اصطلاحات مهم استارت‌آپی
9 عبارت پرکاربرد حوزه فناوری در سال جدید میلادی ۸

اصطلاحات مهم استارت‌آپی

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۱۴:۴۲ | ۸ دقیقه

اصطلاحاتی که در مکالمات استارت‌آپی‌ها به صورت مکرر به‌کار می‌آیند.

نوپانا: هر حوزه از دانش، واژگان و اصطلاحات تخصصی خود را دارد و فضای کسب‌وکارهای نوپا نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای آن‌هایی که تازه با فرهنگ فناوری آشنا شده‌اند و یا به آن علاقه دارند، ممکن است گاهی اصطلاحات تخصصی این فرهنگ به آن‌ها این احساس را بدهد که به یک زبان ناشناخته برخورد کرده‌اند.

آشنایی از این 9 اصطلاح تخصصی، تضمینی برای درک و ارتباط کامل با فناوری و استارت‌آپ‌ها نیست؛ اما در مکالمات استارت‌آپی‌ها به‌کار می‌آیند و می‌توانند دروازه‌ای برای ورود به این صنعت باشند:

استارت‌آپ Startup

واژه‌ای که با سرعت زیاد روی زبان‌ها افتاده و به شرکت‌ها یا کسب‌وکارهایی اشاره می‌کند که محصول یا سرویسی را در پاسخ به نیاز یک بازار یا در موقعیت زمانی خاص، عرضه می‌کنند. به عنوان مثال در ایران اسنپ و دیجی‌کالا دو نمونه از استارت‌آپ‌های موفق محسوب می‌شوند.

تک‌شاخ Unicorn

اسب‌های افسانه‌ای تک‌شاخ که در قصه‌ها هستند را فراموش کنید، در زیست‌بوم استارت‌آپی این واژه به استارت‌آپ‌هایی اطلاق می‌شود که ارزشی بالای یک میلیارد دلار دارند. برای سرمایه‌گذاران، تک‌شاخ‌ها بهترین فرصت ممکن محسوب می‌شوند. عبارتی که همه آن‌ها را با شنیدن بسیار مشتاق می‌کند.

خوشه تکنولوژیک/خوشه خلاق Tech cluster/innovation community

این اصطلاح به گردآمدن قدرت‌های استارت‌آپی اشاره می‌کند. خوشه تکنولوژیک عبارتی است که به گروهی از شرکت‌های پر‌رونق اطلاق می‌شود که حول موضوعی مشترک کار می‌کنند. به‌عنوان معروف‌ترین مثال می‌توان از ایبی (eBay)، گوگل، پیکسار و فیسبوک نام برد که در سیلیکون‌ولی گرد آمده‌اند.

 شرکت‌های زایشی Spinouts

در فضای خلاقانه دانشگاهی، به شرکتی که در هسته خدمات خود تحقیقات دانشگاهی دارد شرکت‌ زایشی می‌گویند. برخلاف استارت‌آپ‌های معمولی، شرکت‌های زایشی، برای موفقیت بیشتر و به‌دست آوردن بازار به یک هم‌پیوستگی زیاد با جامعه آکادمیک نیاز دارند. درکل شانس موفقیت این شرکت‌ها بیشتر نیز است. نمونه بارز یک شرکت‌ زایشی، اوکسبوتیکا (Oxbotica) است؛ شرکتی که ریشه در دانشگاه آکسفورد دارد و روی نسل آینده خودروهای بدون سرنشین کار می‌کند.

 مراکز رشد Incubator

این عبارت در دنیای کسب‌وکار به مراکزی اشاره می‌کند که در آن‌ها افرادی به کارآفرینان فضاهای امنی که در آن‌ها امکان رشد هست را معرفی می‌کنند و همچنین تا زمانی که سر پای خودشان بمانند، به آن‌ها کمک و توانایی آن‌ها را بررسی می‌کنند. در دنیای فناوری، این اصطلاح به یک کسب‌وکار پررونق اشاره می‌کند که طی آن از یک کارآفرین حمایت می‌کنند. تمرین دادن، فضای کار دادن و تامین منابع از جمله کارهایی است که در این فرایند انجام می‌شود.

سرمایه‌گذاری جسورانه Venture Capital

سرمایه‌گذاری جسورانه (یا به عبارتی خطرپذیر) عبارت است از تأمین سرمایه لازم برای شرکت‌ها و استارت‌‌آپ‌ها و کارآفرینانی که مستعد جهش و رشد ارزش هستند؛ البته این کار ریسک فراوانی دارد. سرمایه‌گذاران به دنبال کسب‌وکارهای برجسته رفته و پتانسیل کاری آن‌ها را افزایش می‌دهند. آن‌ها این کار را در ازای دریافت سهام مالی انجام می‌دهند. برای بسیاری از استارت‌آپ‌ها دریافت سرمایه‌گذاری جسورانه در مراحل اولیه کار، برای ادامه حیات آن‌ها ضروری است.

سرمایه‌گذاری صبورانه Patient Capital

برخلاف راه‌حل کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری جسورانه، سرمایه‌گذاری صبورانه در مورد دریافت و برگشت سرمایه مسیر بلندمدت را پیش می‌گیرد. این نوع از سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های زایشی، که نسبت به کسب‌وکارهای سنتی چرخه رشد طولانی‌تری دارند، بسیار ضروری است.

 سرمایه بذریSeed Funding

سرمایه بذری نوعی حمایت مالی است که در همان ابتدای کار شرکت، روی ایده و برای رشد آن درنظر گرفته می‌شود. سرمایه‌گذاران بذری، از ارزشمندترین افراد حوزه کسب‌وکارهای نوپا هستند، تا جایی که به آن‌ها لقب «فرشته» داده‌اند.

 حالت چراغ‌خاموش Stealth Mode

زمانی از این اصطلاح استفاده می‌شود که شرکت تصمیم دارد برخی از اطلاعات و جزییات فعالیت‌ها، به دست رقبا نرسد. در استارت‌آپ‌ها استفاده از این روش طبیعی است. از زمان تاسیس که همه چیز وضعیتی مبهم دارد گرفته تا مراحل بعدی کار استارت‌آپ این روش در زمان‌های ضروری به‌کار می‌رود.

برچسب‌ها: دانشکسب‌و‌کاراستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا