار به میان می‌​آید، زیادی عاشق ایده​ خود نشوید. ایده می‌​تواند به شروع کار کمک کند، اما شما باید پذیرای تغییرات هم باشید. ایده​‌های خود را از طریق آزمون و تست ارتقا دهید، در غیر این‌​صورت، شکست می‌​خورید.»

بهینه کردن قیمتها

لوپز می​‌گوید: «بیشتر کسب​‌وکارها ساختار قیمت‌​بندی غلطی دارند. در کتاب «قیمت‌​گذاری هوشمندانه»، ۲ تن از اساتید دانشگاه وارتون ایالت پنسیلوانیا توضیح داده‌​اند که برای بهبود کسب‌​وکار خود چه کارهایی می​‌توانید انجام دهید. اولین مورد، بهینه​‌سازی قیمت​‌هاست.

مثلا قیمت​‌گذاری بسیاری از کسب​‌وکارها یا خیلی زیاد یا خیلی کم است. اگر اقتصاد بلد باشید، می​‌دانید که اقتصاد علم تخصیص منابع کمیاب است. اگر خیلی ثروتمند نیستید، پس منابعتان با محدودیت​‌های مشخصی روبه‌روست. پس سعی کنید قیمت​‌های مختلفی را امتحان کنید تا از وجود تقاضا برای محصول خود مطمئن شوید.

اگر کسی پولی نپردازد، مجبور می​‌شوید ضرر بدهید یا کسب‌​وکار خود را تعطیل کنید. اما اگر محصولتان خوب فروش برود – یا بتوانید قیمت مناسبی را به نسبت محصولات مشابه در بازار ارائه دهید، آن​وقت می‌توانید به گسترش کار نیز فکر کنید.»

مقیاسبندی

به گفته​ لوپز، برای مقیاس‌بندی ۲ چیز لازم است: «بازاریابی همه‌​گیر و رایگان و تبلیغات پولی. اما قبل از هر چیز کالای شما باید به اندازه​ کافی خوب باشد. چارلی مانگر که یک میلیاردر است، می​‌گوید: «نمی‌​شود مزخرف به مردم تحویل داد. بعضی​‌ها قصدشان تبلیغ یک ایده​ مزخرف است، اما چنین چیزی جواب نمی​‌دهد.»

اما ایده​ خوب را می‌​توان تبلیغ کرد. اگر ایده​‌تان خوب است، از داستان‌سرایی در بازاریابی خود بهره ببرید تا محصولتان به صورت رایگان همه‌​گیر شود.»

اخیرا، لوپز یک پست بسیار جنجالی در اینستاگرام خود گذاشته است که هدف آن تبلیغ خط تولید لباس شرکتش بود: «وقتی محصول خوب شما کم‌​کم همه​‌گیر ​شد، در تبلیغات پولی سرمایه​‌گذاری کنید. خیلی‌​ها در این کار عجله می​‌کنند که این یک اشتباه بزرگ و پرهزینه است، چرا که می​‌خواهند برای تبلیغ چیزی سرمایه‌گذاری کنند که مردم هنوز با آن کنار نیامده​‌اند.»

استفاده از مربی

لوپز می​‌داند که تمامی فعالان استارت‌آپی در سطح جهان از مربی، راهنما و استاد استفاده می‌​کنند. او نیز از همین اصل در زندگی خود استفاده می‌​کند. 

لوپز می​‌گوید: «فارغ از کاری که انجام می‌​دهید، مربی می‌​تواند به سوالاتی جواب دهد که سرنخی برای آن​ها در اینترنت پیدا نمی‌​شود. مربی می​‌تواند منحنی یادگیری شما را چند سال جلو بیندازد. تجربه​ شخصی مربی، راهنمای مسیریابی شما خواهد بود. وقتی قصد یادگیری دارید، سه گزینه پیش روی شماست: یادگیری شخصی (که بهترین گزینه است)، اینترنتی یا از روی کتاب (که آسان​‌ترین گزینه است) یا عدم‌​یادگیری (که باید از آن پرهیز کرد).»

(همچنین بخوانید: با مشاور استارت‌آپ خود رابطه‌ای قوی و نزدیک داشته باشید)

برچسب‌ها: توسعه​ کسب​‌وکارراه‌اندازی استارت‌آپکسب‌و‌کاراستارتاپمشتریایدهبازاریابی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره سبا فرجادفر

سبا فرجادفر

سبا فرجادفر، دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی است. او فعالیت حرفه‌ای خود در زمینه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرده است و به عنوان دبیر خبر در روزنامه‌ها و نشریات معتبر کشور قلم می‌زند. سبا فرجادفر هم‌اکنون در زمینه خبرنگاری کسب‌وکارهای نوپا فعالیت می‌کند.