بر چالش‌های راهبری تیم خود غلبه کنید
چالشی بزرگ؛ ۸

بر چالش‌های راهبری تیم خود غلبه کنید

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۱۲:۳۰ | ۷ دقیقه

راهبری هنر انعطاف‌پذیری است؛ یک راهبر باید بتواند با روش‌های مختلف با افراد ارتباط برقرار کند، اعضای تیم خود را بشناسد و بداند چه نکاتی باعث می‌شود تا آنها بهترین پاسخ را دهند.

نوپانا: هدایت تیم، کار دشواری است؛ اما یکی از مشکلات این کار در جامعه ما این است که افراد برای راهبری و مدیریت، آموزش کافی نمی‌بینند؛ بنابراین هیچگاه به صورت درست درک نمی‌کنند که راهبری خوب به چه معناست.

قاعده خاصی برای تعیین راهبر وجود ندارد؛ به‌عنوان مثال معمولا در تیم‌های ورزشی بهترین بازیکن کاپیتان تیم است؛ این در حالی‌ست که بهترین بودن در یک تیم، تمام چیزی نیست که یک راهبر لازم دارد. مخصوصا زمانی که درباره راهبری یک کسب‌وکار صحبت می‌کنیم.

توجه داشته باشید که در شروع یک کسب‌وکار، وجود منتورهای باتجربه و هوشمند، کمک خوبی برای شما محسوب می‌شود. در این مطلب نکات سودمندی در این زمینه آمده است که با هم می‌خوانیم:

راهبری هیچ ارتباطی با مقام شما ندارد

هدف برخی افراد از راه‌اندازی یک شرکت، صرفا داشتن سمت مدیریت است و نه ارائه محصولات یا خدمات مفید برای بهتر کردن زندگی مشتریان و یا حتی کسب درآمد. این افراد به جای اینکه به دنبال راه‌هایی برای به دست آوردن درآمد بالا باشند، به دنبال سرمایه‌گذاران بزرگ و به دست آوردن سرمایه‌های کلان هستند. آنها به‌دنبال افزایش مهارت و حرفه‌ای شدن نیستند و تنها هدفشان دیده شدن به عنوان یک راهبر است.

توانایی برقراری ارتباط

یک راهبر واقعی باید انعطاف‌پذیر باشد. زمانی که همه افراد تیم استرس دارند، راهبر باید آرام باشد. زمانی که اعضای تیم در انجام کارها می‌مانند، راهبر باید راه را به آنها نشان دهد؛ همچنین راهبر باید انگیزه و انرژی کارمندان را فراهم کند و زمانی که یکی از اعضای تیم مشکلی دارد با او صحبت کند و سعی در حل مشکل او داشته باشد.

در انجام این نکات، بسیاری از راهبران شکست می‌خورند. وقتی که یک فرد به سمت راهبری می‌رسد، این تصور را دارد که همه افراد باید خواسته‌های او را برآورده کنند؛ این تصور اشتباهی است. به‌عنوان یک راهبر، شما باید خود را در جایگاه دوم قرار دهید. باید به‌نحوی عمل کنید که اعضای تیم احساس راحتی کنند، درک شوند و بهترین‌ها پیش‌ رویشان باشد. به‌عنوان مثال، برخی افراد تیم باهوش هستند و نیاز به راهنمایی کمتری دارند؛ اما برخی دیگر برای انجام کارهای خود نیاز به راهنمایی دارند. در این میان برخی به انتقادات، پاسخ مثبت می‌دهند و از آنها برای پیشرفت بهره می‌برند اما برخی دیگر برای رسیدن به اهداف، نیاز به تشویق دارند.

برخی از راهبران تصور می‌کنند باید روشی مشخص داشته باشند و همه افراد نیز مجبورند خود را با آن تطبیق دهند. آنها فراموش می‌کنند که شخصیت افراد متفاوت است و این تفاوت لزوما به معنای غلط بودن نیست. هر فرد با یک روش خاص انگیزه می‌گیرد و رشد می‌کند.

راهبری هنر انعطاف‌پذیری است؛ یک راهبر باید بتواند با روش‌های مختلف با افراد ارتباط برقرار کند، اعضای تیم خود را بشناسد و بداند چه نکاتی باعث می‌شود تا آنها بهترین پاسخ را دهند.

دلایل دشوار بودن راهبری

نکته‌ای که راهبری را در ذهن خیلی‌ها سخت می‌کند، این است که به عنوان یک راهبر باید خود را در جایگاه دوم قرار دهند. راهبران نباید ناامیدی خود را نشان دهند؛ حتی اگر بقیه اعضا هم ناامید باشند. شما به‌عنوان یک راهبر نمی توانید در سختی‌ها بنشینید و از اوضاع شکایت کنید. شما باید یک نیروی مثبت بین اعضا باشید تا این جریان بد را تغییر دهید.

شما به‌عنوان یک راهبر نباید واکنش‌های احساسی داشته باشید و ملزم هستید که همواره آرام و منطقی عمل کنید. این مسئله مهارت مهمی است که متاسفانه در هیچ دانشگاه و مرکز آموزشی آموزش داده نمی‌شود.

با مشاهده رفتار راهبرانی که  این ویژگی‌ها را دارند و همچنین تمرین انعطاف‌پذیری در ارتباط با دیگران، اینگونه مهارت‌ها را به دست آورید و تیم خود را به شکلی مناسب هدایت کنید.

(همچنین بخوانید: رمز موفقیت جلسات کاری ایلان ماسک)

برچسب‌ها: Leadershipمدیریترهبریکار تیمیکسب‌و‌کاراستارت‌آپstartupBusinessشغل
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.