داستان طراحی لوگوی برندهای مشهور چیست؟
لوگو؛ ابزاری با ارزش و تاثیرگذار در معرفی برند؛ ۷

داستان طراحی لوگوی برندهای مشهور چیست؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۲:۰۰ | ۱۰ دقیقه

همه ما روزانه با لوگوهای مختلفی از برندهای مشهور مواجه می‌شویم که دانستن داستان طراحی آنها خالی از لطف نیست.

نوپانا به نقل از آیتیایران: شاید طراحی لوگو از نظر شما ساده باشد اما تا به حال به این فکر کرده‌اید چرا کمپانی‌ها تا این اندازه روی لوگوهای خود سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ امروزه موفقیت در دنیای تجارت و کسب‌وکار یک بازی کودکانه نیست. دنیایی که در آن هیچ‌چیز بدون منطق وجود ندارد و در آن هیچ اقدامی بدون اهداف از پیش تعیین‌شده انجام نمی‌گیرد.

 لوگو در دنیای کسب‌وکار امروز، از ابزارهای باارزش و تاثیرگذار محسوب می‌شود. در حقیقت روزهایی که کمپانی‌ها از نام خودشان مستقیما به‌عنوان لوگو استفاده می‌کردند، گذشته است. امروزه شرکت‌ها به‌دنبال راه‌هایی خلاقانه و جدید برای معرفی و نمایش نام خود هستند. این کار تنها با ورود به دنیای طراحی و صرف وقت و هزینه‌های زیاد تحقق پیدا می‌کند.

ممکن است شما نیز تا به حال بازی «حدس لوگو» را انجام داده باشید، اما احتمالا داستان طراحی برخی از برندهای معروف را نمی‌دانید. با خواندن این مطلب شما هم می‌توانید جزء معدود افرادی باشید که از داستان و ایده‌ اصلی طراحی این لوگوها با خبر می‌شوید:

۱. تویوتا

شاید شما هم لوگوی شرکت «تویوتا» را به یک پسر گاوچران آمریکایی با همان کلاه‌های معروفشان تشبیه کنید. اما در حقیقت این لوگو یک چشم انسان را نشان می‌دهد که درون آن چند خط از میان یک‌دیگر عبور کرده‌اند. شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که شرکت تویوتا در ابتدا ماشین‌های بافندگی تولید می‌کرد. خوب است بدانید، هر تکه از این لوگو یکی از حروف الفبای به‌کار رفته در نام تویوتا را نیز نشان می‌دهد.

۲. آمازون

جف بزوس موسس «آمازون» به دو دلیل از این اسم برای نام‌گذاری شرکت خود استفاده کرده است:

اول اینکه حرف آ (A) که در ابتدای این کلمه آمده، در ابتدای حروف الفبای انگلیسی هم قرار دارد. دلیل دوم اینکه رودخانه آمازون بسیار جذاب و بی‌نظیر است و همچنین بی‌نهایت پهناور و در عین حال طولانی‌ترین رودخانه دنیا نیز محسوب می‌شود.

همچنین در قسمت زیرین لوگوی این شرکت، یک فلش زرد رنگ را مشاهده می‌کنید که از حرف A به Z کشیده شده است و به این معنی است که در فروشگاه‌های آمازون می‌توانید هرچیزی که به‌دنبال آن هستید را پیدا کنید.

۳. مک‌دونالد

لوگوی مجموعه رستوران‌های «مک‌دونالد» حاوی علائم و نشانه‌های نهفته‌ای نیست و این نماد دقیقا از همان حرف (M) الفبای انگلیسی برگرفته شده است. طبق برخی گفته‌ها، بسیاری از افراد این لوگو را با مفاهیم دیگری مانند ۲ کوه اشتباه می‌گیرند؛ اما در حقیقت لوگوی مک‌دونالد دقیقا معرف حرف اول نام این رستوران زنجیره‌ای مشهور است.

۴. اپل

البته که همه می‌دانند این لوگو معرف شرکت «اپل» و همان میوه سیب است اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا یک سیب گاز زده را به عنوان نماد شرکت انتخاب کرده‌اند؟ در اصل قصد طراح این لوگو این بوده است که مردم این لوگوی سیب را با دیگر میوه‌ها مانند گیلاس اشتباه نگیرند. این لوگو به برخی داستان‌های مذهبی نیز اشاره دارد.

۵. وایو

همان‌طور که می‌دانید، «وایو» برند تولیدکننده لپ‌تاپ شرکت سونی محسوب می‌شود. لوگوی این برند در حقیقت نشان‌دهنده‌ تبدیل آنالوگ به دیجیتال است. حروف (V) و (A) که در اول نام این برند استفاده شده‌اند، در حقیقت معرف قسمت آنالوگ هستند و حروف بعدی یعنی (I) و (O) هم معرف قسمت دیجیتال به شکل صفر و یک هستند.

(همچنین بخوانید: ساختن برند شخصی؛ کلید اصلی موفقیت در تمام کسب‌و‌کارها)

۶. ویکی‌پدیا

هر تکه از این پازل کروی شکل در حقیقت نشان‌دهنده یک حرف الفبا و یا یک کاراکتر به‌خصوص در زبان‌های مختلف دنیا است. پازل تکمیل نشده در این لوگو هم نشان‌دهنده طبیعت اتمام ناپذیر برخی از پروژه‌ها مانند اطلاعات، مقاله‌ها و زبان‌هایی است که هنوز به این وب‌سایت اضافه نشده‌اند.

۷. گوگل

لوگوی شرکت گوگل حاوی چهار رنگ اصلی در طبیعت است که البته در انتها یک رنگ فرعی هم به آنها اضافه شده است. تعبیر اصلی این نوع طراحی این است که گوگل بر اساس قاعده و قوانین خاصی فعالیت نمی‌کند. البته گوگل سعی کرده است با استفاده از این رنگ‌ها کمی حس جذابیت بصری و سرگرم‌کنندگی را نیز به لوگوی خود اضافه کند و خیلی چاشنی رمز و راز به‌آن اضافه نکرده است.

۸. فرمول ۱

با دقت به‌تصویر نگاه گنید. مطمئنا شما هم متوجه حرف انگلیسی (F) می‌شوید که در مقابل آن چند خط قرمز رنگ قرار گرفته‌اند. این خطوط قرمز رنگ در اصل نماد عدد یک هستند که به شیوه جذابی طراحی شده‌اند. ضمنا با تمرکز بیشتر متوجه می‌شوید که این خطوط در اصل نمایانگر سرعت و شتاب بالای خودروها در این مسابقات هستند.

۹. پینترست

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، حرف (P) در لوگوی این شرکت در اصل نماد همان پین (میخ) است که در نام این شرکت هم تلفظ می‌شود. استفاده از میخ یا همان پین در لوگو و نام شرکت به این دلیل است که کاربران این پلتفرم می‌توانند عکس‌های مورد علاقه‌شان را با چسباندن آنها به‌دیوار پروفایل خود و با استفاده از میخ‌های مجازی، به اشتراک بگذارند.

(همچنین بخوانید: چگونه در بازار شلوغ کنونی، تاثیرگذار باشیم؟)

برچسب‌ها: Logoلوگوآمازوناپلگوگلپینترستتویوتامک دونالدوایوویکی پدیافرمول 1پیشتازانبرندبرندینگطراحی لوگو
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.