چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت دوازدهم)
راه‌هایی برای افزایش مهارت‌های کارآفرینی ۸

چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت دوازدهم)

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۱۰:۰۰ | ۵ دقیقه

آغاز کارآفرینی و موفقیت در این مسیر دشوار، نیازمند گذراندن مراحلی ضروری است که در این مطلب با آنها آشنا می‌شوید.

نوپانا*: علاقه به کارآفرینی در میان افراد، دلایل گوناگونی دارد. برخی به دنبال افزایش مهارت‌های خود هستند و برخی می‌خواهند دنیا را تغییر دهند. عده‌ای نیز سال‌ها در یک کسب‌وکار سنتی فعالیت داشته‌اند و اکنون به دنبال تغییر چنین شرایطی هستند. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی دانستن آنها ضروری است، می‌پردازیم. قسمت دوازدهم:

موقعیت رقابتی خودتان را ترسیم کنید

شما در این گام نشان می‌دهید که چگونه محصولتان می‌تواند ۲ اولویت نخست کاربرنما را برآورده سازد. نشان می‌دهید که چگونه محصولات موجود می‌تواند در مقایسه با محصول شما اولویت‌های کاربرنما را برآورده سازد. تحلیل خواهید‌ کرد که آیا فرصت‌های بازاری که انتخاب کرده‌اید با اولویت کاربرنما و شایستگی محوری شما متناسب است یا نه. هنگامی که به دنبال ایجاد بازار جدیدی هستیدبه جای اینکه محصول موجود در بازار را انتخاب کنید و نسخه بهتری از آن را بسازید، بهتر است بر اساس پیش‌زمینه خودتان از مشتری شروع کنید. اگر بر مشتریانی تمرکز کنید که از دریافت خدمت محروم بوده‌اند و محصولی را برای این قبیل مشتریان تولید کنید که نیاز‌های آنها را برآورده کند، نیازی نیست به رقابت فکر کنید زیرا تمرکز استوار و راسخ باعث می‌شود که رقابت بی‌معنا شود. اگرچه دانستن این نکته ارزشمند است. واقعیت این است که مشتریان معمولا تصمیم‌های خرید را بر مبنا مقایسه میان چند چیز متفاوت می‌گیرند. آنها معمولا همه گزینه‌های موجود را در نطر ‌می‌گیرند و سپس تعیین می‌کنند که کدام راهکار بهترین تناسب را با اولویت‌هایشان دارد. نا توانایی در تبدیل شایستگی محوریتان را بازبینی کنید. لازم است که در مورد شایستگی محوری به مزایا مدنظر مشتری لزوما به این معنی نیست که شایستگی محوری که ایجاد اشتباه است زیرا شایستگی محوری بازتابی از توانمندی‌ها و و دارایی‌های تیم شما است.

سرسخت‌ترین رقیب شما کیست؟

در اغلب موارد، مانع پیش‌روی شما متقاعد‌کردن مشتریان برای ایجاد تغییر در وضعیتی است که در حال حاضر در آن قرار دارند. هنگامی واکمن سونی برای نخستین بار ساخته‌شد، دستگاه‌های کمی وجود داشتند که با واکمن قابل مقایسه باشند؛ اما بزرگ‌ترین رقابت برای سونی فروش این دستگاه به مشتریانی بود که در حین حرکت به موسیقی گوش نمی‌دادند. وضعیت جاری این مشتریان شامل گوش‌دادن به موسیقی در منزل یا رفتن به کنسرت بود. ارزش پیشنهادی کمی‌سازی‌ شده باید بتواند هر مشکلی را که میان محصولتان و اولویت نخست کاربرنمایتان وجود دارد حل و فصل کند. اما مقایسه محصولتان با وضعیت جاری این اطمینان را می‌دهد که شما بازاری واقعی و معتبر دارید، نه بازاری مفهومی و غیر‌ ‌واقعی.

تعریف موقعیت رقابتی در واقع راهی سریع برای سنجش اعتبار محصولتان بر مبنا دو اولویت برتر کاربرنما در برابر رقبایتان است که در این مورد وضعیت جاری مشتری نیز جزو رقبا شما محسوب می‌شود.

قسمت پیشین

قسمت یازدهم

*برگرفته از کتاب« راه‌اندازی کسب‌وکار» به نوشته بیل اولت

برچسب‌ها: کارآفرینیکارآفریناستارت‌آپارزش
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.