استارت‌آپ‌هایی برای خواب بهتر، غذای سالم‌تر و حمل‌ونقل هوشمندانه‌تر
پیوند فعالیت‌های روزانه با تکنولوژی؛ ۸

استارت‌آپ‌هایی برای خواب بهتر، غذای سالم‌تر و حمل‌ونقل هوشمندانه‌تر

توسط محمود حاج‌ زمان | ۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۹:۰۰ | ۱۲ دقیقه

در این مطلب به معرفی استارت‌آپ‌هایی می‌پردازیم که سلامت زندگی روزانه شما را تضمین می‌کنند.

نوپانا: بعید به نظر می‌رسد که خواب، خوراک و ارتباطات به این زودی‌ها توسط تکنولوژی کنار زده شوند. از نظر بسیاری، این‌ موارد، روش‌هایی ماندگار برای گذران وقت ما هستند؛ اما هیچ‌کدام از اینها دلیل نمی‌شود که تکنولوژی روی میزان وقتی که برای هر کدام از این موارد می‌گذاریم، تاثیر نگذاشته باشد.

به گزارش نوپانا، استار‌‌ت‌آپ‌های اسلیپ‌اسکور (SleepScore)، لوکال‌روتس (Local Roots) و پروژه شهر کلمبوسِ ایالت اوهایو، در کمک به خواب بهتر، تغذیه‌ مناسب‌تر و حمل‌ونقل هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند.

داده‌های بزرگ برای یک شب خواب عالی

بعد از کار، بیشتر وقت ما در طول شبانه‌روز صرف خوابیدن می‌شود. مدت‌ها قبل از این‌که تخت‌های لوکس به بازار بیایند یا تشک‌های آبی در دهه‌ ۷۰و ۸۰ میلادی رواج پیدا کنند، ایرانی‌ها حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، روی پوست بز پر شده از آب می‌خوابیدند. این در حالی ‌است که با گذشت قرن‌ها هیچ‌گاه از چنین ایده‌ای برای تولید کالاهای خواب استفاده نشده است.

اما امروز آزمایشگاه‌های شرکت (SleepScore)،  قصد دارند این موضوع را تغییر دهند.

مدیرعامل این استارت‌آپ، «کالین لولِر» در این زمینه می‌گوید: «هدف ما کمک به مصرف‌کنندگان است تا مشکلات بدخوابی خود را حل کنند و از سوی دیگر قصد پیشبرد علم خواب را نیز داریم.»

این استارت‌آپ ـ که مشارکتی بین شرکت لوازم پزشکی رزمد (ResMed)، کپتال‌پگاسوس (Capital Pegasus) و دکتر آز (Dr. OZ) است ـ  این کار را از طریق جمع‌آوری داده‌های بزرگ در رابطه با خواب انجام می‌دهد.

 لولر بیان می‌کند: «برای حل مسئله، اول باید مسئله را به درستی شناخت  و البته موضوع خواب نیز از آن مواردی است که شدیدا نیاز به درک و شناسایی دارد.»

دستگاه جدید، (S+)، روی میز کنار تخت قرار می‌گیرد و در هر ثانیه ۱۶ بار اطلاعات را ثبت کرده و می‌تواند خواب یا بیدار بودن شما را تعیین کند. وقتی داده‌های مربوط به خواب، یا همان امتیاز خواب جمع‌آوری شد، این اطلاعات به سیستم وارد شده و از طریق برنامه، پیشنهاداتی برای بهبود خواب به شما ارائه خواهد شد.

لولر در این زمینه می‌گوید: « SleepScore  تا به حال بیش از دو میلیون شب، خوابیدن ۲۵ هزار کاربر را ثبت کرده است. داده‌های گسترده و متنوع آنها باعث شده است که این برنامه به راحتی بتواند مسایل خواب شما را تشخیص دهد و به شما کمک کند از زمان خواب خود در هر شبانه‌روز بهره‌ بیشتری ببرید.»

(همچنین بخوانید: خانه‌های هوشمند؛ فناوری بکر آینده)

مزارع متحرک برای تغذیه‌ی بهتر

همه‌ ما به غذا نیاز داریم، پس شاید بهتر باشد خوراکی‌های پاک، محلی و مغذی مصرف کنیم.

استارت‌آپ لوکال‌روتس (Local Roots)، خوراکی‌های مغذی را در کانتینرهای قدیمی پرورش می‌دهد که می‌توان آنها را در هر جایی قرار داد. البته قرار است از این روش برای پرورش غذا در راه مریخ و روی سطح آن سیاره نیز  استفاده شود. تا آن زمان، و به گفته‌ «براندون مارتین»؛ معاون توسعه‌ تجاری این استارت‌آپ، هدف از این کسب‌وکار، ارتقای سلامت عمومی از طریق سیستم تغذیه است.

مارتین می‌گوید: «محموله‌های خوراکی با ۷۰ درصد نرخ خرابی روبرو هستند و آنچه که از قفسه‌ مغازه‌ها سر در می‌آورند، ممکن است بخش اعظم ارزش تغذیه‌ای خود را در حین جابه‌جایی از دست بدهند. مدل محلی و منحصربه‌فرد لوکال‌روتس  ـ کانتینتری برابر با ۵ هکتار زمین کشاورزی که هر جایی می‌تواند قرار بگیرد ـ مسئله‌ خرابی در حین جابه‌جایی را برطرف می‌کند. این مدل سوخت بسیار کمتری برای جابه‌جایی مصرف می‌کند.

مارتین اضافه می‌کند: «فرض کنید ۲۵ یا ۱۰۰ تا از کانتینرهای ما بیرون یک مرکز توزیع خوراکی‌های محلی قرار بگیرد، ما می‌توانیم محصول را طبق نظر آنها پرورش بدهیم و حداکثر فاصله‌ جابه‌جایی، ۱۰۰ متر تا اتومبیل مشتری است. محصول در یک روز سفارش داده می‌شود، برداشت می‌شود و همان روز نیز به دست مشتری می‌رسد.»

این استارت‌آپ می‌خواهد خود را برای آینده و برای میلیاردها انسانی که در ۳۰ تا ۴۰  سال آینده باید سیر شوند، آماده کند و این کار را از طریق پرورش مواد غذایی در حیاط پشتی خانه‌های ما انجام خواهد داد.

مارتین می‌گوید: «برای این کار به مشارکت همه نیاز است. از همه چیز مهم‌تر، نوآوری و خلاقیت است و استارت‌آپ ما فقط یک قطعه از این پازل است.»

(همچنین بخوانید: استارت‌آپ‌هایی که به سلامتی شما اهمیت می‌دهند)

یک شهر هوشمند برای حمل‌ونقل بهتر

شهر کلمبوس در ایالت اوهایو با ترکیب جمعیتی خاص خود، آشپزخانه‌ آزمایشی یکی از بزرگترین زنجیره‌های رستورانی در اوایل دهه‌ ۱۹۹۰ بوده است. در چند سال آینده، ممکن است این شهر آینده‌ حمل‌ونقل جهانی را نیز  تعیین کند و نشان دهد که تکنولوژی چطور می‌تواند روی زمانی که برای رفتن از جایی به جای دیگر صرف می‌کنیم، تاثیرگذار باشد.

در سال ۲۰۱۶، کلمبوس موفق شد ۷۷شهر دیگر را پشت سر گذارد و از سوی اداره‌ حمل‌ونقل آمریکا، برنده‌ چالش شهر هوشمند اعلام شود. این جایزه علاوه بر ۴۰ میلیون دلار کمک به صندوق شهرداری، شامل ۱۰ میلیون دلار از طرف شرکت والکان (Vulcan) برای تحقیق درباره‌ آینده‌ حمل‌ونقل شهری است.

«برندی باون»، معاون اداره‌ خدمات عمومی می‌گوید: «ما از این پروژه‌ها طوری حرف می‌زنیم انگار در یک آزمایشگاه زنده در حال آزمایش باشند. این روش خیلی جدید است، چرا که همزمان خود را برای آینده آماده می‌کنیم.»

به جای هر نفر یک ماشین که روش معمول حمل‌ونقل فعلی است، شهر کلمبوس از شاتل‌های بدون سرنشین، هاب‌های حمل‌ونقل هوشمند و پرداخت مشترک استفاده خواهد کرد تا جابه‌جایی ساده و آسان از نقطه‌ الف به ب را ممکن کند. سامانه‌های حمل‌ونقل، در واقع کیوسک‌هایی هستند که به مسافران کمک می‌کنند سفرهای شهری خود را انجام دهند (و دیگر نیازی به نقشه‌های مختلف، برنامه‌های راهنما و جدول‌های زمانی نخواهد بود). هر سرویس حمل‌ونقل ـ  اتوبوس، شاتل، دوچرخه‌ اجاره‌ای ـ همگی سیستم پرداخت مشترکی خواهند داشت و دیگر از ترکیب گیج‌کننده‌ بلیط، کارت یا پول نقد خبری نخواهد بود.

براون می‌گوید: «این یک تغییر اساسی در زمینه‌ برنامه‌ریزی حمل‌ونقل شهری است. ما می‌خواهیم بدانیم تکنولوژی چطور می‌تواند با آینده‌ای سرشار از اقتصاد مشارکتی و خودروهای بدون سرنشین ترکیب شود و فرصت‌های بیشتری در اختیار شهروندان قرار دهد.»

کلمبوس اولین سال از این برنامه‌ چهار ساله را به ساخت زیرساخت و خلق داده‌های ابری تخصیص خواهد داد که همگی در اختیار شهرهای میان‌رده، سازمان‌های غیرانتفاعی و استارت‌آپ‌ها قرار خواهند گرفت. تا سال ۲۰۱۹، این پروژه نحوه‌ سفرهای شهری ساکنین کلمبوس را تماما تغییر خواهد داد و آماده‌ تست نهایی خواهد بود.

سخن آخر

ما هر شب می‌خوابیم، صبح‌ها بیدار می‌شویم و با حمل‌ونقل عمومی سر کار می‌رویم. چند بار در روز هم باید غذا بخوریم. بنابراین خواب، حمل‌ونقل و غذا بخش عمده‌ای از روز ما را به خود اختصاص می‌دهند؛ ما نمی‌توانیم وقتی به آنها اختصاص ندهیم، اما می‌توانیم با برنامه‌ریزی پیش برویم و بهتر از وقت خود استفاده کنیم و با کمک تکنولوژی‌های پیشرفته، بهره‌ بیشتری از آن به دست بیاوریم.

(همچنین بخوانید: ابرهایی که سایه‌بان داده‌های شما هستند)

برچسب‌ها: ارتباطاتاستارت‌آپخوابخوراکشهر هوشمندحمل‌ونقل عمومیTechnologyاستارتاپنوآوریآیندهsmart city
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمود حاج‌ زمان

محمود حاج‌ زمان

محمود حاج زمان، دانش‌آموخته مهندسی عمران تا مقطع دکتری در دانشگاه شریف است. از سال ۱۳۸۸ مشغول روزنامه‌نگاری علمی و نوشتن و ترجمه مطالب علمی، به خصوص در مجله دانستنیها است. او تا کنون شش کتاب ترویج علم برای مخاطب عام منتشر کرده است.