رمز موفقیت جلسات کاری ایلان ماسک
خداحافظی با جلسات کاری غیرکارآمد؛ ۷

رمز موفقیت جلسات کاری ایلان ماسک

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۱۳:۰۰ | ۱۰ دقیقه

ایلان ماسک از جمله افرادی است که تابه‌حال جلسه ضعیف و غیر کارآمد برگزار نکرده است. او برای برگزاری جلسات نیز از شیوه کاری موفق خود استفاده می‌کند.

نوپانا به نقل از زومیت: ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت‌های تسلا و اسپیس‌ ایکس به راه‌اندازی جلسات کارآمد و مفید مشهور است. سؤالی که شاید برای همه پیش بیاید، این است که او چگونه این کار را انجام می‌دهد؟

این سؤال به‌تازگی در سایت کوئرا (Quora) مطرح شده است و ایزابل دایگل (Isabel Diegel)، متخصص بازاریابی شرکت هلو فوکوس (Hello Focus)، این‌گونه به این سؤال پاسخ داده است: «مدیرعامل‌های تاثیرگذار استعدادهای زیادی دارند و برگزاری جلسات مفید یکی از همین مهارت‌هاست. شاید باورش کمی سخت باشد اما هر ساله حدود ۱۱ میلیارد جلسه در آمریکا برگزار می‌شود. اما تمامی این جلسات مفید نیستند؛ به‌طوری‌که هزینه جلسات غیر کارآمد، سالیانه حدود ۳۷ میلیارد دلار تخمین زده شده است.»

جلسات ضعیف علاوه بر هدر دادن پول، وقت و انرژی، میزان بهره‌وری یک شرکت را نیز پایین می‌آورند. ایلان ماسک از جمله افرادی است که تابه‌حال جلسه ضعیف و غیر کارآمد برگزار نکرده است. او برای برگزاری جلسات نیز از شیوه کاری موفق خود استفاده می‌کند. در این مطلب به چهار نکته کلیدی که او برای تمام جلسات خود آنها را رعایت می‌کند، اشاره می‌کنیم:

۱. آمادگی افراد برای حضور در جلسه

تمام افرادی که در جلسه شرکت می‌کنند باید تحقیقات کافی انجام داده و آمادگی حضور در جلسه را داشته باشند. این آمادگی نباید در حد دانستن موضوع و علت برگزاری جلسه باشد. بلکه تک‌تک افراد باید آمادگی صحبت کردن و اظهار نظر داشته باشند. ایلان ماسک از نظر شخصیتی به‌اندازه‌ای قوی است که هیچ شخصی به خودش اجازه نمی‌دهد بدون آمادگی کامل در جلسات او حضور پیدا کند. عدم توانایی برای پاسخ دادن به سؤال‌های او نشان‌دهنده این است که افراد حاضر تکلیف خود را به‌خوبی انجام نداده‌اند.

۲. بهره‌مندی از اصول اولیه

ایلان ماسک همیشه الگویی از یک سری اصول اولیه را در صحبت‌های خود بیان می‌کند. او به واقعیت‌ها و حقایق بیشتر از مقایسه کارهای انجام‌شده اعتماد دارد. او از اعضای تیم خود می‌خواهد که ابتدا موضوع را به‌صورت حقایق بسیار جزئی شرح دهند و سپس آن را به‌صورت یکپارچه بیان کنند. او نه‌تنها اعضای تیم خود را تشویق می‌کند که خارج از جعبه فکر کنند، بلکه باید تمام راه‌های سرهم‌بندی کردن جعبه را نیز تجزیه‌و‌تحلیل کنند. مجله جی کیو (GQ) در یکی از مقالات خود نوشته است: «توانایی ایلان ماسک در انگیزه و روحیه دادن به کارمندانش تنها از دانشی که دارد ناشی می‌شود. این دانش از میلیون‌ها میلیون حقیقتی به دست آمده است که او هرگز فراموش نمی‌کند.»

۳.  نشان دادن چشم‌اندازهای آینده

مسیر موفقیت همواره با شکست‌هایی روبه‌رو است. یادآوری کردن چشم‌اندازها و هدف نهایی از جمله مواردی هستند که باید به‌طور مرتب به اعضای تیم یادآوری شوند تا آنها از ادامه مسیر دلسرد نشوند. شرکت اسپیس‌ ایکس تابه‌حال سه پرتاب ناموفق برای موشک فالکون یک تجربه کرده بود و اعضای تیم بابت این موضوع احساس ناامیدی می‌کردند.

اما ایلان ماسک در پاسخ این اتفاقات گفت: «از طرف خودم می‌گویم؛ من هرگز دلسرد نخواهم شد، هرگز» این صحبت او به اعضای تیم کمک کرد که راه‌حل جدیدی برای مشکلات پیش رو ارائه دهند. یکی از کارمندان شرکت اسپیس‌ ایکس در پاسخ به بیانات ایلان ماسک گفت: «فکر می‌کنم اکثر ما حتی تا جهنم هم او را همراهی می‌کنیم. این یکی از تاثیرگذارترین روش‌های رهبری بود که من تا به حال دیده‌ام. بعد از این سخنرانی تمام ناامیدی‌ها از بین رفت و اعضای تیم به جای نگاه کردن به گذشته، با قدرت بیشتری رو به جلو حرکت کردند.»

۴. کار کردن مانند سایر کارمندان

«این مهم نیست که شما چقدر تلاش می‌کنید؛ مهم این است که همیشه یک نفر بیشتر از شما کار می‌کند.» این جمله در جلسات شرکت اسپیس‌ ایکس بیان می‌شود تا کارمندان را به کار کردن تشویق کند. یکی از کارمندان شرکت تسلا می‌گوید: «اگر باور داشته باشید که انجام کاری یک سال زمان می‌برد، ایلان از شما می‌خواهد که آن را در عرض یک هفته انجام دهید.» ماسک انتظارات بسیار بالایی از کارمندان خود دارد و برآورده کردن آنها کار بسیار سختی است. اما تمام کارمندان می‌دانند که خود او نیز به کارش پایبند است و پابه‌پای کارمندانش سخت کار می‌کند.

احتیاط را کنار نگذارید

بسیاری از مدیران معتقدند که تقلید از سبک برگزاری جلسات یا مدیریت شرکت به شیوه ایلان ماسک کار مناسبی نیست. شما با رعایت کردن چند مورد از قوانین او می‌توانید کیفیت جلسات خود را به‌طور قابل توجهی بالا ببرید. اما تقلید کردن از ایلان ماسک و اینکه سعی کنید در همه زمینه‌ها مانند او باشید، تاثیر منفی بر کارتان خواهد گذاشت.

«ریک وارتزمن» (Rick Wertzman)، مدیر اجرایی موسسه «دراکر» (Drucker)، در یکی از مقالات خود در مجله فورچن نوشته است: «هرچقدر دوست دارید ایلان ماسک را تحسین کنید؛ اما از نحوه مدیریت او تقلید نکنید.» او معتقد است که شیوه مدیریتی سخت او باعث شده که به نیازهای کارمندان خود توجه نداشته باشد و درنتیجه اکثر آنها بعد از مدتی احساس فرسودگی کنند. او در ادامه صحبت‌های خود به بیان نتیجه یکی از تحقیقات پرداخت. طبق این تحقیق کارمندانی که در یک محیط قابل اعتماد کار می‌کنند، ۱۹ درصد کارایی بیشتری نسبت به سایر محیط‌هایی دارند که مانند شرکت‌های ایلان ماسک قابل اعتماد نیستند. او همچنین بر این موضوع تاکید کرد که کارمندان شرکت باید برای نحوه‌ انجام یک پروژه آزادی عمل داشته باشند.

بهره‌وری جلسات خود را بالا ببرید

ایلان ماسک در توضیح نحوه‌ برگزاری جلسات خود می‌گوید: «جلسات زمانی برگزار می‌شوند که کارمندان کار خودشان را به‌درستی انجام نمی‌دهند.» این حرف نشان می‌دهد که کارمندان او باید تمام وقت و تلاش خود را روی کار بگذارند. طبق گزارش شبکه خبری سی بی اس (CBS)، حدود ۷۳ درصد افراد حرفه‌ای اعتراف کرده‌اند که در طول جلسه به انجام کارهای غیر مرتبط مشغول می‌شوند و ۳۹ درصد آنها در طول جلسه می‌خوابند. ایلان ماسک برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، تمام توان کارمندانش را به کار می‌گیرد و در عوض، حمایت بیشتری در نحوه‌ مدیریت خود نشان می‌دهد. حاصل استفاده از چنین روش‌های مدیریتی این است که جلسات او بهره‌وری بسیار بالایی دارند و در عین حال نوآورانه و جذاب هستند.

(همچنین بخوانید: از تولد در زمین تا مرگ در مریخ)

برچسب‌ها: ایلان ماسکتسلاElon Muskکسب‌و‌کارمحیط کارکارمندانمدیریتکارمندانemployeeجلسه کاری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.