چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟(قسمت چهارم)
راه‌هایی برای افزایش مهارت‌های کارآفرینی ۸

چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟(قسمت چهارم)

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۰۹:۰۰ | ۶ دقیقه

آغاز کارآفرینی و موفقیت در این مسیر دشوار، نیازمند گذراندن مراحلی ضروری است که در این مطلب با آنها آشنا می‌شوید.

نوپانا: علاقه به کارآفرینی در میان افراد، دلایل گوناگونی دارد. برخی به دنبال افزایش مهارت‌های خود هستند و برخی می‌خواهند دنیا را تغییر دهند. عده‌ای نیز سال‌ها در یک کسب‌وکار سنتی فعالیت داشته‌اند و اکنون به دنبال تغییر چنین شرایطی هستند. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی دانستن آنها ضروری است، می‌پردازیم. قسمت چهارم:

ساخت صفحه شخصی برای کاربر نهایی

اکنون پس از آشنایی با بازار خط مقدم ساحلی، باید درباره مشتری هدف خود شناخت پیدا کنید. پایه کسب‌وکار شما براساس مشتریانی است که می‌خواهید به آنها خدمات ارائه کنید. هر مشتری شامل یک کاربر‌نهایی و یک واحد تصمیم‌گیری است. اگر بخواهیم کمی بیشتر توضیح دهیم می‌توان گفت:

کاربر نهایی: فردی است که از خدمات و کالا شما استفاده می‌کند. او اغلب عضو یک خانوار یا سازمانی است که محصول شما را می‌خرد.

واحد‌ تصمیم‌گیری:  شامل افرادی هستند که وظیفه تصمیم‌گیری خرید از محصولتان را دارند. قهرمانان، خریداران اقتصادی اصلی و تاثیرگذاران زیر مجموعه‌ واحد تصمیم‌گیری هستند.

 قهرمانان: اشخاصی هستند که می‌خواهند مشتری، محصول را خریداری کند. اکثر مواقع قهرمانان همان کاربر نهایی شما هستند.

خریداران اقتصادی اصلی: اشخاصی هستند که توانایی و اختیار خرید محصول شما را دارند.

تاثیرگذارانافرادی هستند که علاوه بر توانایی لغو تصمیم و اداره خرید، بر تصمیمات خریداران اقتصادی اصلی نیز تسلط دارند.

شما در این مرحله نیاز به تشکیل یک پروفایل شخصی برای کاربر نهایی خود دارید. اگر کاربر نهایی علاقه‌مند به محصول شما نباشد، شما نیز قابلیت دسترسی به مشتریان را نخواهید داشت. تهیه صفحه‌ شخصی برای کاربر نهایی نیازمند گذر زمان، تفکر عمیق و تحقیقات فراوان است. با سپری‌شدن زمان شما متوجه آن خواهید شد که صفحه شخصی هر کاربر نهایی می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین برای افزایش دقت خود نیاز به انتخاب ویژگی‌های جمعیت شناختی مشخصی از کاربران دارید.

دلیل انتخاب ویژگی‌های جمعیت شناختی مشخص چیست؟

این باور که باید تمامی ویژگی‌های کاربران نهایی یکسان باشد، غلط است. حتی زمانی که بازار مورد هدف شما محدود باشد دال‌ بر تشابهه میان کاربران نخواهد بود. ممکن است که آنان شهرنشین یا روستایی باشند، ممکن است پیر یا جوان باشند و حتی ممکن است که دارای اهداف و آرزو‌های متفاوت باشند. لازمه موفقیت شما ارتباط مداوم و تعامل با مشتریان هدف است؛ آنان بهترین منبع اطلاعات مفید برای کسب‌وکار شما هستند.

هدف شما توصیف زیرمجموعه‌ای تعریف شده و محدود از کاربران نهایی است که ویژگی و نیاز‌های مشابهه به یکدیگر دارند؛ این روش همانند تحقیقات بازار است. فروش محصول به تعدادی از کاربران نهایی همان‌قدر دشوار است که فروش محصول به بازار‌های متنوع است. استراتژی فروش شما می‌تواند برای افراد ۲۰ ساله یا ۴۰ ساله متفاوت باشد و نمی‌توانید یک شیوه کارآمد برای هر دو در نظر بگیرید. در نتیجه لازم نیست که همه منابع خود را صرف این کنید که همه‌چیز برای همگان باشد.

ویژگی‌هایی که باید در صفحه شخصی کاربرنهایی‌ خود از آن استفاده کنید

جنسیت آنها چیست؟    

بازده درآمدی آنها چه طور است؟                                             

محدوده سنی آنها چگونه است؟    

 موقعیت جغرافیایی آنها کجاست؟                                

چه چیزی‌ به ‌آنان انگیزه می‌دهد؟  

 از چه چیزی بیشتر می‌ترسند؟                              

قهرمان آنها کیست؟      

 تعطیلات خود را کجا سپری می‌کنند؟     

 دلیل اصلی آنها برای خرید محصول چیست؟                                    

از چه وب‌سایت‌هایی بازدید می‌کنند؟                            

صفحه شخصی کاربرنهایی می‌تواند شما را در مسیری درست قراردهد، درصورتی که تحلیل شما از مشتری هدفتان اطلاعات مفیدی به شما نخواهد داد. این گام یکی از بخش‌های بسیار مهم در فرآیند کار شما است که به شما درک صحیحی از این موضوع می‌دهد. باید شرکت خود را بر اساس نیاز‌های مشتری بنا کنید نه بر منبای توامندی‌ها و علایق شخصی خودتان. در این مورد دقت بیشتری به‌خرج دهید این کار نسبت به طرز تفکرتان درباره کسب‌وکار در اولویت دوم شما قرار خواهد گرفت.

قسمت‌ پیشین:

قسمت سوم

برچسب‌ها: کسب‌و‌کاراستارت آپمهارت کارآفرینیBusinesscustomerentrepreneurshipstartupکاربر نهاییقهرمانانواحد تصمیم‌گیریخریداران اقتصادیتاثیرگذارانصفحه شخصیکارآفرینیprofile
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.