چهار روش برای کشف فرصت‌های تجاری بهتر
فرصت‌ها را شکار کنید ۸

چهار روش برای کشف فرصت‌های تجاری بهتر

توسط محمود حاج‌ زمان | ۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۱۱:۰۰ | ۵ دقیقه

انتظار برای موفقیت مثل این می‌ماند که منتظر به پایان رسیدن زمان باشیم. اما بهتر است منتظر فرصت نمانید، بلکه رو به جلو حرکت کنید و خودتان فرصت‌ها را بسازید.

نوپانا*: انتظار برای موفقیت مثل این می​‌ماند که منتظر به پایان رسیدن زمان باشیم. اما بهتر است منتظر فرصت نمانید، بلکه رو به جلو حرکت کنید و خودتان فرصت‌ها را بسازید؛ البته فرقی نمی‌کند که این فرصت برای گسترش کسب​‌وکار باشد یا یک فرصت تجاری ساده. 

تیموتی سایکز چهار روش زیرا را برای موفقیت پیشنهاد می‌کند:

آگاهی از اهداف

تلاش برای به دست آوردن فرصت تنها یک شعار است. من به شخصه ترجیح می​‌دهم از عبارت تغییر مسئولیت استفاده کنم. شما باید کنترل موقعیت‌ها را به دست بگیرید؛ تنها راه برای انجام این کار آگاهی از اهدافتان است. این​که دنبال چه فرصت‌هایی می​‌گردید و چطور می​‌توانید آن​ها را پیدا کنید. بنابراین بهتر است اهداف خود را یادداشت کنید. به این صورت انگیزه مناسب برای رسیدن به اهداف مورد نظر در شما ایجاد خواهد شد.

همکاری و مشارکت

برخی‌، تک‌روی و فعالیت‌های انفرادی را ترجیح می‌دهند، اما در دنیای تجارت این روش شما را به جای نخواهد رساند. واقعیت این است که شما باید با دیگران همکاری و مشارکت داشته باشید، چرا که ممکن است آنها نیز به نوبه خود ایده​‌های متفاوت و خارق‌العاده‌ای داشته باشند. سعی کنید به برنامه​‌های جمعی و ارتباط گرفتن با دیگران توجه بیشتری نشان دهید. روزانه بخشی از برنامه‌های​ خود را به کار با یک رسانه​ اجتماعی مثل  لینکدین اختصاص دهید.

* یادتان باشد که تنها راه همکاری با دیگران، آشنایی و برقراری ارتباط صحیح با آنهاست.

یافتن 

راهنما یا مربی کسی است که به آنچه که اکنون شما دنبالش هستید، رسیده است. من همیشه اعتقاد داشته​‌ام که مربی یکی از کلیدی​‌ترین رازهای پیشرفت و رسیدن به فرصت​‌های جدید و طلایی است. مربی کسی است که شما را در مسیر موفقیت یاری می‌کند. مربی الهام‌بخش شما در راه فتح قله​‌های موفقیت خواهد بود.

اعتماد

در این مورد ممکن است این پرسش برای شما ایجاد شود که به واقع چه ارتباطی میان قابل اعتماد بودن و یافتن فرصت​‌های جدید وجود دارد. در بسیاری از موارد، اعتماد کلید گشایش درهای بسته است. هنگامی که بدقولی می​‌کنید، اعتماد دیگران را خدشه‌​دار می​‌شود و دیگر هیچ‌کس حاضر به همکاری با شما نخواهد بود. وقتی اعتماد کسی تخریب شود، دیگر نباید انتظار داشته باشید آن فرد حاضر به مشارکت یا همکاری با شما باشد.

کلام آخر: فرصت خودش پیدا میشود

فرصت‌ها ممکن است در هر کجا و در هر لحظه​‌ای پدیدار شوند؛ اما ظاهر شدن ناگهانی آنها، بیشتر شبیه به یک افسانه است. موفق‌ترین مدیران جهان خود شخصا سعی کرده‌​اند تا فرصت‌​های جدیدی را به وجود آورند.‌

البته مراقب باشید! اگر فرصتی پیدا شد از هیجان آن کارهای قبلی را کنار نگذارید؛ در عوض سعی کنید از فرصت پیش‌آمده نهایت استفاده را کنید. به اعتقاد من، کمیاب بودن فرصت​‌ها تنها در اول کار اذیت کننده است.

(همچنین بخوانید: پنج عادت طلایی مدیران موفق)

 *برگرفته از مطلبی به نوشته تیموتی سایکز

برچسب‌ها: موفقیت اهدافهمکاری راهنما
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمود حاج‌ زمان

محمود حاج‌ زمان

محمود حاج زمان، دانش‌آموخته مهندسی عمران تا مقطع دکتری در دانشگاه شریف است. از سال ۱۳۸۸ مشغول روزنامه‌نگاری علمی و نوشتن و ترجمه مطالب علمی، به خصوص در مجله دانستنیها است. او تا کنون شش کتاب ترویج علم برای مخاطب عام منتشر کرده است.