به جای انتظارات نامعقول، به فکر کمک به استارت‌آپ‌ها باشیم
معاون سابق بورس تهران: ۸

به جای انتظارات نامعقول، به فکر کمک به استارت‌آپ‌ها باشیم

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۱:۵۸ | ۸ دقیقه

بهمن آرمان اظهار داشت: با درنظرگرفتن محدودیت‌‌ها، باید انتظارات‌مان از استارت‌آپ‌‌ها را نیز معقول کنیم و به جای ایراد گرفتن‌‌های بیهوده، به فکر کمک به آنها باشیم.

نوپانا: دکتر بهمن آرمان، استاد دانشگاه، کارشناس مسائل اقتصادی و معاون سابق بورس تهران در مصاحبه با خبرنگار نوپانا گفت: علم و تکنولوژی پدیده‌‌های سیالی هستند که روز به روز تغییر می‌کنند. به طور مثال در گذشته با مقدار مصرف مشخصی انرژی، یک کالا توسط صنایع انرژی‌بر، تولید می‌شد اما درحال حاضر، آن میزان انرژی که برای تولید همان کالا صرف می‌شد به شدت کاهش یافته است. همچنین در زمینه تکنولوژی‌‌های نوین و اهمیت فضای مجازی که دیگر نمی‌توان گفت فضای مجازی؛ چراکه بیشتر به واقعیت زندگی بدل گشته‌اند تا مجازی؛ باید گفت که مسائل جدیدی با خود به همراه آورده است که جای بررسی و تأمل دارد.

تجربه فولاد مبارکه و برجام

آرمان اضافه کرد: با نگاهی به تجارب دهه‌های گذشته، به این مسئله برمی‌خوریم که مثلاً برای ساخت بزرگترین سرمایه‌گذاری صنعتی ایران که همان مجتمع فولاد مبارکه بود، طرف قراداد موظف بود که نقشه‌‌های اجرایی را مرتباً بهنگام کند که این فرآیند تا 25 بار تکرار می‌شد و زمان بسیاری لازم بود تا نقشه‌‌ها را با هواپیما و پس از آن با اتومبیل به محل اجرای پروژه برسانند، اما با ورود تکنولوژی، بسیاری از مشکلات گذشته برطرف شده و هم در وقت و هم در فرآیند اجرا، کارها با سهولت بیشتری پیش می‌رود و ظرف چند ثانیه بسیاری از امور انجام می‌شود.

این اقتصاددان با اشاره به تجربه کشورهای دیگر در زمینه تکنولوژی، افزود: کشور ما در زمینه تولید نرم‌افزار و سایر خدمات تکنولوژی ارتباطات، نسبت به سایر کشورهای جهان، جایگاه مناسبی ندارد. ما از نظر میزان دسترسی به اینترنت حتی با کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان نیز در سطح پایین‌تری قرار داریم و به همین دلیل شرکت‌‌های بزرگی که پس از برجام برای فعالیت اقتصادی به ایران آمدند به علت فراهم نبودن زیرساخت‌‌های ارتباطی، به ناچار دفتر اصلی‌شان در دیگر کشورهای همسایه نظیر امارات مستقر کرده و به دفاتر نمایندگی بسیار کوچکی در ایران، بسنده کرده‌اند. از همین‌رو ضروری‌است برای این مسائل، چاره‌اندیشی کنیم.

(همچنین درباره این موضوع بخوانید: مشکلات استارت‌آپ‌های ایرانی)

این استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت حمایت از استارت‌آپ‌‌ها، تأکید کرد: کسب‌وکارهای نوپا می‌بایست در راستای نیازهای مالی کشور گام بردارند و بتوانند زمینه اشتغال‌زایی صدها هزار نفر را ایجاد کنند، چرا که برخی از مسئولان و نهادها تا امروز آشنایی مناسبی از فعالیت آنان پیدا نکرده‌اند و همچنین از این استارت‌آپ‌‌ها، حمایت مؤثری صورت نگرفته است..

حل بحران آب با کمک استارت‌آپ‌‌ها

او با اشاره به مشکلات منطقه خاورمیانه، خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌های رسمی نهادهای علمی و بین‌المللی، مسئله آینده خاورمیانه، بحران آب خواهد بود که متاسفانه نه استارت‌آپ‌‌ها و نه دیگر ارگان‌‌های مسئول، در این زمینه سرمایه‌گذاری مناسبی انجام نداده‌اند. درحالی که انتظار می‌رود تمام طرح‌‌های مطالعاتی و ایده‌‌های نو، به موضوعات مرتبط با فناوری، محدود نشود و به مسائل دیگر اجتماعی و زیست‌محیطی از جمله بحران آب نیز پرداخته شود و ایده‌‌های نو در این زمینه نیز مطرح شده و مورد حمایت قرار گیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی، فضای کسب‌وکار ایران را مناسب ارزیابی کرد و یادآور شد: باید فرصت پیش‌آمده در بازار ایران و اینکه عده‌ای از جوانان خوش‌فکر و صاحب‌نظر که با سرمایه‌گذاری‌‌های محدود، به فکر ایجاد اشتغال‌‌های جدید افتاده‌اند، را به فال نیک بگیریم. با حمایت دولت و مسئولان می‌توان امیدوار بود بازار کسب‌و‌کار در ایران رونق گرفته و به تبع آن، مشکلات بیکاری و اقتصادی تا حد زیادی، حل شود.

(درباره این موضوع بیشتر بخوانید:  ایران رتبه 23 جهان در ایجاد استارت‌آپ)

از استارت‌آپ‌‌ها، انتظارات‌ معقول داشته باشیم

این اقتصاددان با مقایسه ایران و دیگر کشورها از نظر تکنولوژی، نتیجه‌گیری کرد: تولید تکنولوژی و علم در اختیار تعداد اندکی از کشورهاست، به طوری‌که کشورهای عضو گروه جی7 (آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و ایتالیا) به این فناوری دسترسی داشته و دانش مرتبط با آن را به دیگر کشورها نیز انتقال می‌دهند، اما ایران نه تنها در دانش تکنولوژی با محدودیت‌هایی مواجه است، بلکه در مراحل اجرایی تکنولوژی نیز همه زیرساخت‌های لازم را ندارد.

بنابراین با درنظرگرفتن محدودیت‌‌ها، باید انتظارات‌مان از استارت‌آپ‌‌ها را نیز معقول کنیم و به جای ایراد گرفتن‌‌های بیهوده، به فکر کمک به آنها باشیم. برای مثال هندوستان و چین با تکیه بر صادرات نرم‌افزار توانسته‌اند به درآمد بالایی در تولید ناخالص ملی دست یابند. ما نیز می‌توانیم با بهره‌گیری از شرایط موجود و کمک به کسب‌و‌کارهای نوپا، در این مسیر هم‌داستان با دیگر کشورها قدم برداریم.

همچنین درباره این موضوع بخوانید (سهم استارت‌آپ‌ها در اقتصاد مقاومتی)

برچسب‌ها: ایرانوبقوانینکسب‌و‌کارکارآفرین
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.