مدیر ارشد مالی، استارت‌آپ را از سقوط نجات می‌دهد
جلوگیری از شکست استارت‌آپ؛ ۸

مدیر ارشد مالی، استارت‌آپ را از سقوط نجات می‌دهد

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۱۱:۰۰ | ۵ دقیقه

مدیر ارشد مالی عضو حیاتی تیم یک استارت‌آپ است و می‌تواند از شکست کسب‌وکار، تا حد زیادی جلوگیری کند.

نوپانا: رایج ترین دلیل شکست استارت‌آپ‌ها تمام شدن پول نقد آنهاست. در یک کسب‌وکار ثابت و قابل پیش‌بینی ممکن است شکل‌دهی به یک طرح مالی و انجام آن ساده باشد، اما استارت‌آپ‌ها نه ثابت‌اند و نه قابل پیش‌بینی. پس در نظر گرفتن یک طرح مالی و برنامه‌ریزی برای آینده استارت‌آپ، کار سختی است و هرکسی توان انجام آن را ندارد. اینجاست که باید به فکر مدیر ارشد مالی (CFO) باشید. مدیر ارشد مالی یکی از اعضای حیاتی تیم مدیریتی شماست. پس تمام تلاش خود را انجام دهید تا فرد مناسبی را در زمان مناسب استخدام کنید.

مدیر ارشد مالی باید بینش خوبی داشته باشد و چشم‌انداز درستی از آینده ارائه دهد. به همین جهت وجود مدیر ارشد مالی برای یک استارت‌آپ بسیار مفید و ضروری‌ست و ارزش‌های زیادی برای شرکت به ارمغان می‌آورد. یک مدیر ارشد مالی می‌تواند از شکست استارت‌آپ تا حد زیادی جلوگیری کند.

البته توجه داشته باشید پیش از استخدام نخستین مدیر ارشد مالی خود، نکات را در نظر داشه باشید:

اعتماد

ارتباط میان مدیرعامل و مدیر ارشد مالی باید مبتنی بر اعتماد متقابل باشد. شما در شرکت بیش از هر فرد دیگری با مدیر ارشد مالی خود در ارتباط هستید. او تمام اطلاعات مالی شرکت شما را دارد؛ بنابراین نه تنها باید به هوش و صلاحیت مدیر ارشد مالی خود ایمان داشته باشید، بلکه باید مطمئن باشید که او نیازهای کسب‌وکار شما را در اولویت نخست قرار می‌دهد. باید اطمینان حاصل کنید  که حرف‌هایتان مثل یک راز بین شما و او می‌ماند.

پول همه چیز نیست

یکی از وظایف مدیر ارشد مالی اطمینان از وجود پول نقد در شرکت است؛ اما وظیفه مدیر ارشد مالی یک استارت‌آپ خیلی بیشتر از اینهاست. او در ابتدا مدیریت مالی، منابع انسانی، آی‌تی و حقوقی را بر عهده می‌گیرد. این کار باعث می‌شود تا بخشی از وظایف مدیر‌عامل کم شود و توجه و تمرکز روی هدف اصلی داشته باشد. با وجود مدیر ارشد مالی دیگر لازم نیست زمان زیادی را صرف بررسی قراردادها با وکلا کنید.

فرصت‌ها را از دست ندهد

مدیر ارشد مالی ایده‌آل کسی است که فرصت‌ها را از دست ندهد و برای انجام کارها همیشه راهی پیدا کند. اگر نتوانید برای رسیدن به اهدافتان یک برنامه مشخص تعیین کنید، مدیر ارشد مالی می‌تواند در ایجاد روش‌های جایگزین به شما کمک کند تا به همان نتیجه برسید. او این اطمینان را می‌دهد که مسیر رسیدن به این هدف درست و ایمن است.

زمان مناسب برای استخدام مدیر ارشد مالی

زمان ایده آل برای استخدام یک مدیر ارشد مالی با تجربه، وقتی است که شرکت شما به درآمد رسیده باشد. نباید تا زمانی که برای عرضه اولیه سهام آماده می‌شوید، صبر کنید؛ چرا که در این صورت زیان می‌کنید و فرصت‌هایی که از دست خواهید داد، خیلی بیشتر از هزینه استخدام این فرد است. اگر برای اولین بار می‌خواهید یک مدیر ارشد مالی استخدام کنید، فرد حرفه‌ای و با تجربه‌ای را را انتخاب کنید.

(همچنین بخوانید: ضرورت حضور مدیر ارشد مالی در استارت‌آپ)

برچسب‌ها: مدیریت مالیموفقیت استراتژیمدیریتمدیر مالیکسب‌و‌کارموفقیت successBusinessmanagement
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.