چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت دهم)
راههایی برای افزایش مهارتهای کارآفرینی ۸

چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت دهم)

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ - ۰۹:۰۰ | ۵ دقیقه

آغاز کارآفرینی و موفقیت در این مسیر دشوار، نیازمند گذراندن مراحلی ضروری است که در این مطلب با آنها آشنا می‌شوید.

نوپانا*: علاقه به کارآفرینی در میان افراد، دلایل گوناگونی دارد. برخی به دنبال افزایش مهارت‌های خود هستند و برخی می‌خواهند دنیا را تغییر دهند. عده‌ای نیز سال‌ها در یک کسب‌وکار سنتی فعالیت داشته‌اند و اکنون به دنبال تغییر چنین شرایطی هستند. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی دانستن آنها ضروری است، می‌پردازیم. قسمت دهم:

۱۰ مشتری بعدی خود را شناسایی کنید

شما در این گام حداقل ۱۰ مشتری بالقوه را که با پروفایل کاربرنهایی شما منطبق هستند شناسایی خواهید‌کرد. برای سنجش تشابه آنها با کاربرنما و تمایلشان به خرید محصولتان با آنها ارتباط برقرار کنید. برای نشان‌دادن ویژگی‌های کاربران نهایی خودتان شناسایی و ایجاد کاربرنما مهم است اما باید شناسایی سایر مشتریان بالقوه نیز اطمینان حاصل‌کنید تا به طور قطع محصولتان موفق شود. انجام‌دادن این کار، علاوه بر اینکه اعتبار شما را بالا می‌برد، باعث می‌شود اعتماد شما هم به طرز چشمگیری افزایش یابد. اعتماد به اینکه فرصت مقیاس‌پذیری را شناسایی کرده‌اید و فقط از اینکه به یک راهکار تک مشتری نخواهید رسید اطمینان حاصل خواهید‌کرد. در این مرحله ۱۰ نفر از مشتریان بالقوه‌ای را فهرست خواهیدكرد که با نمودار کاربر‌نهایی شما تناسب دارند و کاربرنما شما هم به خوبی نمایانگر آنها است. سپس برای تایید و اصلاح تحقیقات اولیه بازار با آنها ارتباط برقرار کنید. ابتدا باید تایید‌ کنید که این ۱۰ مشتری شبیه کاربرنما هستند و سپس به تایید و سنجش اعتبار همه کارهایی که تاکنون انجام‌داده‌اید، از قبیل مورد کاربری چرخه حیات کامل، ارزش پیشنهادی کمی‌سازی‌شده و... بپردازید. با فهرست‌کردن ۱۰ مشتری بالقوه و مصاحبه با آنها می‌توانید همه فرضیاتی را که در هشت گام پیشین ساخته‌اید را آزمایش‌کنید.

آیا کاربرنمای فعلی معتبر است؟

در فرایند تعیین ۱۰ مشتری بعدی کار اصلی شما مطمئن شدن از میزان مفید‌بودن کاربرنما است و باید اطمینان حاصل‌کنید که این کاربرنما ویژگی‌های مشتری هدف را به خوبی نشان می‌دهد. اگر کاربرنما به لحاظ آماری از گروه مشتریان هدف پرت باشد نه تنها منبع ضعیفی از اطلاعات خواهد‌بود، بلکه شما را به سمت تولید محصولی هدایت می‌کند که مشتریان هدف آن را نمی‌خواهند. هنگامی که اعتبار کاربرنما را می‌سنجید ممکن است ویژگی‌های جالب و مشترکی میان کاربرنما و مشتریان کشف کنید که می‌تواند بازبینی کاربرنما و بهبود آن را برای شما امکان‌پذیر کند.

شناسایی ۱۰ مشتری بعدی شما و مصاحبه با آنها باعث می‌شود که از درستی توصیف کاربرنما و سایر فرضیه‌های شما برای مجموعه‌ای از مشتریان مطمئن شوید. اگر این مرحله را به دقت تکمیل کرده و از چیز‌هایی که در اینجا آموختید برای اصلاح سایر مراحل استفاده کرده‌ باشید، باید اعتماد به نفس خیلی خوبی هم در شما شکل گرفته‌ باشد که طرح مناسبی برای کسب‌وکار جدید شما ایجاد‌ کند.

قسمت پیشین:

قسمت نهم

*برگرفته از کتاب «راه‌اندازی کسب‌وکار» به نوشته بیل اولت

برچسب‌ها: مشتریان بالقوه راه‌اندازی کسب‌وکارکابرنمااستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.