چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت ششم)
راه‌هایی برای افزایش مهارت‌های کارآفرینی ۸

چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت ششم)

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۰۹:۰۰ | ۷ دقیقه

آغاز کارآفرینی و موفقیت در این مسیر دشوار، نیازمند گذراندن مراحلی ضروری است که در این مطلب با آنها آشنا می‌شوید.

نوپانا*: علاقه به کارآفرینی در میان افراد، دلایل گوناگونی دارد. برخی به دنبال افزایش مهارت‌های خود هستند و برخی می‌خواهند دنیا را تغییر دهند. عده‌ای نیز سال‌ها در یک کسب‌وکار سنتی فعالیت داشته‌اند و اکنون به دنبال تغییر چنین شرایطی هستند. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی دانستن آنها ضروری است، می‌پردازیم. قسمت ششم:

ترسیم صفحه شخصی کاربرنما برای بازار خط مقدم ساحلی

یک کاربرنهایی را از میان مشتریان بالقوه خودتان انتخاب کنید تا کاربرنمای شما باشد. شرح مفصلی از آن شخص حقیقی تهیه کنید. کاربرنمای خود را به تمامی اعضای شرکت نوپایتان معرفی کنید تا مرجعی مناسب برای همه باشد. برخلاف صفحه شخصی کاربرنهایی، که نشان‌دهنده مشتری هدف بود، کاربرنما شخصی است که به بهترین شکل نشان می‌دهد که مشتری اصلی برای بازار خط مقدم ساحلی شما چه کسی است. کاربرنمایی که در حال ایجاد آن هستید در حقیقت مشتری نهایی است که از میان مشتریان بالقوه انتخاب می‌شود. فرآیند تعریف کاربرنما برای بازار خط مقدم ساحلی سبب می‌شود تا مشتری هدف برای شما ملموس‌تر شود؛ به‌گونه‌ای که همه اعضای تیم موسس آن را درک می‌کنند و بر هدفی واحد، یعنی راضی کردن مشتری هدف تمرکز می‌کنند. انتخاب یک کاربر نهایی واقعی به عنوان کاربرنما باعث می‌شود درک شفاف‌تر و بهتری از کاربرنما داشته باشید و هرگونه حدس و گمان را از کارتان دور‌ کنید. هیچ‌ یک از کاربران نهایی به تنهایی نمی‌توانند نشان‌دهنده صددرصد ویژگی‌هایی باشند که یک کاربر‌نهایی در صفحه‌ شخصی کاربرنهایی شما باشد.

 نحوه انتخاب و نگاشت خصوصیات کاربرنما

فرایند ایجاد کاربرنما بسیار مهم است. باید تمام اعضای کلیدی تیم شما را صرف نظر از نقشی که در گروه دارند، در این کار دخیل کنید. گروهی از افراد تیم که در این فرایند درگیر هستند، حتی اگر تصور کنند که کمک چندانی از دستشان برنمی‌آید، بی شک از فرایند خلق کاربرنما لذت خواهند برد. اگر پیش از این تجربه فروش داشته باشید، تحلیل موفق‌ترین مشتریان داده‌های بسیار ارزشمندی را در اختیارتان قرار خواهد داد و نقطه شروع خوبی برایتان خواهد بود. اگر تاکنون محصولی را به فروش نرسانده‌اید، به تحقیقات اولیه بازار که پیش‌تر انجام دادید نگاه کنید و به تحلیل ویژگی‌های مشتریانی بپردازید که بیشترین علاقه را به پیشنهاد‌های شما از خود نشان می‌دهند. مطمئن شوید که آنها واقعا محصول شما را خریداری می‌کنند؛ نه اینکه صرفا به آنها علاقه‌مند باشند. توجه کنید که میان این دو تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. بر مبنای اطلاعاتی که دارید، برگه حقایقی درباره کاربرنما تهیه کنید. تمامی این اطلاعات باید مشخص و جزئی باشد. از دیگر موارد با اهمیت، تهیه لیست از معیار‌های خرید کاربرنما به ترتیب اولویت است که نشان می‌دهد کاربرما چه تصمیمات خریدی را می‌گیرد.

کاربرنما،کار شما را متمرکز می‌کند

تمرین ساخت کاربرنما را می‌توان برای مشتریانی تعمیم داد که تصمیم به ارائه خدمت به آنها را ندارید. چنین کاری می‌تواند کمک کند تا تمرکزکنید. این کار سبب می‌شود تا  بیهوده منابع ارزشمندتان را هدر ندهید. پیش‌ بردن کسب‌وکار بسیار دشوار است و نیازمند تلاش جدی کارآفرینان است. این دقیقا همان تمرکزی است که ساختن کسب‌وکار مقیاس‌پذیر و سودآور را برای شما امکان پذیر می‌کند.

فرایند ایجاد کاربرنما جزئیات مشخصی را درباره مشتری اصلی حاضر در بازار خط مقدم ساحلی فراهم ‌می‌کند. در این تمرین شما هیچ محصولی را به افراد حاضر در پروفایل کاربرنهایی نمی‌فروشید، بلکه کل فروش شما به یک شخص خاص خواهد بود. کل تیم شما باید در‌گیر این فرایند شوند تا اطمینان حاصل شود که همه دیدگاه مشترکی دارند و واقعا کاربرنما را درک می‌کنند. شما باید واقعا مشتری خود را بشناسید و علت رفتار‌هایش را، نه فقط در سطح منطقی بلکه در سطوح اجتماعی هم درک کنید.

*برگرفته از کتاب «راه‌اندازی کسب‌وکار» به نوشته بیل اولت

قسمت پیشین

قسمت پنجم

برچسب‌ها: بازار خط مقدم ساحلیprofileکاربرنماراه‌اندازی کسب‌وکار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.