چگونه از اشتباه خود درس بگیریم؟
۵ سوال کلیدی پس از انجام یک اشتباه؛ ۸

چگونه از اشتباه خود درس بگیریم؟

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۵/۲۷ - ۱۰:۰۰ | ۵ دقیقه

پیدا کردن ریشه‌های اشتباه به شما کمک می‌کند تا مراحل آینده کار را بهتر مدیریت کنید.

نوپانا: قطعا هیچ‌کس دوست ندارد اشتباه کند؛ اما به هر حال ما انسانیم و جایزالخطا. با این وجود، این اشتباهات در صورتی که از آ‌نها درس بگیریم و تکرارشان نکنیم، تجربه‌های مفیدی برای ما خواهند بود.

در این‌جا پنج پرسش جالب وجود دارد که می‌توانید بعد از انجام یک اشتباه از خود بپرسید و مطمئن شوید که از این اشتباه به‌عنوان تجربه‌ای مفید و عاملی برای پیشرفت، درس گرفته‌اید:

۱.چه اتفاقی افتاد؟

زمانی که یک اشتباه رخ می‌دهد، قبل از هر چیز، علت رخ دادن این اشتباه را پیدا کنید. آیا کارها جابه‌جا شده‌اند یا یک دستورالعمل را اشتباه متوجه شده‌اید؟ دقیقا کار از کجا خراب شد؟

پیدا کردن ریشه‌های اشتباه به شما کمک می‌کند تا مراحل آینده کار را بهتر مدیریت کنید.

۲. چگونه این اشتباه را جبران کنم؟

در این مرحله باید اقداماتی برای جبران اشتباهی که رخ داده است، انجام دهید. همیشه به جای مخفی کردن یا نپذیرفتن اشتباه خود، بهتر است آن را بپذیرید و به دنبال جبران آن باشید. آیا نیاز دارید ادامه کار را تا زمان جبران این اشتباه متوقف کنید یا برای ادامه راه به کمک همکارانتان نیاز است؟

با انجام اقدامات اصلاحی مورد نیاز، مسیر درست را پیدا کنید و در آن گام بردارید.

۳. آیا باید معذرت‌خواهی کنم؟

این مرحله اغلب نادیده گرفته می‌شود. جبران اشتباه لازم است اما کافی نیست. اقدامات جبرانی، هیچ‌گاه جای یک عذرخواهی را نمی‌گیرد. شما انسان هستید و به هر حال ممکن است اشتباه کنید؛ اما اگر اشتباه شما تاثیر زیادی بر کارها و برنامه‌های شرکت یا همکارانتان داشته باشد، باید علاوه بر جبران اشتباه، از آنها عذرخواهی کنید.

۴. چگونه در آینده از تکرار این اشتباه جلوگیری کنم؟

بعد از انجام یک اشتباه باید توجه خود را روی آینده متمرکز کنید. در این زمان این نکته اهمیت دارد که چگونه می‌توان از تکرار این اشتباه جلوگیری کرد. این اشتباه نشان‌دهنده یک مرحله گیج‌کننده از فرآیندی استاندارد است که برای اصلاح آن  لازم است روی آن کار شود.

یادتان باشد؛ یک اشتباه ممکن است فراموش شود؛ اما تکرار همان اشتباه به هیچ‌وجه خوشایند نیست.

۵. نکته کلیدی که از این اشتباه یاد گرفتم چه بود؟

علاوه بر اقدامات پیشگیرانه باید رو به جلو حرکت کنید و کارهای آتی خود را درست‌تر از همیشه انجام دهید. به اشتباهی که رخ داد و چگونگی جبران آن فکر کنید و سعی کنید دست‌کم یک نکته از اشتباه خود بیاموزید. این نکته به شما کمک خواهد کرد اشتباه را به یک تجربه ارزشمند بدل کنید.

(همچنین بخوانید: مهم‌ترین دلایل شکست استارت‌آپ‌ها در ایران)

برچسب‌ها: اشتباهموفقیتشکستتلاشسبک زندگیتجربه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.