به گذشته فکر نکنید، از آینده نترسید
ذهن ‌ـ آگاهی؛ بهترین رویکرد برای فائق آمدن بر اشتباهات راهبری ۸

به گذشته فکر نکنید، از آینده نترسید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۱۶:۰۰ | ۷ دقیقه

ذهن ـ آگاهی به شما کمک می‌کند تا از اشتباهات در کسب‌وکار خود اجتناب کنید و با مشاهده فرصت‌های پیش‌رو، رشد چشمگیری داشته باشید.

نوپانا به نقل از زومیت: ذهن ـ آگاهی (Mindfulness) اصطلاح جدیدی است که امروزه مورد استفاده بسیاری از اساتید راهبری قرار می‌گیرد. درک مفهوم ذهن ـ آگاهی به شما کمک می‌کند تا بفهمید چگونه می‌توان در مسیر موفقیت قرار گرفت.

دیکشنری مریام وبستر (Merriam-Webster)، معنای ذهن ـ آگاهی را این‌گونه تفسیر می‌کند: «آگاهی بالا و بدون قضاوت فرد از افکار، احساسات و تجربیاتش در هرلحظه.» بخش آخر این جمله، کلیدی است که ما در جستجوی آن هستیم: «در لحظه، در‌ حال به سر بردن.»

معنی عملی ذهن ـ آگاهی این است که شما اجازه ندهید اشتباهات، شکست‌ها و هر تجربه ناخوشایندی از گذشته، سبب شود از لحظه حال دور شوید. در عین حال نگذارید افکاری که به آینده مربوط می‌شوند (مثل هیجان، ترس، اضطراب، پیش‌بینی) توجه شما را از آنچه که در زمان حال اتفاق می‌افتد منحرف کند.

فرض کنیم شما مرتکب اشتباهی شده‌اید و می‌خواهید آن را اصلاح کنید. اگر همواره در حال سرزنش و شماتت خودتان باشید، قطعا نمی‌توانید راه‌حل مناسبی برای رفع این مشکل پیدا کنید؛ چرا که احساسات منفی در پروسه فکری شما اختلال ایجاد می‌کند.

ذهن ـ آگاهی سبب می‌شود شما گذشته را در همان زمان گذشته رها کنید و سعی نکنید روی مسائلی که هنوز رخ نداده‌اند متمرکز شوید، در عوض همه حواس و توجه‌تان را بر زمان حال بگذارید و بهترین تصمیم را بگیرید. به این‌ ترتیب ذهن ـ آگاهی باعث بهینه‌سازی زمان حال می‌شود و همین نکته، زندگی بهتری را برایتان رقم خواهد زد.

با این رویکرد، رهبران می‌توانند از بسیاری از اشتباهات پیش‌گیری کنند:

ناتوانی در آنالیز و تحلیل

شما از آنالیز و تحقیق در خصوص یک مشکل پرهیز می‌کنید، چرا که می‌ترسید پیامدهای آن برای‌ شما دردسرساز باشد. بنابراین هیچ اقدامی نمی‌کنید و به ‌تبع آن همه چیز را از دست می‌دهید. ترس شما از اتفاقاتی که تنها ممکن است در آینده روی دهند، مانع از حرکت شما رو به جلو می‌شود. شما باید ریشه مشکل را پیدا کنید و اطلاعات مربوط به آن را به دست بیاورید و خودآگاهی به شما کمک می‌کند که بدانید چه زمانی اطلاعات کافی را برای اقدام، به دست آورده‌اید.

عدم موفقیت در اجرا

ترس شما از تصمیم‌گیری اشتباه، باعث می‌شود هیچ تصمیمی نگیرید، که خود، تصمیم اشتباهی است! مهم‌ترین وظیفه عوامل اجرایی، اجرای کارهاست. برای اینکه در نقش خود موفق عمل کنید، باید خودتان را از بند گذشته و آینده رها کنید تا بتوانید امروز دست‌ به ‌کار شوید. البته توجه داشته باشید که اجرا، دقیقا به این معنی نیست که کاری انجام دهید. اگر تصمیم پویا و آگاهانه شما این باشد که وضعیت فعلی باید به همین صورت باقی بماند، شما وظیفه خود را که بهینه‌سازی شرایط است، انجام داده‌اید.

ترس از تکرار رخدادهای گذشته

فرض کنید شما درگذشته، در شرایطی خاص تصمیمی را گرفته‌اید که اشتباه بوده و به شکست منجر شده است. شما دیگر در هیچ شرایطی حاضر نیستید فعالیت قبلی را در برنامه‌های خود قرار دهید، چرا که یک‌بار در آن شکست خورده‌اید. این کار مثل این است که شما فردی را به خاطر عملکرد اشتباهش اخراج کرده باشید و حالا دیگر حاضر نباشید هیچ فردی را که هم اسم او است، استخدام کنید. شاید به نظر احمقانه باشد، ولی وقتی بیش از حد بر گذشته و آینده تمرکز کنید، مرتکب اشتباهات و قضاوت‌هایی از همین دست می‌شوید.

هوشیاری و ذهن ـ آگاهی به ما کمک می‌کنند که در شرایط ناامنی تصمیم‌گیری نکنیم؛ چرا که توقف در شرایطی که حس ناامنی و مخاطره را القا می‌کنند، ما را انتخاب‌های اشتباه هدایت می‌کند.

(همچنین بخوانید:هوش هیجانی؛ نیمه پنهان مدیران تاثیرگذار)

برچسب‌ها: توانایی ذهنیآگاهيآموزشاستارت‌آپ‌startup
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.