فراهم شدن سرعت تبادل داده ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه، در برنامه ششم
رئیس سازمان فناوری اطلاعات: ۷

فراهم شدن سرعت تبادل داده ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه، در برنامه ششم

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۲۱ - ۱۵:۰۰ | ۱۳ دقیقه

نصرالله جهانگرد، شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیک، بهبود فضای کسب‌وکار و توانمندسازی استارت‌آپ‌ها و مشارکت در توسعه محتوا را اولویت‌های سازمان فناوری اطلاعات در چهار سال گذشته اعلام کرد.

نوپانا به نقل از ایسنا: نصرالله جهانگرد امروز در نشست خبری با بیان اینکه در توسعه فناوری اطلاعات در کشور، رسانه حلقه تکمیلی است، گفت: «امروز پس از یک دوره چهار ساله، چهار ماموریت که پیش روی ما بود را به نقطه بهره‌برداری رساندیم. اولین ماموریت نیز شبکه ملی اطلاعات بود. در حالی که در سال ۱۳۹۲ در کشور معضل دسترسی به دیتا داشتیم اما اکنون وجود محیط انتقال دیتا با سرعت خوب جزء حقوق مردم و کسب‌وکارها شده است.»

او همچنین دولت الکترونیک را اولویت دیگر سازمان دانست و بیان کرد: «موضوع دولت الکترونیک در دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات مورد توجه بود. ابتدا باید پروژه‌های زیربنایی انجام می‌شد که اکنون به اتمام رسیده است که به معنای آغاز سرویس‌هاست.»

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه نسخه موبایلی این خدمات فراهم شده است، افزود: «سرویس دولت همراه روی بستر دولت الکترونیک است. دستگاه‌هایی که نسخه موبایلی خود را کامل کردند کم نیستند اما به تدریج این کار تکمیل می‌شود.»

مذاکره با نظام بانکی برای پرداخت موبایلی

جهانگرد همچنین با بیان اینکه با نظام بانکی مذاکراتی آغاز کرده‌ایم که پرداخت‌ها نیز روی این محیط موبایلی انجام شود، اظهار کرد: «در حال حاضر پرداخت‌های الکترونیک برای خدمات دولت از نظر استناد مالی مورد قبول است و اجازه می‌دهد پرداخت خدمات دولت به صورت الکترونیک انجام شود. اکنون از سمت مردم موضوع دسترسی، مبادله دیتا و پرداخت و از سمت دولت آمادگی برای انجام پاسخگویی و ارائه خدمات و صنعت پرداخت فراهم شده است.»

او با اشاره به دشوار بودن مسائل حقوقی پرداخت موبایلی بیان کرد: «به دلیل نظام‌های حقوقی این کار دشوار بود. اکنون با کمک نظام اداری – استخدامی و دستگاه‌ها این امکان فراهم شده است. امیدواریم تا پایان سال بخش اعظمی از این خدمات را روی موبایل داشته باشیم.»

توانمندسازی شرکت‌های نوآور

رئیس سازمان فناوری اطلاعات بهبود فضای کسب‌وکار و توانمندسازی شرکت‌های نوآور و استارت‌آپ را اولویت سوم سازمان دانست و افزود: «این کار اکنون در حال انجام است و امیدواریم ظرفیتی فراهم شود که در سراسر کشور فرصت‌های شغلی جدید و توانمندسازی جوانان صورت بگیرد.»

جهانگرد با اشاره به صیانت از حقوق مردم در حوزه اینترنت بیان کرد: «در حوزه عمومی جامعه و توانمندسازی شرکت‌ها و نهادها برای صیانت از حقوق مردم در حوزه اینترنت کارهای زیادی انجام شده است. مرکز ماهر نمونه‌ای از این خدمات است. همچنین ۳۶ مرکز آپا در دانشگاه‌های کشور داریم و ۳۰۰ نفر از دانشجویان در سراسر کشور به صورت تخصصی در این زمینه کار می‌کنند و سرویس می‌دهند.»

مشارکت در توسعه محتوا

او همچنین ادامه داد: «مشارکت در توسعه محتوا، سرویس و خدمات داده‌های مورد استفاده جامعه، توسعه موتور جست‌وجو و ایمیل، گام‌های برداشته‌شده در زمینه تولید محتواست. البته دامنه کار وسیع است، بخش سخت‌افزاری و معماری کامل شده است و بخش نرم‌افزاری سرویس‌ها و خدمات هستند که باید تکمیل شوند.»

رئیس سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: «یکی از امکاناتی که دولت در اختیار ما گذاشت، توسعه کاربردی آی‌تی (IT) در کلیه بخش‌های کشور بود. به ما اختیار یک سازمان توسعه داده شده که در حال فراهم کردن مقدمات هستیم و به زودی یک بازوی توسعه کسب‌وکار در صنعت آی‌تی برای کسب‌وکارها شکل می‌گیرد.»

فراهم شدن سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه در برنامه ششم توسعه

جهانگرد با اشاره به آمار دسترسی به موبایل و اینترنت اظهار کرد: «در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون دسترسی به موبایل و حدود ۱۲ میلیون خط ثابت داریم. همچنین مخابرات ابتکار فیبررسانی به خانه‌ها را آغاز کرده است.»

او بیان کرد: «برآورد داشتیم در برنامه پنجم توسعه به متوسط ۲ و در برنامه ششم به سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه برای کابران برسیم. اما اکنون متوسط سرعت به بیش از ۱۰ مگابیت رسیده است و با این سرعت توسعه، در خلال برنامه ششم، ارتباطات ۱۰۰ مگابیتی را برای مبادلات ترافیک دیتا خواهیم داشت و این یعنی از نظر استانداردهای بین‌المللی در سطح خوبی هستیم.»

جهانگرد ادامه داد: «در حال حاضر ۱۲۰۰ شهر در کشور تحت پوشش شبکه ارتباطی قرار دارد و در بخش دولت الکترونیک حدود ۲ هزار خدمت عمومی در کشور هست. نظام اداری ایران اگر ترکیبی از مجوزها و قوانین باشد، حدود ۲ هزار مجوز دارد که ۵۰۰ مورد آن حذف شده است. هر میزان از این مجوزها کاسته شود، به معنای تسهیل کار برای مردم است.»

او با بیان اینکه شرح خدمات دستگاه‌ها به صورت الکترونیک تهیه شده، افزود: «در بخش خدمت‌گزاری ۱۱۰ دستگاه در کشور داریم که بیش از ۹۰ درصد آنها دارای پورتال و وب‌سایت هستند. همچنین نزدیک به ۵۵ دستگاه به سوییچ ملی مبادله دیتا متصل شدند؛ یعنی می‌توانند خدمات ترکیبی داشته باشند.»

دولت همراه ۲۷ سرویس فعال دارد

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به بستر دولت همراه اظهار کرد: «دولت همراه اکنون ۲۷ سرویس فعال دارد و تا روز شنبه نیز ۳۶ خدمت برای مردم قابل وصول است و هر هفته به آن افزوده می‌شود.»

جهانگرد با اشاره به حمایت از کسب‌وکارهای نوپا بیان کرد: «تسهیلات در حوزه اقتصاد دیجیتال، ایجاد محیط حامی است و اقتصاد آن گردش کالا، خدمات و پول است. در حال حاضر در بخش مالی و مبادله پول همه چیز حل شده و انجام معاملات توسط شرکت‌های سین‌تک و کسب‌وکارهای نوپا بر بستر نظام پولی ایران تسهیل شده است.»

پرداخت موبایلی تا پایان شهریور

او خاطر نشان کرد: «اقدامی که به دنبال آن هستیم، پرداخت روی گوشی‌های موبایل است و برنامه داریم تا پایان شهریور هر نوع پرداخت از طریق موبایل فراهم شود. همچنین قصد داریم شرایطی را فراهم کنیم که کاربران بتوانند با احراز هویت از طریق حساب بانکی خود پرداخت‌های مبلغ پایین را بدون اتصال لحظه‌ای به سیستم بانکی انجام دهند.»

مسئولیت حقوقی پلتفرم از کاربر جدا شده است

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با تاکید بر بهبود فضای کسب‌وکار گفت: «به دنبال این هستیم با هماهنگی نظام حقوقی امکانی فراهم شود که اگر کاربر کالایی را خرید، از حقوق تضمین شده برخوردار باشد همچنین کسانی که عرضه‌کننده محیط کسب‌وکار هستند، مثل پلتفرم‌های پرداخت اگر تخلفی در محیط‌شان اتفاق بیفتد، شخص متخلف مورد پیگیری قرار بگیرد نه تامین‌کننده محیط مبادله و این کار با پیگیری‌های قضایی انجام شده است.»

جهانگرد ادامه داد: «در مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص شبکه‌های اجتماعی نیز این مطلب ذکر شد که مسئولیت حقوقی و قضایی پلتفرم از کاربر جداست. با جدا شدن مسئولیت محتوا کاربر از تامین کننده محیط، اگر کاربری تخلف انجام دهد، کسب‌وکار مورد مجازات قرار نمی‌گیرد.»

او با بیان اینکه خدمات احراز هویت به کسب‌وکارهای اینترنتی انجام شده است، افزود: «اکنون سوئیچ ارائه خدمت احراز هویت به بخش غیردولتی تامین شده است. بنابراین هر شرکتی که نیاز به احراز هویت داشته باشد، با اتصال به این سوئیچ می‌تواند از آن استفاده کند.»

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه آیا قصد تجمیع کارت‌های هوشمند وجود دارد، گفت: «قانون در ایران الزام کرده است که کارت ملی در کلیه مراکز اداری به عنوان سند هویت شناسایی مورد قبول باشد و در محیط الکترونیک نیز احراز هویت با کدملی و کدپستی انجام می‌شود. در آینده نزدیک نیز خدمات الکترونیک با احراز هویت الکترونیک انجام می‌شود و به تدریج جمع‌آوری کارت‌ها انجام می‌گیرد.»

حمایت از وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

جهانگرد با اعلام حمایت از وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: «محمدجواد آذری جهرمی نقشی موثر در توسعه شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک داشته است. پس از حضور او در شرکت ارتباطات زیرساخت میزان فعالیت‌ها شتاب گرفت. کارنامه وزارت ارتباطات در شبکه ملی محصول مشارکت همه فعالان به ویژه مهندس جهرمی است و با اعلام ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی باید از او حمایت صورت گیرد.»

همچنین بخوانید:(توسعه استارت‌آپ‌ها، اولویت جوان‌ترین گزینه پیشنهادی برای حضور در کابینه دولت)

برچسب‌ها: دولتخدمات الکترونیککسب‌و‌کارITstartupBusinessدولت الکترونیکنظام بانکیمذاکراتایراناستارتاپاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.