چه دلایلی باعث توقف رشد استارت‌آپ ها می‌شوند؟
از شکست تا پیروزی ۸

چه دلایلی باعث توقف رشد استارت‌آپ ها می‌شوند؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۱۵:۰۰ | ۹ دقیقه

استارت‌آپ‌ها برای داشتن عملکردی موفق، باید موانع اصلی کسب‌وکار خود را شناسایی کنند و استراتژی مناسبی برای عبور از چالش‌های بازدارنده به کار گیرند.

نوپانا به نقل از زومیت: شوان باک (Shawan Buck) کارآفرین و مدیر عامل شرکت وی‌آی‌پی‌ کانتریبوتر(VIP Contributer) که تا به‌ حال چند بار زمینه‌ کاری خود را تغییر داده است، در مقاله‌ای دلایل توقف رشد یک استارت‌آپ را برای کارآفرینان جوان شرح می‌دهد.

شوان باک در این زمینه می‌گوید :«در اولین گام‌هایم در ابتدای راه‌اندازی کسب‌وکار، ناگهان احساس کردم همه چیز متوقف شده است. اما از تلاش دست نکشیدم بلکه کسب‌وکارم را تغییر دادم و اکنون در جایگاهی قرار گرفته‌ام که به هزاران نفر در امر تجارت مشاوره می‌دهم.»

باک با توجه به تجربیاتش در این زمینه کارآفرینی، دلایل اصلی توقف رشد یک کسب‌وکار را به چند دسته تقسیم می‌کند که در ادامه می‌خوانید:

کمبود فرصت

برخی از کسب‌وکارها اصولا برای رشد و مقیاس‌پذیری ساخته نشده‌اند. وقتی من برای نخستین‌بار استارت‌آپ خدمات خشک‌شویی و تحویل را تأسیس کردم، این حقیقت ساده را درک نمی‌کردم که هیچ کسب‌وکاری در این حوزه به رشد میلیون دلاری نمی‌رسد. من هر اندازه که تلاش می‌کردم، باز هم نمی‌توانستم به یک شرکت چند میلیون دلاری تبدیل شوم. در واقع مثل این بود که بخواهیم با یک تیم فوتبال کوچک یا محله‌ای، قهرمان لیگ برتر شویم.

البته این بدان معنا نیست که هیچ راهی برای مقیاس‌دهی و رشد اینگونه شرکت‌ها وجود ندارد؛ اما به هر حال برخی تجارت‌ها بسیار ساده‌تر و با ریسک بسیار کمتری رشد می‌کنند. اگر در صنعتی فعالیت می‌کنید که رشد احتمال ریسک شکست در آن بالاست، شاید بهتر باشد به دنبال فرصت‌های دیگری برای کسب‌وکار باشید.

خستگی

حقیقت این است که بسیاری از ما در طول راه خسته می‌شویم؛ بازاریابی ما را خسته می‌کند، از تخصص و حتی از محصولاتمان نیز ممکن است خسته شویم.

همین خستگی سبب می‌شود بازاریابی‌ را متوقف کنیم، تمرکزمان را از هدف اولیه و اصلی کسب‌وکار خود برداریم و به ایده‌های جدیدی که فرصت‌های بالقوه‌ بهتری برای کار هستند جذب شویم. گاهی ناگهان به ذهنتان می‌رسد که همه‌چیز را بفروشید و استارت‌آپ جدیدی تأسیس کنید. اما واقعیت این است که اگر بخواهید صرفا به خاطر خستگی کسب‌وکارتان را تغییر دهید، مرتکب اشتباه بزرگی خواهید شد. اگر دستگاه خودپردازی دارید که اسکناس‌های صددلاری بیرون می‌دهد؛ چرا باید سعی کنید سیم‌کشی آن را عوض کنید و ماشین جدیدی بسازید؟ این همان بلایی است که مردم سر سیستم بازاریابی خود می‌آورند. تعداد اینگونه افراد بسیار زیاد است؛ آنها معتقدند کسب‌وکار خود را متوقف می‌کنند تا ایده‌های‌ تازه را امتحان کنند اما بی‌خبر از آن هستند که این کار دیوانگی است.

کارمندان

به شعارهای تبلیغاتی بازاریاب‌ها توجه نکنید، هیچ کسب‌وکاری نمی‌تواند به‌راحتی و بدون هیچ زحمتی پول دربیاورد. لطفا واقع‌بین باشید. شاید یکی دو مورد استثنا وجود داشته باشند؛ اما آنها فقط استثنا هستند.

تقریبا تمام کسب‌وکارها برای رشد خود به نیروی انسانی احتیاج دارند. اگر رشد شرکت شما متوقف‌ شده است، شاید باید روی یکی دو کارمند و نیروی دیگر سرمایه‌گذاری کنید تا به مسیر موفقیت بازگردید. هنگامی‌که با استخدام کارمندان روی منابع انسانی خود سرمایه‌گذاری می‌کنید، ممکن است به خاطر حقوق و دستمزدی که باید پرداخت کنید، احساس کنید سود کوتاه ‌مدت شما کاهش پیدا کرده است. اما در حقیقت شما مالک یک کسب‌وکار هستید و ۹۹.۹۹ درصد از کسب‌وکارها، برای کسب درآمد به کارمند و نیروی کار ماهر نیاز دارند.

تمرکز بیش‌ازحد بر عوامل خارجی

من در حال حاضر تصمیم دارم تا برای استراتژی بازاریابی سال آینده شرکت خود برنامه‌ریزی کنم و به همین منظور سوژه‌های جدید و هیجان‌انگیز زیادی در فهرست خود نوشته‌ام؛ اما یکی از جالب‌ترین مواردی که روی آن کار می‌کنم، طرحی برای نرخ تماس‌های انتقالی فروش محصول ما است، در واقع هدف این است که بدون هیچگونه تغییری در تعداد تماس‌ها در سال آینده به افزایش ۵ درصدی در نرخ تبادلاتمان دست یابیم. این‌ یک نرخ داخلی است که ارزش تمرکز دارد. به‌علاوه من به کاهش هزینه‌های مشتریان، بهبود عملکرد کارکنان و افزایش ارجاعات نیز فکر می‌کنم. اگر تنها روی فرصت‌های داخلی تمرکز کنیم، می‌توانیم با افزایش بهره‌وری درآمد خود را افزایش، یا هزینه‌ها را کاهش دهیم و به‌این‌ترتیب سود خالص نهایی را بالا ببریم. اگر تمرکز بر فرصت‌های داخلی را در اولویت قرار ندهید، از درآمد و سود هنگفتی چشم‌پوشی کرده‌اید.

رشد کسب‌وکار به آسانی حاصل نمی‌شود، اما آنچنان هم دشوار نیست. به مدل کسب‌وکار سابق خود فکر کنید، شاید فرصتی‌هایی وجود داشته باشد که تنها باید روی آن سرمایه‌گذاری کنید. برای بهبود سیستم و فرآیند‌های کسب‌وکارتان، تمرکز خود را روی آموزش و استخدام افراد مناسب بگذارید.

دو نکته‌ نخست صرفا دلایل توقف رشد هستند؛ اما دو نکته‌ آخر، می‌توانند به‌عنوان آغاز استراتژیک رشد مورد استفاده قرار گیرند.

حال این سوالات را از خود بپرسید:

  • شما در حال حاضر باید چه افرادی را استخدام کنید؟
  • با حل کدام چالش‌های داخلی، می‌توانید سود بیشتری داشته باشید؟
  • چگونه می‌توانید مشتریان بالقوه را به مشتریان اصلی خود تبدیل کنید؟
  • در مورد پیش‌فروش‌ها و ارجاعات چگونه عمل خواهیدکرد؟
  • استراتژی ارتباط با مشتری شما چیست؟

با توجه به نکات و اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شد، حالا تصمیم با خود شما است که می‌خواهید رشد کنید یا خیر.

(همچنین بخوانید: مهم‌ترین دلایل شکست استارت‌آپ‌ها در ایران)

برچسب‌ها: شکست کسب‌وکارارتباط با کارمندانشکست استارت‌آپshawan buckvip contributer
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.