مشکلات استارت‌آپ‌ها در کشورهای درحال‌توسعه
كم و كاستي‌ها در زیست‌بوم استارت‌آپی ۸.۳

مشکلات استارت‌آپ‌ها در کشورهای درحال‌توسعه

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۱/۰۸ - ۱۳:۳۷ | ۴ دقیقه

زیست‌بوم استارت‌آپی کشورهای درحال توسعه با مسائل زیادی دست‌و پنجه گرم می‌کند.

نوپانا: زیست‌بوم استارت‌آپی کشورهای درحال توسعه با مسائل زیادی دست‌و پنجه گرم می‌کند و به‌نظر راه درازی برای موفقیت در پیش دارد. مشکلات عمده‌ای در این مسیر وجود دارد:

1- سازوکار قانونی

اغلب کشورهای درحال توسعه در زمینه استارت‌آپ‌ها سازوکار قانونی مشخصی ندارند. بخصوص در زمینه سرمایه‌گذاری جسورانه قانون دقیقی وجود ندارد. به‌عنوان مثال اگر موسس استارت‌آپ یک میلیون دلار از یک سرمایه‌گذار بگیرد و فرار کند، به سختی بتوان او را دستگیر و محاکمه کرد.

2- تاثیرات شبکه‌ای

موفقیت، موفقیت می‌آورد حتی در آمریکا بسیاری از شهرهای خارج از سیلیکون‌ولی تلاش کردند موفقیت آن‌جا را تکرار کنند، اما شکست خوردند. موفقیت دلایل گوناگون و به‌هم پیوسته‌ای دارد (تاثیرات شبکه‌ای). روی پای خود ایستادن و استارت‌آپ خود را به ثمر رساندن دشوار است. در کشورهای درحال توسعه زنجیره عوامل موفقیت، اغلب اوقات به‌سختی کل می‌گیرد.

3- قوانین

بعضی از دولت‌ها علیه کسب‌وکارهای نوپا قوانین عجیبی وضع می‌کنند. قوانینی که به‌نظر ریشه در سیاست‌های شکست‌خورده و عدم شفافیت در ساختار اقتصادی آن‌هاست.

 4- استخدام

استخدام مسئله بزرگی در این زمینه است. وضع نامشخص کارگران و از طرفی فضای پرنوسان کار استارت‌آپی باعث شده بسیاری به سمت این کارها نروند.

5- زیربنای تکنولوژیک

در اغلب این کشورها ساختارهای مناسب کار استارت‌آپی وجود ندارد و بسیاری از ایده‌ها در حد فکر می‌مانند و از بین می‌روند.

6- انتظار درآمد فوری

در کشورهای درحال توسعه فرهنگ چیزی با عنوان هزینه کردن جا نیفتاده و اغلب توقع دارند از همان روز اول کسب درآمد کنند به همین دلیل اغلب به افتتاح فروشگاه و رستوران علاقه دارند.

7- نگاه اجتماعی به کارآفرینی

نگاه اجتماعی به کارآفرینی هنوز منفی است. عده هنوز کارآفرینی را شغل نمی‌دانند.

8- محدودیت ورود سرمایه

کشورهای درحال توسعه اغلب نسبت به ورود سرمایه‌گذاران خارجی نگاه مثبتی ندارند. تفاوت قوانین نیز گاهی باعث می‌شود که راه ورود آن‌ها دشوارتر شود.

9- آموزش

زیست‌بوم استارت‌آپی به موسسات آموزش تخصصی نیاز دارد. در برکلی و استنفورد سالانه 40 هزار دانشجو برای سیلیکون ولی آموزش می‌بینند. در کدام کشور درحال توسعه این‌کار صورت می‌گیرد؟

10- ساختار اجتماعی

زیست‌بوم استارت‌آپی به سازوکار اجتماعی قدرتمندی نیاز دارد تا به‌وسیله آن‌ها فرهنگ صبر و مواجهه با شکست را در ذهن افراد جا بیاندازد. شکست در استارت‌آپ مسئله حادی نیست، اما برای بسیاری از فرهنگ‌ها یک‌بار شکست خوردن برابراست با نابود شدن.

برچسب‌ها: جهاناستارت‌آپفرهنگ و جامعه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا