انتظارات استارت‌آپی‌ها از وزیر جدید ارتباطات
در جریان نشست فعالان استارت‌آپی با محمدجواد آذری جهرمی؛ ۷

انتظارات استارت‌آپی‌ها از وزیر جدید ارتباطات

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۱۴:۰۰ | ۱۰ دقیقه

در جریان نشست با محمدجواد آذری جهرمی، نمایندگان تشکل‌های حوزه فناوری و استارت‌آپ‌، اصلی‌ترین خواسته‌ها و مشکلات فعالان این بخش‌ها را مطرح کردند.

نوپانا به نقل از ایسکانیوز: پس از کش و قوس‌های فراوان، محمد جواد آذری جهرمی امروز بالاخره توانست رای اعتماد مجلس شورای اسلامی را برای نشستن در كرسی يكی از مهم‌ترين وزارت‌خانه‌های کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کسب کند؛ اما چندی پيش و قبل از رای اعتماد مجلس به محمدجواد آذری جهرمی، در جریان نشست او با نمایندگان تشکل‌ها، آنها اصلی‌ترین خواسته‌ها و مشکلات فعالان این بخش را مطرح کرده بودند:

محمدرضا طلایی، رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران گفت: «متأسفانه اتاق بازرگانی به‌عنوان میعادگاه تجربه تجاری و سرمایه در سال‌های گذشته مورد غفلت قرارگرفته است. امیدواریم در جریان تقویت تعامل با بخش خصوصی، از این اندوخته به بهترین شکل ممکن استفاده شود. فعالان اقتصادی می‌توانند به رشد و توسعه فضای آی.سی.تی در کشور کمک کنند و وزارت ارتباطات نقش مؤثری در معرفی این موتور محرکه اقتصادی در ایران ایفا می‌کند.»

باید مشکل کپی‌رایت برطرف شود

طلایی گفت: «در زمینه کپی‌رایت مشکلات متعددی داریم. اگر حل مشکل کپی‌رایت در برنامه وزارت ارتباطات قرار گیرد، زیرساختی که در سال‌های گذشته برای تولید محتوا فراهم‌شده است توسعه می‌یابد.»

طلایی با اشاره به اینکه نقشه بلندمدتی برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور تدوین‌ نشده است گفت: «در برنامه راهبردی شما به ترانزیت ترافیک اشاره‌ شده است؛ در حالی که در گمرک کشور و سازمان امور مالیاتی، هیچ برنامه‌ای برای حمایت از ترانزیت وجود ندارد.»

صادرات یک میلیارد دلاری دور از ذهن نیست

رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران تاکید کرد: « صادرات نرم‌افزار قریب به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار ارزش اقتصادی برای کشور به همراه دارد؛ اما موانع و مشکلات مربوط به گمرک و سازمان امور مالیاتی نسبت به اخذ مالیات از صادرات نرم‌افزار، مانع ارائه اسناد و مدارک است. صادرات یک میلیارد دلاری نرم‌افزار دور از ذهن نیست اما ملزم به فراهم آمدن زیرساخت‌های اقتصادی دیجیتال است و باید به فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال کمک کرد تا نقش مؤثر خودشان را در رشد و توسعه این بخش ایفا کنند.»

(همچنین بخوانید: کسب‌وکارهای کوچک چگونه می‌توانند جهانی شوند؟)

ارتقای تعامل میان وزارتخانه ارتباطات و صنعت

در ادامه شنتیایی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات فناوری اطلاعات ایران، با اشاره به علاقه‌مندی تشکل‌های حوزه فناوری اتاق بازرگانی برای همکاری با وزارت ارتباطات گفت: «فناوری اطلاعات به سه بخش تولید و صادرات نرم‌افزار، سخت‌افزار و خدمات تقسیم می‌شود.»

رئیس سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: «براساس برنامه ششم توسعه، ۱۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش‌‌بینی شده است. اگر حدوداً یک‌سوم این مبلغ را برای تجهیزات سخت‌افزاری در نظر بگیریم، یعنی ۳۵ هزار میلیارد تومان طی شش سال اجرای برنامه باید برای سرمایه‌گذاری در این بخش از سوی دولت و بخش خصوصی هزینه کنیم.»

شنتیایی گفت: «بزرگ‌ترین خواسته ما از وزارت ارتباطات این است که در تعامل نزدیک با وزارت صنعت، زمینه ارتباط تولیدی بین این دو بخش را فراهم کند. خواسته ما توجه به تولید کشور است.»

میردامادی به نمایندگی از فعالان سیستم‌های بانکداری الکترونیک، با اشاره به عدم تطبیق واکنش نهادهای تصمیم‌گیر با سرعت تحولات فناوری گفت: «نمونه این مسئله پرداخت‌های موبایلی است. این بخش همکاری نزدیک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را می‌طلبد. در برنامه شما به‌طور ویژه به این بخش توجه شده است؛ اما باید سازوکارهایی برای آن در نظر گرفته شود.»

او تاکید کرد: «درک و توجه دقیقی نسبت به این مسئله وجود ندارد. از سوی دیگر مسائل نهادهای نظارتی، پلیس و حوزه قضایی را داریم که با برداشت‌های نادرست اقدام به فیلتر می‌کنند و با دیگر اقدامات، امنیت فضای کسب‌وکار را از بین می‌برند. اگر به این فضا به‌درستی توجه نکنیم جامعه برای تأمین نیاز به حوزه‌های ناشناس وارد می‌شود.»

محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا، به نمایندگی از فعالان استارت‌آپی و کسب‌وکارهای اینترنتی درباره مهم‌ترین خواسته‌های فعالان این بخش صحبت کرد. محمدی گفت: «در دوره گذشته برای حمایت از فضای استارت‌آپ‌ها که جدید و ناشناخته بود، تلاش شد. ضمن حمایت از این تلاش‌ها به میزان اثرگذاری آنها انتقاد داریم.»

محمدی گفت: «معتقدم که عمده مشکلات فضای کسب‌وکارهای آنلاین، ناشی از عدم شناخت برخی مدیران دولتی و سطح کارشناسی با ذات و چیستی این کسب‌وکارهاست. این عدم شناخت به ناامیدی فعالان این کسب‌وکارها که به‌طور عمده جوان هستند دامن می‌زند. بزرگ‌ترین خواسته فعالان استارت‌آ‌پی آشنایی بیشتر بدنه کارشناسی و دولتی با این فضاست.»

تاسیس اتحادیه برای فعالان استارت‌آپ

محمدی با اشاره به تأسیس اتحادیه برای فعالان استارت‌آپی گفت: «می‌توان با کمک به این اتحادیه به افزایش قدرت تصمیم‌گیری و اثرگذاری آن بر فضای کسب‌وکار کمک کرد. علاوه بر این باید از فعالان در کسب‌وکارهای بزرگ هم حمایت کرد.»

محمدی گفت: «برخی قوانین متناقض و دست‌وپاگیر شروع کار را سخت کرده است. وضع قوانین جدیدی که انطباق بیشتری با ذات کسب‌وکارهای دیجیتال داشته باشد و مقررات‌زدایی از دیگر خواسته‌های ماست.»

(همچنین بخوانید: تشکیل تشکل‌های تخصصی، از مهم‌ترین اولویت‌ها در راستای تحقق کارآفرینی است)

استانداردسازی کالاهای آی‌سی‌تی در دستور کار قرار گیرد

سینا، از انجمن آزمایشگاه‌های همکار، با تاکید بر نگاه ویژه به تشکل‌هایی که از دهه هفتاد زیر نظر اتاق بازرگانی کار می‌کنند گفت: «برای توسعه صادرات باید نقشه راه وجود داشته باشد. نقشه راه صنعتی برای کسانی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند می‌تواند به مدیریت ویژه کمک کند. برای حمایت از تولیدکنندگان برنامه‌ای تهیه‌ شده و به تائید تشکل‌های اتاق رسیده است.»

او تصریح کرد: «بدون استانداردسازی نمی‌توان محصولی را صادر کرد. در حوزه استانداردسازی کالاهای آی.سی.تی به توجه ویژه نیاز داریم. مطالبه دیگر در خصوص ساماندهی و جلوگیری از قاچاق کالاهای آی.سی.تی و توجه ویژه به سامانه‌های جامع اطلاعاتی است که از نظر کیفی و امنیتی بررسی نشده است.»

(همچنین بخوانید: دولت‌ها باید فضا را برای فعالیت گسترده استارت‌آپ‌ها فراهم کنند)

برچسب‌ها: محمدجواد آذری جهرمیوزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتاستارت‌آپکسب‌و‌کاراستارت‌آپ ایرانیقوانینبازنگری در قوانینstartupایران
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.