از تغییر شغل نترسید
مهارتی ضروری برای پیشرفت؛ ۸

از تغییر شغل نترسید

توسط محمود حاج‌ زمان | ۱۳۹۶/۰۵/۲۳ - ۱۱:۰۰ | ۹ دقیقه

تغییر شغل ممکن است کمی سخت باشد اما غیرممکن نیست و تنها مستلزم دانستن مواردی است که این تغییر را برای شما آسان‌تر کنند.

نوپانا: اولین گام من در زمینه کار در حوزه​ فناوری پذیرش این موضوع بود که حقوق کار من ثابت نیست. من در دانشکده​ حقوق تحصیل می​‌کردم و تابستان‌ها در پروژه‌​های محدود و یکنواختی با شرکت‌های سیلیکون‌ولی همکاری می‌کردم. اطراف من پر شده بود از شرکت​‌های نوپایی که در حوزه​ تکنولوژی فعال بودند و می‌خواستند جهان را تغییر دهند؛ اما مشکل اینجا بود که با وجود علاقه زیاد به پیوستن به آنها، راهی برای این جهش بزرگ پیدا نمی‌کردم. سابقه​ برنامه‌​نویسی نداشتم، از مدیریت محصول یا هر نوع مهارت دیگری هم که مورد نیاز این سازمان​ها بود سر در نمی​‌آوردم.

حالا چند سال به جلو می​‌رویم؛ من برنامه‌نویس نشدم اما امروز مدیر یک شرکت برتر تکنولوژی هستم و روی مهارت‌هایی سرمایه​‌گذاری کردم که در بیشتر صنایع کاربرد دارند. تغییر حرفه​ شما از حقوق به تکنولوژی، امور مالی به بازاریابی، پزشکی به آموزش یا حوزه‌ها​ی متضاد دیگر ممکن است سخت باشد اما غیرممکن نیست. در اینجا نکاتی را می‌گویم که این تغییر را برایتان آسان‌تر خواهد کرد:

از صفر شروع کنید

مهم نیست در چه صنعتی کار می​‌کنید، اما این احتمال وجود دارد که ناچار باشید از صفر شروع کنید. دانستن این​که چگونه باید از صفر شروع کرد و ادامه داد، پشتکار و حوصله می‌خواهد؛ چیزی که غالبا تمامی مشاغل نیاز دارند. من زمانی که دانشجوی رشته حقوق بودم و حتی  پیش از آن، ایده‌هایی در سر داشتم، روی پروژه‌هایی کار می‌کردم و برای پیشرفت و هماهنگی با تیم‌​های مختلفی سازگار شده بودم؛ اما در حال حاضر، اطراف من افرادی​ هستند که با فرآیندهای مشابه تحقیقاتی، محصولات فناورانه خود را طراحی و تولید می‌کنند.

من شخصا جای خودم را در تیم تجاری پیدا کردم. اولین چالشی که در این نقش جدید با آن روبه‌رو بودم، ایجاد یک تیم فروش و توسعه​ تجاری از صفر بود و من درست همان​طور که قبلا پروژه​ای را آغاز می‌کردم، این کار را عملی کردم. من چالش پیش​ رو را ارزیابی کردم؛ در مورد افراد مختلف، مهارت​ها و خصوصیاتی که نیاز داشتم فکر کردم و بعد به‌سوی ایجاد فرهنگ سازمانی که پشتیبان یادگیری باشد، حرکت کردم. حالا دائما با تیم خود کار می​کنم تا عملیات داخلی و خارجی را بهبود دهیم. ما در مدت زمان کوتاهی، مسیر طولانی را پشت ​سر گذاشته​ایم و به نظرم در مسیر درست قرار داریم.

(همچنین بخوانید: کارآفرینان بزرگ، ذاتا کارآفرین بوده‌اند؟)

همواره بیاموزید

اگر تنها یک چیز میان تمامی مشاغل مشترک باشد، اهمیت آموزش است. روزانه با روش​‌ها و استانداردها، ابزارهای جدید و تغییرات گوناگونی مواجه می‌شوید. همه ما دائما در حال ارتقای مهارت‌هایی هستیم که برای انجام کارمان لازم داریم؛ چرا که اگر در یک صنعت توانایی یادگیری خوبی داشته باشیم، راحت‌تر می​‌توانیم این مهارت‌ها را به حرفه‌های دیگر انتقال دهیم.

مثلا خود من، بعد از چند سال کار کردن در پست‌های مختلف، همواره سعی کرده‌ام که مهارت‌های مدیریتی خود را بهبود ​بخشم. در همین مدت کوتاه، مواردی که یاد گرفته بودم تغییر کرده‌​اند اما رویکرد من همواره آموختن است؛ همان رویکردی که در دانشکده​ حقوق داشتم: مطالعه می​‌کنم، سوال می​‌پرسم، و درک و فهم خود را در شرایط مختلف می​‌سنجم. احتمال دارد برخی از چیزهایی که یاد می​‌گیرم یک سال یا حتی مدت کوتاه‌تری پس از آن منسوخ شود؛ اما نکته​ مهم این است که بتوانیم هر زمان که لازم است مهارت‌هایمان را به صورتی هوشمندانه ارتقا دهیم.

شروع از پایین‌ترین پله نردبام 

بعد از نخستین تابستان طولانی و سختی که در دانشکده​ حقوق گذراندم، به دوستم در دانشگاه ییل که یک استارت‌آپ در زمینه ویدئو به راه انداخته بود زنگ زدم. صادقانه به او گفتم: «می​‌خواهم در شرکتت کار کنم؛ هر کاری که لازم باشد. می​‌خواهم رشته حقوق را رها کنم.» او ابتدا من را به عنوان یک کارآموز پاره​‌وقت و بدون​ حقوق پذیرفت. وظیفه من این بود که با مشتری‌ها تماس بگیرم و بازخورد تیم فنی را به آ​نها اطلاع دهم. این کار به هیچ عنوان جذاب نبود؛ اما فرصتی بود تا بتوانم خود را در این شرکت جدید مشغول کنم. من تحمل کردم، سخت کار کردم و تا جایی که می​‌توانستم، چیزهای جدید یاد گرفتم. بعد از ۵ سال در این شرکت ماندنی شدم و زمانی که می​‌رفتم، عضو تیم ارشدی بودم که ۱۶۰ نفر را هدایت می​کرد.

به خاطر داشته باشید هربار که کار تازه​‌ای انجام می​‌دهید، این احتمال وجود دارد که لازم باشد از پایین‌ترین پله نردبام موفقیت شروع کنید. کارهایی مثل ویرایش صورت‌جلسه، تماس تلفنی و جست‌وجو در فایل‌ها که به نظر تکراری می‌رسند، فرصتی برای یادگیری و بهبود مهار‌ت‌ها در اختیار شما قرار می​‌دهند. اگر نشان دهید که آمادگی هر کاری برای افزودن ارزش به تیم را دارید، سریعا راه خود را به بالای نردبام پیدا خواهید کرد.

اگر به‌دنبال مهارت​‌ها و ویژگی​‌هایی باشید که از شما یک راهبر موفق می‌​سازد، معمولا نقاط مشترک زیادی پیدا خواهید کرد. اگر فردی علاقه‌مند به یادگیری و سخت‌کوش هستید، پس در هر شغلی که دلتان می​‌خواهد، موفق خواهید شد.

(همچنین بخوانید: دو دلیل عمده تعلل در کار و زندگی)

برچسب‌ها: تغییر شغل تکنولوژی پشتکار یادگیریمهارتراه‌اندازی استارت‌آپاستارت‌آپاستارتاپاشتغالچالشstartupرضایت شغلی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمود حاج‌ زمان

محمود حاج‌ زمان

محمود حاج زمان، دانش‌آموخته مهندسی عمران تا مقطع دکتری در دانشگاه شریف است. از سال ۱۳۸۸ مشغول روزنامه‌نگاری علمی و نوشتن و ترجمه مطالب علمی، به خصوص در مجله دانستنیها است. او تا کنون شش کتاب ترویج علم برای مخاطب عام منتشر کرده است.