حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور را متوقف کنید
سایه سیاه اپل بر سر توسعه دهندگان ایرانی ۱۰

حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور را متوقف کنید

توسط عباس خاراباف | ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۱۰:۰۰ | ۶ دقیقه

از هفته گذشته بخصوص پنجشنبه دوم شهریور ۱۳۹۶ اپلیکیشن‌های ایرانی در حال حذف شدن از اپ‌استور هستند و شرکت اپل علت را تحریم‌های ایران اعلام کرده است.

نوپانا: استارت‌آپ‌های ایرانی که این روزها از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی و فناوری کشور به حساب می‌آیند، مشکلات متعددی را پیش روی خود می‌بینند که اقدام اخیر اپل را می‌توان یکی از جدی‌ترین آنها قلمداد کرد.

از هفته گذشته بخصوص پنجشنبه دوم شهریور ۱۳۹۶ اپلیکیشن‌های ایرانی در حال حذف شدن از اپ‌استور هستند و شرکت اپل «علت» را تحریم‌های ایران اعلام کرده است.

جالب اینجاست که از زمستان سال گذشته تا كنون اپل طی اقدامات مختلف و به شکل مغرضانه‌ای حذف اپليكيشن‌های ایرانی را از اپ‌استور در دستور خود قرار داده بود. در همین راستا بیانیه شرکت اپل در پاسخ به برخی از استارت‌آپ‌ها و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های ایرانی نشان می‌دهد این روند فعلا قرار نیست متوقف شود و احتمالا با شدت و سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت.

طوری که در این بیانیه آمده است: «در راستای قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اَپ‌استور اَپل نمی‌تواند برنامه‌های ایران مربوط به گوشی‌های آیفون را در خود جای دهد یا اقدام به توزیع آنها کند. همچنین این شرکت نمی‌تواند با برنامه‌نویسان ایرانی داد و ستد داشته باشد.»

همچنین اپل در ایمیل خود به استارت‌آپ‌های ایرانی می‌نویسد که به دلیل رعایت قوانین پیچیده تحریمی آمریکا، اپلیکیشن آنها را حذف کرده و سپس اشاره می‌کند که با توجه به همین قوانین، نمی‌تواند داد و ستد مالی با کشورهای شامل تحریم داشته باشد. این در حالیست که تمام اپلیکیشن‌های حذف شده، کاملاً رایگان بوده‌اند و اپل هیچ داد و ستد مالی با این توسعه‌دهندگان ایرانی نداشته است؛ اما به نظر می‌رسد که این شرکت دیگر نمی‌خواهد حتی توزیع اپ‌های رایگان ایرانی را نیز بر عهده داشته باشد.

در حال حاضر اپلیکیشن مهم‌ترين استارت‌آپ‌های ایرانی از اپ‌استور حذف شده‌اند که در میان آنها می‌توان به اسنپ، دیجی‌کالا، علی‌بابا، الوپیک، تخفیفان، دلیون و تپ‌سی اشاره کرد.

قوانین مربوط به تحریم ایران و برخی دیگر از کشورها از سوی آمریکا، به اندازه کافی مبهم هستند ولی به نظر می‌رسد که اقدام اخیر اپل، به شدت تحت تاثیر سیاست‌های دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بوده است و این شرکت برای گرفتار نشدن در دام جریمه‌ای بزرگ از سوی دولت آمریکا، تصمیم گرفته تا صورت مسئله را پاک کند و به این شکل، به استارت‌آپ‌های ایرانی ضربه بزند؛ ضربه‌ای که البته به نظر می‌رسد دوطرفه خواهد بود.

این اتفاق که می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای استارت‌آپ‌های ایرانی ایجاد کند، واکنش «محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را نیز در پی داشته و او در فضای مجازی اعلام کرده است که موضوع را پیگیری خواهد کرد. نکته جالب اینجاست که وزیر ارتباطات به کمپین‌های حمایتی مرتبط نیز پیوسته است. 

تعدادی از فعالان اکوسیستم استارت‌آپی ایران نیز طی یک نامه درخواست رسمی (پتیشن) از «تیم‌کوک» مدیرعامل اپل خواسته‌اند که روند حذف اپلیکشن‌های ایرانی را از اپ‌استور متوقف کند. متن انگلیسی و فارسی این پتیشن که برای «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه نیز رونوشت شده است را می‌توانید از اینجا بخوانید و آن را امضا کنید.

همینطور هشتگ #StopRemovingIranianApps نیز در شبکه‌های اجتماعی راه افتاده و محبوبیت بالایی نیز کسب کرده است.

آمارها می‌گویند محصولات اپل توسط ۶ میلیون نفر در ایران مورد استفاده قرار میگیرند و بیش از ۱۱ درصد از گوشی‌های هوشمند مورد استفاده در ایران متعلق به کمپانی است. این موضوع ایران را به یکی از بزرگترین بازارهای اپل در منطقه خاورمیانه تبدیل کرده است.

اکنون چشم امید مردم و استارت‌آپ‌های ایرانی به دولت است تا شاید بتواند این چالش عجیب را رفع کند.

(همچنین بخوانید: استارت‌آپ‌ها؛ بنگاه‌های خدماتی یا عوامل توسعه؟)

برچسب‌ها: اپلاسنپدیجی‌کالاالوپیکتخفیفانتپ‌سی اپ‌استوراپل استورStopRemovingIranianAppsعباس خاراباف
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره عباس خاراباف

عباس خاراباف

عباس خاراباف دانش آموخته مهندسی هوافضا است. او از سال ۱۳۸۴ به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. عباس خاراباف سابقه سردبیری، دبیری تحریریه و دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.