خدمات؛ وزنه اصلی توسعه اقتصادی
در گفت‌وگو با یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران مطرح شد: ۸

خدمات؛ وزنه اصلی توسعه اقتصادی

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۱۳:۰۰ | ۶ دقیقه

عباس آرگون: «از آنجا که كسب‌وكارهای نوپا، غالبا حول محور تکنولوژی شکل گرفته‌اند، از پتانسيل رشد بالایی نیز برخوردارند و با هدف ارزش‌آفرينى و فرصت‌سازی در اقتصاد کشور فعالیت می‌کنند.»

نوپانا: اشتغالزایی، تولید ثروت، رضایت مردم و سود سرشار تنها چند نمونه از فواید استارت‌آپ‌ها هستند و همین امر سبب شده است تا این روزها اکثر فعالان اقتصادی مایل به استفاده از روش‌های نوین کسب‌وکار بر بستر فناوری باشند. در این میان نیز استارت‌آپ‌‌ها توانسته‌اند به عنوان حلقه ارتباطی میان تولید، تکنولوژی و مصرف، گامی مهم در عرصه اقتصاد کشور بردارند.

به جهت اهمیت این موضوع، با عباس آرگون؛ از اعضای اتاق بازرگانی تهران به گفت‌وگو نشستیم که شرح آن پیش روی شماست:

با توجه به اینکه حمایت آگاهانه و همه‌جانبه از کارآفرینان جوان و فعالان کسب‌و‌کارهای نوپا، امری ضروری است که می‌تواند از ایجاد جو منفی در این زمینه جلوگیری کند، نقش رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی را در این زمینه چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

 امروزه پیشرفت‌هاى فناورى باسرعت هر چه بیشتر، جوامع بشرى را به جوامعی مبتنی بر دانـش و آگـاهی تبديل کرده اسـت. در عین حال، توسـعه روزافزون فناورى اطلاعات و ارتباطات، این فرصت را به‌وجود آورده تا فعالیت‌هاي تجارى وخدماتى با سـرعت بيشترى توسعه یابند، فعالیت‌هایی که به نوبه خود، نحوه زندگى انسان‌ها وكسب‌وكار بنگاه‌هاى اقتصادى را متحول كرده است. در این میان نقش رسانه‌ها و نهادهاى فرهنگى كه خود متاثر از پيشرفت‌هاى فناورى هستند، در توسعه اين نوع كسب وكارها شایان توجه و غير قابل انكار است.

پژوهشگران برای کارآفرینان، سه نقش کلیدی در رشد اقتصادی بر می‌شمارند: نوآوری، اشتغال‌زایی و ایجاد رقابت در صنایع. با توجه به اینکه استارت‌آپ‌ها هر سه ویژگی را دارند، دولت در مقابل این کسب‌وکارها باید چه رویکردی اتخاذ کند؟

 باتوجه به اينكه اين نوع كسب‌وكارها غالبا حول محور تکنولوژی شکل گرفته‌اند و از پتانسيل رشد بالایی نیز برخوردارند و از سوی دیگر به دنبال ارزش‌آفرينى و فرصت‌سازی در اقتصاد کشور هستند، رويكرد حمايتى دولت نسبت به این نوع كسب‌وكارها بسیار حایز اهمیت است و باید با قدرت هرچه تمام‌تر دنبال شود. 

امروزه اهمیت بخش خدمات در توسعه اقتصادی، بر کسی پوشیده نیست، تا آنجا که بسیاری از اقتصاددانان وزنه اصلی پیشرفت در کشورهای توسعه‌یافته را به این بخش مربوط می‌دانند. از نظر شما، کسب‌وکارهای نوپای خدمات‌محور، چه نقشی در توسعه اقتصادی ایران خواهند داشت؟

اين نوع كسب‌وكارها با توجه به ويژگي‌های ماهوی خود، مبتنى بر ايده‌های نو هستند و به شرط مديريت صحيح و اصولى و البته اعمال نظارت‌هاى لازم از سوی نهادهای ذی‌ربط، می‌توانند نقش بسزايى در پيشرفت و توسعه اقتصادى كشور ايفا کنند.

به نظر شما اگر جوانان نخبه کشور در راستای خدمت و ارتقای کیفیت زندگی مردم و سربلندی کشور فعالیت کنند، می‌توانند سزاوار برخوردهایی نامناسب ناشی از به‌روز نبودن قوانین یا عدم آگاهی، باشند؟

اینگونه کسب‌وکارها قطعا براى ارتقای كيفيت زندگى و خدمات‌رسانی به مردم نقش شایانی ایفا کرده‌اند، به همین خاطر گسترش و توسعه هرچه بيشتر اين نوع كسب‌وكارها لازمه جامعه امروز ماست. در این میان، پیشرفت فعالیت‌های استارت‌آپی مستلزم ایجاد قوانين به‌روز و آماده كردن زير‌ساخت‌هاى لازم براى فعاليت هر چه بهتر آنهاست. از سوی دیگر ارائه آموزش‌هاى لازم، اعمال نظارت‌ موثر و البته حمايت از اين نوع كسب‌وكارها می‌توانند عاملی مهم در راستای ارائه خدمات بهتر و ارتقای بهره‌ورى در این زمینه باشند.

(همچنین بخوانید: آینده صنعت وابسته به توسعه استارت‌آپ‌هاست / دولت، تسهیلگر باشد)

برچسب‌ها: startupاشتغالزاییخدماتتوسعه اقتصادی اتاق بازرگانی تهراناستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.