سرمایه زیاد ضامن موفقیت نیست! (قسمت اول)
سقوط یک استارت‌آپ ۸.۵

سرمایه زیاد ضامن موفقیت نیست! (قسمت اول)

توسط محمد طالبیان | ۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۱۱:۰۰ | ۷ دقیقه

جذب سرمایه بیش‌از اندازه نقش تیغ دولبه را برای استارت‌آپ‌ها بازی می‌کند.

نوپانا: چهار سالی است که شبکه تلویزیونی اچ‌بی‌او (HBO) مجموعه‌ای تحت عنوان «سیلیکون‌ولی» را پخش می‌کند. قسمتی از این مجموعه‌، روایت‌گر داستان استارت‌آپی با نام «پاید پایپر» است که فعالیت خود را در زمینه کاهش حجم اطلاعات در اینترنت آغاز کرده است. اصلی‌ترین دغدغه‌ بنیان‌گذار این استارت‌آپ در فصل‌های نخست این مجموعه، مربوط به جذب سرمایه بود اما این استارت‌آپ پس از پشت سر گذاشتن شکست‌های فراوان، در نهایت موفق به جلب نظر مثبت یکی از سرمایه‌گذاران خطرپذیر سیلیکون‌ولی می‌شود. این سرمایه‌گذار در نهایت اعلام می‌کند که حاضر است ۲۰ میلیون دلار در این استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کند به شرط آنکه در پایان زمان مشخص شده، ارزش پاید پایپر به ۱۰۰ میلیون دلار برسد.

به گزارش نوپانا، در این میان بنیانگذار پاید پایپر با شنیدن رقم ۲۰ میلیون تصمیم به موافقت می‌گیرد اما یکی از کارشناسان این حوزه به سراغ او می‌آید و هشدار می‌دهد که قبول چنین رقمی در نهایت منجر به شکست آنها خواهد شد؛ چرا که طی چند سال اخیر استارت‌آپ‌های بسیاری شکل گرفته‌اند که در ابتدا موفق به جذب سرمایه‌های هنگفت شده‌اند اما در نهایت و پس ازعدم دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، رو به افول گذاشته‌اند.

با این اوصاف، شخصیت اصلی داستان در نهایت قبول می‌کند که با دریافت سرمایه‌ای ۱۰ میلیون دلاری، پس از مدت زمان تعیین‌شده، استارت‌آپ خود را به ارزشی حدود ۵۰ میلیون دلار برساند.

نمونه واقعی این موضوع را می‌توان در سرنوشت «جابن» دید. شرکتی که سال‌ها در زمینه گجت‌های پوشیدنی فعالیتی موفقیت‌آمیز داشت اما در نهایت  با ارزشی بیش از یک میلیارد دلار ورشکسته شد. شاید کمی عجیب به نظر رسد اما سرمایه زیاد نیز گاهی می‌تواند شکستی بزرگ را در پی داشته باشد.

ورشکسته یک میلیارد دلاری

سرمایه جابن به حدی بود که امکان به رقابت با کمپانی «فیت‌بیت» و دیگر سازندگان دستبندهای سلامتی در بازار گجت‌های پوشیدنی را داشت اما ازقضا، این سرمایه هنگفت، بزرگ‌ترین مشکل این شرکت بود؛ مشکلی که در ابتدای کار خود را نشان ندا

در سال ۲۰۱۴ میلادی، پنج شرکت مستقل، چند صد میلیون دلار در جابن سرمایه‌گذاری کردند و ارزش این استارت‌آپ به ٢.٢ میلیارد دلار افزایش یافت. با این وجود، سرمایه جذب‌شده در نهایت نتوانست جابن را نجات دهد و پس از عدم موفقیت محصولاتش در بازار، در ماه ژوئن همان سال رو به افول گذاشت.

بنا بر گزارش موسسه تحقیقاتی و تحلیلی «سی‌بی اینسایت»؛ شکست جابن، دومین شکست بزرگ در دنیای سرمایه‌گذاری خطرپذیر و استارت‌آپ‌هاست. افول جابن پس از جذب ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه، مثال روشنی از حجم پول‌هایی است که به سیلیکون‌ولی وارد و شرکت‌های استارت‌آپی تزریق می‌شود اما آینده واضح و مشخصی ندارند.

جالب است بدانید، اگر جابن چنین سرمایه‌ای را جذب نکرده بود، می‌توانست هدفی خوب برای خریداری شدن توسط کمپانی‌های بزرگ‌تر باشد. «سرامانا میترا»؛ کارآفرین، مشاور تکنولوژی، بنیان‌گذار و مدیرعامل استارت‌آپ «یک میلیون با یک میلیون» در این زمینه بیان می‌کند: «سرمایه‌گذارها اصولا از روی اجبار به شرکت‌ها سرمایه تزریق می‌کنند. در این میان پیش‌بینی من این است که ما در آینده شاهد مرگ‌ استارت‌آپ‌های بیشتری خواهیم بود که ناشی از همین جذب بیش از حد سرمایه است.»

سرنوشت جابن نشان از ریسک‌هایی دارد که سرمایه‌گذاران غیر سنتی و استارت‌آپ ها در زمینه سرمایه‌گذاری در سیلیکون‌ولی با آن روبه‌رو هستند. سازمان سرمایه‌گذاری کویت، سال گذشته و زمانی که حتی سرمایه‌گذارهای اولیه امیدی به آینده جابن نداشتند، ۱۶۵ میلیون دلار به این شرکت تزریق کر؛. فرایندی که کاملا در خلاف جهت اصول اولیه بود و توجیه خاصی پشت آن قرار نداشت. چنین شرکت‌هایی که صدها میلیارد دلار سرمایه را مدیریت می‌کنند، سال گذشته ١٢.٧ میلیارد دلار در کمپانی‌های فعال در دنیای تکنولوژی که به صورت خصوصی فعالیت می‌کنند، سرمایه‌گذاری کردند که نسبت به سرمایه‌گذاری ۲.۲ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۵، افزایشی چشم‌گیری داشته است.

(همچنین بخوانید: روایت موسس پیکسار از ۴۶ بار نه شنیدن تا ساخت «داستان اسباب‌بازی»)

برچسب‌ها: استارت‌آپسرمایه‌گذاریVCموفقیت در بازارسیلیکون‌ولی Bankruptcy
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد طالبیان

محمد طالبیان

محمد طالبیان، دانش‌آموخته رشته مهندسی سخت‌افزار، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ به‌صورت جدی در نشریات و رسانه‌های آنلاین حوزه فناوری و بازی‌های ویدئویی شروع کرد. او در حال حاضر، دبیر چند سرویس روزنامه و مجله سراسری و سردبیر وبسایتی مرتبط با بازی‌های ویدئویی است.