کدام پیشنهاد کاری برای شرکت شما مناسب است؟
تصمیمی چالش‌برانگیز در مدیریت کسب‌وکار؛ ۸

کدام پیشنهاد کاری برای شرکت شما مناسب است؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۶:۱۵ | ۴ دقیقه

قبول‌کردن یا رد‌کردن پیشنهادهای کاری شرکت، از تصمیم‌گیری‌های اساسی مدیران است که باید با دقت بالا انجام شود.

نوپانا به نقل از زومیت: شرکت‌های مختلف در طول دوران کاری خود با پیشنهادهای متعدد کاری و پروژه‌ای روبه‌رو می‌شوند. یکی از وظایف اصلی مدیر شرکت این است که بتواند در زمان مناسب پروژه‌های مفید را در جهت پیشبرد اهداف قبول کند. به‌عنوان مثال ممکن است در ابتدای راه پروژه‌های متعددی قبول و اجرا شوند؛ چرا که در شروع نیاز به سرمایه و مشتری‌های جدید است؛ اما پس از مدتی روند حرکت سازمان شکل‌ می‌گیرد و باید در انتخاب پروژه‌ها با دقت بیشتری عمل کرد. به‌عنوان مثال، پس از چند سال کار ممکن است مسیر شرکت طوری تغییر کند که دیگر زمان و ظرفیت برای انجام دادن پروژه‌های سال‌های گذشته نداشته باشیم.

در چنین شرایطی ردکردن پروژه‌ها نیز چالشی اساسی برای تصمیم‌گیرندگان کسب‌وکار است. از طرفی مشتریانی که به شما پیشنهاد می‌دهند، افرادی هستند که در گذشته و وقتی نیاز به رشد داشتید به شرکت شما کمک کرده‌اند و از طرفی شما در شرایطی قرار ندارید که بتوانید کارهای گذشته را انجام دهید. در این شرایط بهتر است روشی ثابت برای رد یا قبول پروژه‌های داشته باشید.

از کجا متوجه شویم پروژه‌ای برای شرکت مناسب است؟

ابتدا جدولی شامل پروژه‌های پیشنهادی ترسیم کنید و آن‌ها را در دسته‌های زیر تقسیم‌بندی کنید:

ـ پروژه‌هایی که مناسب هستند.

ـ پروژه‌هایی که در حال حاضر مناسب هستند.

ـ پروژه‌هایی که مناسب نیستند.

سپس برای قبول یا رد کردن پروژه‌ها روند زیر پیشنهاد می‌شود:

پروژه‌هایی که در بخش مناسب قرار می‌گیرند، بهترین نوع هستند. بهترین کار این است که زمان را برای انجام این پروژه‌ها خالی کنید. پروژه‌هایی که در حال حاضر مناسب هستند، برای مدیران جذاب هستند؛ چرا که درآمد مشتریان جدید و شانس‌های جدید به شرکت ارائه می‌دهند؛ اما در انتخاب این پروژه‌ها نیز باید دقت زیادی داشته باشیم؛ چرا که ممکن است در طولانی‌ مدت در دسته‌ نامناسب قرار می‌گیرند. اما ردکردن دسته‌ سوم یعنی پروژه‌های نامناسب، برخی اوقات برای مدیران دشوار است. در این مواقع باید به روند شرکت ایمان داشته باشید و تلاش کنید اصلا سراغ این دسته از پروژه‌ها نروید.

مدیران برای انجام این دسته‌بندی‌ و اتخاذ تصمیم‌های درست در قبول یا رد پروژه‌ها، نیاز به مشاوران حرفه‌ای دارند تا از زوایای مختلف به این مسائل رسیدگی کنند و دسته‌ صحیح را پیشنهاد دهند. راه حل مفید دیگر، بازگشت به برنامه‌ها و مرور قوانین و ارزش‌هایی است که برای شرکت در نظر گرفته‌ایم. به هر حال توانایی تصمیم‌گیری درباره‌ رد یا قبول هر نوع پروژه، نیاز به تمرین دارد و مدیران باید در طول روند کاری شرکت، برای توانمند شدن در این مهارت تلاش کنند. چه ‌بسا انتخاب اشتباه یک پروژه که در مقطعی خاص جذاب به نظر برسد، زیان‌های جبران‌ناپذیری به روند پیشرفت شرکت وارد کند.

(همچنین بخوانید: کمبود مهارت‌های ارتباطی،مشکلی رایج در میان مدیران است)

برچسب‌ها: مدیریت پروژهمهارتمشکلات ارتباطیکسب‌و‌کارمدیریتproject managementmanagement
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.