پیش‌نیاز رونق استارت‌آپ‌ها در ایران چیست؟
بازیگر جدید اقتصاد کشور؛ ۶

پیش‌نیاز رونق استارت‌آپ‌ها در ایران چیست؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۲۳ - ۱۴:۰۵ | ۵ دقیقه

رونق استارت‌آپ‌ها در ایران، نیازمند فراهم کردن پیش‌نیازهایی است که در صورت مهیا شدن، به پیشرفت روزافزون کسب‌وکارهای نوپا در کشور منجر می‌شوند.

نوپانا به نقل از اقتصاد آنلاین: استارت‌آپ مقوله‌ای نسبتا جدید است که در راستای فرهنگ کار‌آفرینی و عملی کردن ایده‌ها شکل می‌گیرد. در واقع استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های نوپایی هستند که با ایده‌ای نوآورانه آغاز به‌کار می‌کنند و در مسیر توسعه و در‌آمدزایی از آن، برای یک مسئله، راه‌حلی جدید مطرح می‌کنند؛ البته این در حالیست ‌که تضمینی برای موفقیت آنها وجود ندارد.

به طور میانگین گروه‌های استارت‌آپی با پرسنل کم و در مدت‌زمان کوتاهی (حدودا سه سال) فعالیت می‌کنند.

در ایران نیز طی چند سال گذشته، شرکت‌هایی از این دست به خوبی جای خود را در بازار پیدا کرده‌ و به موفقیت‌های چشمگیری رسیده‌اند. به طور مثال استارت‌آپ‌های موفقی در بخش حمل و نقل، خرید اینترنتی، اپلیکیشن‌های تلفن‌ همراه هوشمند و ... در بازار مشغول به‌کار هستند که استقبال مردم از آنها روزافزون است.

به همین خاطر هفته‌نامه اقتصاد اکونومیست در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ در تازه‌ترین گزارش خود آماری از تحولات ایجاد شده در ارزش دلاری شرکت‌های استارت‌آپی ارائه داد و نکته جالب، حضور سه استارت‌آپ بزرگ ایرانی در فهرست رتبه‌بندی ارزش دلاری بود.

حسین وکیلی، در خصوص فعالیت استارت‌آپ‌های اقتصادی در کشور گفت: «فعالیت این دست از بنگاه‌ها نیاز به فراهم نمودن پیش‌نیازهایی دارد که با رعایت قوانین آنها، شاهد نتیجه دادن بیشتر این استارت‌آپ‌ها خواهیم بود.»

او در ادامه افزود: «ساماندهی در نظام بانکی و مطالبات کشور به عنوان قلب نظام پولی و بانکی کشور، یکی از اولویت‌های اقتصادی است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد. مثال بارز آن تثبیت ارزش پول ملی، از طریق کاهش تورم است.»

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: «علاوه بر ثبات در بازار پول، ایجاد ثبات واقعی در جامعه و در میان فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان، تاثیر مثبت خواهد داشت. همچنین در سیاست‌گذاری‌ها نیز باید به دنبال ایجاد انضباط مالی باشیم.»

وکیلی عنوان کرد: «در حوزه صنعت، معدن و تجارت، تاکنون بنگاه‌های زود بازده و صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی موفق ظاهر شده‌اند که همین امر اشتغال‌زایی در مناطق مختلف کشور را در پی  داشته است.»

وی در پایان اضافه کرد: «در صورت اعتمادسازی میان فعالان اقتصادی می‌توان شاهد افزایش فعالیت این گروه‌ها در اقتصاد کشور باشیم. جوانان تحصیل‌کرده و با استعداد کشورمان از هر گونه نوآوری در بازار کار استقبال می‌کنند و فعالیت و حمایت از این بنگاه‌های زودبازده می‌تواند راهکاری برای کاهش بیکاری در کشور باشد.»

(همچنین بخوانید: مهم‌ترین دلایل شکست استارت‌آپ‌ها در ایران)

برچسب‌ها: استارت‌آپاشتغالکسب‌و‌کارstartupایرانحمایتنظام بانکی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.