نفرت‌پراکنی به‌وسعت دنیای مجازی
مبارزه با گسترش نژادپرستی و نفرت در اینترنت؛ ۷

نفرت‌پراکنی به‌وسعت دنیای مجازی

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۴:۰۶ | ۵ دقیقه

امروزه همزمان با گسترش شبکه‌های اجتماعی، بستر مناسبی برای اشاعه نظرات افراطی و مبتنی بر نژادپرستی و نفرت فراهم شده است که برطرف شدن این شرایط مستلزم برنامه‌ریزی دقیق جهت مبارزه با این نفرت‌پراکنی و گسترش خشونت است.

نوپانا به نقل از سیناپرس: برخی از کاربران شبکه‌های دنیای مجازی، خود را سفیدپوستانی برتر و متمایز می‌دانند که از یهودی‌ها، سیاهپوستان، مسلمانان، مردم امریکای لاتین و ... متنفر هستند. امروزه شما می توانید نظرات مختلف خوب و بد خود را از طریق اینترنت و به صورت آنلاین با تعداد زیادی از مخاطبان و بدون ترس از سانسور توسط شرکت‌های بزرگ فناوری به دلیل اشاعه نفرت، به اشتراک بگذارید.

این موضوع به اعتقاد کارشناسان یکی از آفت‌ها و آسیب‌های مهم موجود در دنیای مجازی است. متاسفانه دنیای فناوری در این حوزه در مسیری باریک بین آزادی بیان و سخنان تنفرآمیز در حال حرکت است و این موضوع به متعصبین افراطی امکان انتشار و اشاعه نظرات و اعتقاداتشان را می‌دهد. البته از سوی دیگر همین قابلیت برای گروه‌های صلح‌طلب و اجتماعی نیز وجود دارد و به آنها امکان جذب مخاطب و طرفدار می‌دهد. رویدادهای اخیر و آشوب‌های جدید ویرجینیا در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که شرکت‌های فناوری از قبیل GoDaddy و Discord از روز دوشنبه هفته جاری بخش‌هایی از خدمات خود را برای گروه‌های افراطی و نژادپرست مسدود کردند.

طرحی برای نفرت

در بیشتر موارد تا زمانی که از یک سرویس آنلاین استفاده نکنید، با گروه‌های افراطی که بر پایه نژاد، قومیت، ریشه‌های ملی، مذهب، گرایشات جنسی، هویتی و سیاسی سخنان ناپسند می‌زنند، برخورد نخواهید کرد. متاسفانه امکان مخفی کردن نظرات مبتنی بر نفرت و نژادپرستی و شناسائی و مبارزه با این نوع از محتوا بسیار دشوار است.

جاناتان گرین بلات (Jonathan Greenblatt) مدیر اجرائی  اتحادیه ضد بدگوئی (Anti-Defamation League) در این رابطه می‌گوید: «شبکه‌های اجتماعی به گروه‌های نژادپرست و نفرت‌پراکن اجازه می‌دهد نظرات خود را به روشی که پیش از این هیچ‌گاه مشابه آن وجود نداشته است، منتشر کنند. این مساله سبب شده است تا این گروه‌ها از حاشیه به متن آمده و عرض اندام کنند.»

ابزارهای مبارزه

در بسیاری از موارد شرکت‌های فیسبوک، توییتر و یوتیوب سیاست‌هایی تهاجمی در برابر داعش و فعالیت‌های مشابه اتخاذ کرده و با گسترش نظرات آنها مبارزه می کنند.

در حال حاضر فیسبوک با استفاده از هوش مصنوعی قادر به شناسائی متن‌ها و تصاویری است که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند. این تصاویر و متن‌ها با استفاده از الگوریتمی ویژه شناسائی شده و با آنها برخورد می‌شود. این فناوری همچنین برای سایر شبکه‌های اجتماعی از قبیل وبلاگ‌ها، اینستاگرام و ... نیز استفاده می‌شود و کاربرانی که با افراد زیادی سر و کار دارند و مشکوک به ارتباط با تروریست‌ها و گروه‌های افراطی هستند، تحت نظر قرار گرفته و در صورت نیاز حساب کاربری آنها مسدود می‌شود.

(همچنین بخوانید: چگونه اشتغال‌زایی به امنیت بیشتر جوامع می‌انجامد؟)

برچسب‌ها: شبکه اجتماعیشبکه‌های اجتماعیفرهنگ و جامعهفرهنگ‌سازی تروریسمفضای مجازیsocial mediaمبارزه با تروریسم
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.