بازی رومیزی زار: در جمعی دوستانه، بازی کنید و بترسید!
معرفی استارت‌آپ‌های ایرانی؛ ۷.۸

بازی رومیزی زار: در جمعی دوستانه، بازی کنید و بترسید!

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۱۵:۳۰ | ۷ دقیقه

در هیاهوی دنیای بازی‌های دیجیتال، انجام بازی‌هایی که یادآور گذشته‌هاست، کودکی فراموش‌شده ما را زنده می‌کنند. بازی رومیزی «زار» جدیدترین نوآوری ایرانی در این زمینه است.

نوپانا: امروزه بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال طرفداران خاص خود را دارند. این بازی‌ها می‌توانند در تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی شما اجرا شوند؛ اما کمتر کسی دیگر به فکر بازی‌هایی مانند منچ و ماروپله یا بازی‌های پر تحرک دوران کودکی مانند وسطی و ... است.

تیم جوان و خوشفکر «خدمات سرگرمی فربود انگاره» سعی در احیای این سبک از بازی‌ها دارد. آنها فعالیت خود را در آذر ماه ۱۳۹۴ تحت نام ریلیتی‌گیم (Reality Game) آغاز کردند. از نمونه بازی‌هایی که توسط این گروه ابداع شده است می‌توان بازی محیطی و گروهی «راز آب و آتش - دفینه عباس میرزا» که در بوستان آب و آتش تهران و اپلیکیشن بازی محیطی «راز پرندگان» که ویژه باغ پرندگان تهران است را نام برد.

این گروه در جدیدترین ایده خود در طراحی بازی‌های جذاب عمومی و تعاملی، از بازی رومیزی زار رونمایی خواهند کرد. سهراب مستقیم، مدیر محصول گروه، در گفت‌و‌گویی به خبرنگار نوپانا این‌گونه می‌گوید: «تجربیات و علاقه به سرگرمی ما را بر آن داشت تا اقدام به تولید بازی کنیم که بتوان آن را در کنار خانواده و در جمع‏‌های دوستانه به‌عنوان یک سرگرمی جذاب عمومی استفاده کرد و بازی رومیزی بهترین بستر برای تولید چنین سبک بازی‌هایی‌ست. این افتخار را داریم که اولین گروهی هستیم که در حوزه بازی در وب‌سایت «نیک‏‌استارتر» (سامانه‌ای با حوزه فعالیت «سرمایه‌گذاری جمعی») بازی رومیزی «زار» را ثبت کردیم؛ پس عجالتا (در این متن) ما را با نام «زار» به یاد بسپارید.»

مستقیم درباره نحوه شکل‌گیری ایده بازی زار این‌گونه می‌گوید: «در ابتدا سعی داشتیم که بازی را مطابق با مکانیسم‌های حرفه‌ای این بازار پیش ببریم؛ ولی بعد از چندین جلسه درون تیمی، به ایده و فکر مشخصی نرسیدیم؛ پس شیوه طراحی بازی را به داستان‌محور و ترسناک تغییر دادیم.»

روایت داستانی اساطیری ایرانی و استفاده از عناصر این فضا مانند دیو و ... و همچنین استفاده از ابزارهای جادوگری مثل رمل و اسطرلاب بر تمام وجوه بازی غالب است. این طرح داستانی علاوه بر جذابیت برای مخاطب و بازار فروش، یادآور گذشته کهن ایران و اعتقاد اشتباه مردم آن زمان در استفاده از این ادوات است.

داستان خانه‏‌های باستانی با رمز و رازهایی باورنکردنی عموما طرفداران خاص خود را دارد؛ اما این بار قرار است تجربه‏‌ای جدید داشته باشید. در بازی زار شما به‌عنوان یکی از کاراکترهای داستان وارد عمارت می‌شوید. درب‏‌ها قفل می‏‌شوند و دیگر راهی برای برگشت ندارید و تنها راه شما، جست‌و‌جو در خانه است تا ببینید چه چیزی در انتظار شماست و راه فرار کجاست. ممکن است شکست بخورید و یا موفق به نجات دوستان خود شوید. در این بازی کسی علیه کسی نیست. بازیکنان همگی متحد می‌شوند تا بر نیروهای ماورائی غلبه کنند و زنده بمانند. تلاش می‌کنند تا اشباح و شیاطین را شکست دهند و نفرین حاکم را باطل کنند.

بازی زار، نخستین بازی داستانی-ترسناک ایرانی است که بر اساس باورهای بومی طراحی و تولید شده است. این بازی نمونه عینی داخلی و خارجی ندارد ولی از لحاظ سبک، می‏توان مشابه آن را در لیست بازی‌های رومیزی برتر جهان یافت. زار از نظر مکانیزم، داستان و ادوات بازی، اصیل و برآمده از فرهنگ ایرانی است.

سهراب مستقیم در مورد روند جذب سرمایه در این حوزه می‌گوید: «برای تامین سرمایه تولید یک بازی رومیزی، روش‏‌های گوناگونی وجود دارد و با توجه به موفقیت‏‌های بازی‏‌های رومیزی ایرانی، جذب سرمایه‏‌گذار کار دشواری نیست؛ اما جذب سرمایه از طریق سرمایه‏‌گذاری جمعی روشی است که امروزه در سراسر جهان به‌عنوان راهکار نوین خلق و تولید محصولات خلاقانه مورد استقبال مردم و مورد تایید کارشناسان این حوزه است. متاسفانه هنوز این سبک از سرمایه‏‌گذاری در ایران نتوانسته است مخاطبان خود را جذب کند. ما نیز با امید این که نقشی هرچند کوچک در فرهنگ‌سازی این روش از جذب سرمایه‏‌گذاری در ایران داشته باشیم، با افتخار به‌عنوان نخستین پروژه بازی در سامانه نیک‏‌استارتر ثبت شدیم.»

این گروه بازی‌سازی با پشتکار و توانایی بالقوه، امکان رشد و معرفی شدن در سطح جهانی را دارد؛ اما این موفقیت بدون حمایت از تیم به خصوص در مراحل اولیه عرضه محصولات آنها به بازار، ممکن نیست. برای حمایت از بازی «زار» و پیش‌خرید آن می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

(همچنین بخوانید: تلفن همراه مخصوص گیمرها)

برچسب‌ها: استارت‌آپایراننوآوریبازی‌سازیسرگرمیکسب‌و‌کارراه‌اندازی استارت‌آپgameزارخدمات سرگرمی فربود انگاره
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.