سفری ماجراجویانه از ایده تا اجرای استارت‌آپ
قسمت دوم؛ ۸

سفری ماجراجویانه از ایده تا اجرای استارت‌آپ

توسط سبا فرجادفر | ۱۳۹۶/۰۵/۲۷ - ۱۱:۰۰ | ۱۰ دقیقه

اجرای موفق ایده‌های استارت‌آپی، به روش‌ها و اصول خاصی نیازمند است. این مطلب نقشه راه شما در این سفر ماجراجویانه است.

نوپانا: این روزها راه‌اندازی یک کسب‌وکار تازه چندان آسان نیست، اما غیرممکن هم نیست. کارآفرینی نیاز به زمان، تلاش و منابع گوناگون دارد و عدم توجه به این موارد است که سبب شکست بسیاری از استارت‌آپ‌ها می‌شود.

همان‌گونه که در قسمت پیشین این مطلب نیز گفته شد، اگر استارت‌آپی بخواهد موفق باشد، به برنامه ریزی مناسب نیاز دارد. مراحل پنج‌گانه زیر، به راه‌‌اندازی موفق یک کسب‌وکار، کمک خواهد کرد.

قسمت دوم:

۳. پول همه چیز نیست

تمرکز روی پول و بودجه در ابتدای کار، ممکن شما را از مسیر درست منحرف کند. لازم نیست مدام درباره سرمایه‌گذاری، اخذ وام‌های کلان و ... فکر کنید؛ ابتدا کسب‌و‌کار خود را توسعه دهید، آن وقت خواهید دید که محصولات و خدمات شما خود ‌به‌ خود برایتان پول‌ساز خواهند بود.

پس تمرکز خود را  بر تولید محصولات و ارائه خدمات با کیفیت بگذارید؛ تولیداتی که مردم تمایل به خرید آنها داشته باشند.

نکات زیر مواردی است که به مراتب اهمیت بیشتری از پول دارند:

بررسی بازار

رفتار مشتریان خود را برای اطلاع از بازخورد آنها نسبت به محصولات و خدمات خود بررسی کنید. محصولات و خدمات شما ممکن است خوب به نظر برسند؛ اما شاید متناسب با معیارهای حاکم بر بازار نباشند. اگر مردم ارزش واقعی محصوات و خدمات شما را درک نکنند، ممکن است مشتری محصول شما نشوند.

تهیه نقشه محل کسب‌وکار

اگر کسب‌وکار شما بر بستر اینترنت است، فهرستی از موارد مورد نیاز از جمله، وب‌سایت، محتوا، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای و ...  را تهیه کنید. اگر کسب‌وکار شما یک مغازه در فضای واقعی است، مشخص کنید که قرار است کدام قسمت شهر واقع شود. این امر به شما کمک می‌کند که به مفهوم درست‌تری از توسعه دست یابید.

ارزیابی رقابتی

شرکت‌هایی را که مدل کسب‌وکاری شبیه به شما داشته‌اند را بررسی کنید. همچنین در نظر بگیرید که در حال حاضر با چه تعداد شرکت در این زمینه در حال رقابت هستید. تفاوت‌های ایده کسب‌وکار خود را با سایر شرکت‌ها بسنجید و در نهایت، از پاسخ‌های به دست آمده، در راه رشد ایده خود بهره ببرید.

جست‌و‌جوی ابزار و منابع ارزان

از آنجایی که ممکن است در ابتدا بودجه زیادی نداشته باشید، ضروری است برای کاهش هزینه‌های معمول، ارزان‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین ابزار و منابع را جست‌وجو کنید. به عنوان مثال به جای استخدام کارمندان تمام وقت، از کارکنان قراردادی و از راه دور بهره ببرید. این امر به شما کمک می‌کند بودجه‌بندی مناسب و درستی داشته باشید.

(همچنین بخوانید: ۳۰ نکته برای شروع طوفانی یک استارت‌آپ)

۴. بازاریابی

بازاریابی یا مارکتینگ، ستون هر کسب‌و‌کاری است. شما نمی‌توانید محصول یا خدمات خود را تولید کنید و بعد منتظر بمانید تا مردم برای خرید بیایند. این شمایید که باید کالای خود را به فروش برسانید.

بازاریابی به معنای اتلاف وقت و منابع نیست؛ شما برای موفقیت کسب‌و‌کار خود نیاز به بازاریابی دارید.

در زیر راه‌های مقرون به‌صرفه و موثر در مسیر بازاریابی بیان شده است:

بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی

برای شروع، کسب‌و‌کار خود را در شبکه‌های اجتماعی و به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از آنها بخواهید شما را به کسانی که می‌شناسند معرفی کنند. اینگونه، کسب‌وکار شما دهان به دهان می‌چرخد و تبلیغ می‌شود.

وبلاگ نویسی / بازاریابی از طریق تولید محتوا

 ایجاد یک وب‌سایت و وبلاگ‌نویسی درباره محصولات و خدماتتان، از دیگر راه‌های موثر در زمینه بازاریابی استارت‌آپ شماست. محتوایی مفید و با کیفیت را برای مخاطبان خود تولید کنید.

بازاریابی در مطبوعات

با یک مصاحبه مطبوعاتی در گام‌های اولیه، کسب‌وکار خود را ترند کنید.

مسابقات و رویدادهای محلی

رویدادهای محلی که در آنها امکان به نمایش گذاشتن محصولات و خدمات خود را دارید، مد نظر قرار دهید. هم‌چنین می‌توانید مسابقات آنلاین برگزار کنید و در آنها برای برندگان تخفیف‌هایی در نظر بگیرید که در صورت خرید محصولات و یا استفاده از خدمات شما به آنها تعلق خواهد گرفت.

فرم‌های کوپن و تخفیف

 شما می‌توانید در محصولات خود فرمی را به عنوان کوپن و یا تخفیف قرار دهید تا مشتریان آنها را پر کنند و برایتان ایمیل کنند. این کار سبب می‌شود تا شما بتوانید مشتریان بالقوه بیشتری جلب کنید. 

۵. مشتریان بالقوه خود را بشناسید

ادامه حیات کسب‌وکار شما، مستلزم وجود کسانی است که از شما حمایت می‌کنند. بدون وجود این افراد، کسب‌و‌کاری پایدار نخواهد ماند. به همین جهت شما باید مشتریان خود را به خوبی بشناسید و از مشکلات و مسائل آنها آگاه شوید. آنگاه برای کمک به آنها و حل مشکلاتشان تلاش کنید.

در زیر نکاتی برای شناخت بهتر مشتریان بالقوه بیان شده است:

بازدید از تالارهای گفت‌و‌گو و انجمن‌های آنلاین و فعال

سوالات‌ و گفت‌و‌گوهای مردم در تالارهای گفت‌و‌گو و انجمن‌های آنلاین را بخوانید؛ این افراد مشتریان بالقوه شما هستند و به این ترتیب شما خواهید فهمید که این مشتریان بالقوه با چه مواردی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و محصولات و خدمات شما چگونه می‌تواند راه‌گشای آنها باشد.

از تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید

اگر حساب کاربری کسب‌و‌کار شما در شبکه‌های اجتماعی خیلی جدید است، می‌توانید حساب رقبای خود را ببینید. مشتریان آنها را در شبکه‌های اجتماعی بررسی کنید و به گفت‌وگو‌ها، نظرات و پرسش‌های آنها توجه کنید تا از نیازهایشان آگاه شوید.

نفوذ در شبکه‌های اجتماعی

 مشتریان خود را در شبکه‌های حرفه‌ای و تخصصی‌تری چون (LinkedIn)، (Quora) و سایر شبکه‌های اجتماعی خاص صنعت خود پیدا کنید. این‌ها فضاهایی هستند که مشتریان بالقوه شما در آنها فعالیت آنلاین دارند و سوالات و نظرات خود را در خصوص خدمات مورد نیازشان مطرح می‌کنند. 

(همچنین بخوانید: ۶۳ ایده نوآورانه برای راه‌اندازی کسب‌وکار پرسود با کمترین هزینه)

برچسب‌ها: شبکه‌های اجتماعیمطبوعاتکارآفرینی Entrepreneurshipاستارت‌آپراه‌اندازی استارت‌آپبازارموفقیت مشتری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره سبا فرجادفر

سبا فرجادفر

سبا فرجادفر، دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی است. او فعالیت حرفه‌ای خود در زمینه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرده است و به عنوان دبیر خبر در روزنامه‌ها و نشریات معتبر کشور قلم می‌زند. سبا فرجادفر هم‌اکنون در زمینه خبرنگاری کسب‌وکارهای نوپا فعالیت می‌کند.