چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت پنجم)
راه‌هایی برای افزایش مهارت‌های کارآفرینی ۸

چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت پنجم)

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۹:۰۰ | ۶ دقیقه

آغاز کارآفرینی و موفقیت در این مسیر دشوار، نیازمند گذراندن مراحلی ضروری است که در این مطلب با آنها آشنا می‌شوید.

نوپانا: علاقه به کارآفرینی در میان افراد، دلایل گوناگونی دارد. برخی به دنبال افزایش مهارت‌های خود هستند و برخی می‌خواهند دنیا را تغییر دهند. عده‌ای نیز سال‌ها در یک کسب‌وکار سنتی فعالیت داشته‌اند و اکنون به دنبال تغییر چنین شرایطی هستند. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی دانستن آنها ضروری است، می‌پردازیم. قسمت پنجم:

محاسبه اندازه کل بازار برای بازار خط‌ مقدم‌ ساحلی

شما با شناخت ویژگی‌های صفحه‌ شخصی کاربر‌نهایی می‌توانید اندازه بازار خط‌ مقدم‌ ساحلی را تعیین کنید. با توجه به میزان بازار اولیه متوجه خواهید‌‌ شد که برای رسیدن به اندازه مناسب بازار اولیه به تقسیم‌بندی بیشتری نیاز دارید یا خیر. انجام این محاسبات امری مهم در انتخاب مسیر درست کسب‌وکار شما است. در ابتدا، باید اندازه بازاری که قرار است مورد هدف شما باشد، به درستی بررسی شود. دست‌کم شما نیاز به یک سری اطلاعات مختصر از اندازه بازار خود دارید که به مرور زمان تغییر خواهد کرد.

کل بازار قابل دسترس شما با میانگین درآمد سالیانه شما برابر است، این بدین معناست که اگر شما هشتاد درصد از سهم بازار را داشته باشید، درآمد کسب‌وکار شما همان مقدار خواهد بود. برای شروع لازم است بدانید چه تعداد کاربرنهایی وجود دارد که با صفحه‌ شخصی کاربر‌نهایی شما مطابقت دارد. بدین منظور از تحلیل پایین به بالا که بر اساس تحقیقات‌ اولیه بازار است، استفاده‌کنید. سپس به وسیله تحلیل بالا به پایین تحقیقات خود را تکمیل کنید. پس از این کار باید میزان سود‌دهی هریک از کاربران نهایی خود را در طی یک سال محاسبه کنید و سپس با ضرب دو عدد بدست آمده میزان کل بازار را نسبت به بازار قابل دسترس بسنجید.

تحلیل پایین به بالا

 با بکارگیری این روش می‌توانید فهرستی از مشتریان، ارتباطات تجاری و سایر منابع اطلاعاتی درباره مشتری تهیه‌کنید که به شما کمک‌ می‌کند تا بیشتر از تعداد مشتریان و تعدادکاربران نهایی خود مطلع شوید. به این تحلیل «سرشماری» نیز می‌گویند. با استفاده از این سرشماری می‌توانید نسبت به موقعیت مکانی مشتری خود آگاه شوید زیرا در این مرحله فعالیت شما بسیار تخصصی شده است.

تحلیل بالا به پایین

تحقیقات بازار ثانویه با گزارش‌های تحلیلی بازار همراه خواهد بود. با استفاده از این تحلیل شما قادر به تعیین تعداد کاربران نهایی خود با ویژگی‌های متفاوت خواهید بود. این تحلیل با استفاده از یک هرم وارونه نشان داده‌ می‌شود که دارای چندین طبقه است. قسمت زیرین این هرم مختص به همه کاربران نهایی‌ است که در فهرست صفحه شخصی کاربران نهایی‌ شما قراردارند. این تحلیل مکمل تحلیل پایین به بالا است. در تحلیل‌های بالا به پایین معمولا تعداد کاربران نهایی بازار شما بیش از حد معمول است و دلیل آن این است که تحلیل‌های شما چندان تخصصی و کارآمد عمل‌ نکرده است. اگر تعداد تحلیل‌های بالا به پایین زیاد باشد، باعث می‌شود به جای اینکه بیشتر بر مشتریان متمرکز باشید، بر داده‌ها تمرکز کنید.

کل بازار در دسترس شما در واقع با میزا‌ن درآمد سالانه‌ای که در صورت رسیدن به سهم صد در صدی از بازار کسب می‌کنید، برابر است. با استفاده از هر دو روش بدون تعامل مستقیم و اعتباربخشی می‌توان تصوری دقیق از بازار مورد هدفتان پیدا‌کنید. بنابراین شما برای تکمیل تحلیل‌های خود نیاز به هردو مورد خواهید داشت.

قسمت پیشین:

قسمت چهارم

برچسب‌ها: کارآفرینیاستارت‌آپ‌بازار خط مقدم ساحلیتحقیقات بازارمشتری‌مداریکسب‌و‌کارBusinessمشتری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.