پیوند دانش جدید با صنعت وظیفه استارت‌آپ‌هاست
استاد اقتصاد دانشگاه تهران: ۸

پیوند دانش جدید با صنعت وظیفه استارت‌آپ‌هاست

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۶/۰۸ - ۱۵:۰۰ | ۴ دقیقه

آلبرت بغزیان: «این جوانان خوش فکر استارت‌آپی هستند که سرمایه‌های دانشگاهی را با صنعت پیوند ‌می‌زنند و به همین دلیل نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت هستند.»

نوپانا: دکتر آلبرت بغزیان؛ استاد اقتصاد دانشگاه تهران درخصوص نقش کلیدی شرکت‌های استارت‌آپی در اقتصاد امروز به خبرنگار نوپانا گفت: «با توجه به رشد چشمگیر در سال‌های اخیر، ن‌می‌توان از تاثیر دانش و فناوری‌های روز درتولیدات کشور چشم پوشید. در این میان شرکت‌های استارت‌آپی نقش شایان توجهی در بسترسازی برای پیوند هر چه محکم‌تر میان فناوری‌های روز با صنایع گوناگون در کشور خواهند داشت.»

این استاد دانشگاه درادامه افزود: «آنچه که در دانشگاه‌ها تدریس ‌می‌شود و به نوعی سالهاست که در آنجا خاک ‌می‌خورد، باید به واسطه ایده‌های نوآورانه نخبگان که نیاز به سرمایه‌گذاری مالی دارند تجاری‌سازی شده و در راستای خدمت‌رسانی به مردم قرار گیرند. در حقیقت این جوانان خوش فکر استارت‌آپی هستند که سرمایه‌های دانشگاهی را با صنعت پیوند ‌می‌زنند و به همین دلیل نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت هستند.»

استاد اقتصاد دانشگاه تهران بیان داشت: «راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها غالبا با هزینه‌های پایین صورت ‌می‌گیرد و به همین جهت نکته‌ای مثبت در اقتصاد کشور محسوب ‌می‌شود اما با این حال از لحاظ قانونی خلاء‌های اساسی مانع کار آنهاست. در این میان دولت و مجلس ‌می‌توانند با شناسایی قوانین دست و پاگیر و حذف آنها و حتی با وضع قوانین حمایتی، به توسعه و شکوفایی این کسب‌وکارهای نوظهور کمک کنند. این امر به نوبه خود به حل معضل بیکاری در جامعه نیز کمک خواهد کرد.»

بغزیان ادامه داد: «از آنجایی که طرح‌های استارت‌آپ‌ها کم‌هزینه و از لحاظ اقتصادی به صرفه هستند، در برخی موارد  مقاومت مشاغل سنتی در پی داشته و سبب شده است تا آنها بخواهند به هر طریق مانع فعالیت‌های این نوع کسب‌وکارها شوند، این در حالی است که تجربه دیگر کشورها نشان داده است مشاغل سنتی برای ماندگاری در بازار و سبد خرید مردم، چاره‌ای جز تطبیق خود با تغییرات و فناوری‌های روز ندارند و باید دست به نوآوری و خلاقیت بزنند.»

او در پایان خاطرنشان کرد: «خوشبختانه وزیر ارتباطات دولت جدید که از قضا جوان نیز هستند اعلام کرده‌اند که مانعی بر سر مشاغل جدید وجود نخواهد داشت و چنانچه بحث سلامت فضای مجازی رعایت شود مشکلی برای شرکت‌های دانش‌بنیان پیش نخواهد آمد. بنابراین انتظار ‌می‌رود که فیلترینگ گاه وبیگاه و سلیقه‌ای استارت‌آپ‌ها در دولت دوازدهم از میان برود و با حمایت از این کسب‌وکارهای نوپا، زمینه‌ای برای رشد و پویایی هر چه بیشتر آنها فراهم شود.»

(همچنین بخوانید: تشکیل کارگروه حقوقی با هدف حمایت از استارت‌آپ‌ها در اولویت است)

برچسب‌ها: دانش‌بنیاناستارت‌آپدانشگاهنخبگان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.