75 راز استارت‌آپی
قسمت اول ۷

۷۵ راز استارت‌آپی

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۱/۰۷ - ۱۱:۲۳ | ۵ دقیقه

در کار استارت‌آپی نکات بسیار مهمی وجود دارد که شاید از دید خیلی‌ها دور بمانند.

 نوپانانگاهی که یک مکانیک تجربی به اتومبیل دارد، بدون شک با نگاه فردی که تنها بصورت تئوریک خودرو را می‌شناسد متفاوت است. علم و تجربه مکمل‌ همدیگر هستند. در هر کاری نکاتی وجود دارد که در عین سادگی باعث موفقیت یا شکست آن کار می‌شوند. کار استارت‌آپی نیز از هر زاویه قابل بررسی دقیق و یادگیری اطلاعات و روش‌هایی است که آن را به موفقیت می‌رسانند یا حداقل روند موفقیت آن را شتاب می‌بخشند. در هر قسمت پنج نکته طلایی استارت‌آپی را با شما در میان می‌گذاریم:

1- پیش از شروع هرچیزی، درمورد منابع و ابزار تحقیق کنید

بعضی نرم‌افزارهای کامپیوتری این کار را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند. حتی می‌توانید به‌صورت آنلاین، و با شرکت در کلاس‌های آموزشی مجازی و شرکت در کنفرانس‌ها این مسئله را حل کنید. برای این موضوع بهتر است با یک مشاور حرفه‌ای صحبت کنید.

2- از مفاهیم، به‌وسیله عدد پشتیبان‌گیری کنید

یادتان باشد، برنامه‌ریزی یک کسب‌وکار هم کمی و هم کیفی است. برنامه‌ریزی، فقط نوشتن در مورد کسب‌وکار نیست. بلکه تفسیر آن با اصطلاحات مالی است که قابل برنامه‌ریزی باشند. این یعنی شما به تعدادی عدد و همچنین توانایی توصیف کلامی از برنامه‌های خود نیاز دارید. با نوشتن بخش‌های مفهومی شروع کنید. سپس به سراغ بخش‌های مالی بروید. یعنی مفاهیم را با اصطلاحات پولی تفسیر کنید. مثلا با این مسئله شروع کنید که قرار است هرچندوقت یک‌بار تبلیغ کنید. وسعت تبلیغات باید چقدر باشد و این کار کجا اجرا می‌شود و چقدر هزینه دارد. هر برنامه‌ای که داشته باشید و بصورت نوشتاری است، بدون تبدیل آن به واحدهای عددی، هیچ ارزشی ندارد.

3- در برآوردهایتان واقع‌بین باشید

یکی از خطاهایی که معمولا در زمان نوشتن برنامه راهبردی رخ می‌دهد این است که درآمد را بیشتر و هزینه را کمتر از آن‍چه که بوده محاسبه کنیم. نقاط کلیدی بازارهای هدف را بشناسید و با این کار محاسبه بهتری از درآمد خود داشته باشید. سپس درآمد و هزینه خود را بر اساس آن بازار مشخص کنید. با شناخت مشتریان بالقوه شروع کنید. سپس آن‌هایی که آمادگی خرید محصول را ندارند جدا شوند و پس از آن، در محاسبات خود روی این دسته مشتریان حسابی باز نکنید.

4-حداقل در سال اول، جریان مالی ماهیانه را حساب کنید

بررسی جریان مالی مسئله‌ای بسیار مهم است. همچنین طرح کلی سه ساله سود و زیان را به‌عنوان یک ترازنامه پیش‌بینی شده تهیه کنید. نقاط سربه‌سر، که در خرید و فروش هزینه‌ها را پوشش می‌دهند را محاسبه کنید. در مورد نسبت‌های مالی خاص در صنعت خود تحقیق کنید و برای اطمینان از واقعی بودن فرضیه‌هایتان، نسبت‌های خاص صنعتی که پیش‌تر منتشر شده‌اند را زیر ذره‌بین بگذارید. به‌عنوان مثال، اگر سود خواروبارفروشی‌ها یک‌ونیم درصد باشد و سود محاسبه شما 28 درصد، بهتر است در برآوردهای خود تجدید نظر کنید.

5- به بازاریابی نگاه ویژه‌ای داشته باشید

ابتدا اهداف را توسعه دهید. سپس بازار را تحلیل کنید. یعنی شناخت بازارهای هدف، کاوش فضای رقابتی و نیز بررسی جریان‌های بازار. بعد از آن، یک استراتژی بازاریابی تدارک ببینید که شامل رویکرد شما به فروش، تبلیغات، سهام بورس، شبکه‌سازی، خدمات مشتریان و دیگر ابزارها و روش‌های بازاریابی باشد. برای اجرای آن برنامه داشته باشید و پیش از اجرا از جهات مختلف خود را محک بزنید.

ادامه این مطلب را در قسمت‌های بعدی بخوانید.

برچسب‌ها: کسب‌و‌کاراستارت‌آپبازار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا