در ماراتن شبکه‌های اجتماعی، پیشگام باشید
تضمین تداوم استارت‌آپ‌ شما؛ ۷

در ماراتن شبکه‌های اجتماعی، پیشگام باشید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۵/۲۰ - ۱۳:۰۰ | ۱۵ دقیقه

هرچه تعداد افرادی که به طور موثر و از طریق تبلیغات، جذب شبکه‌‌های اجتماعی شما می‌شوند بیشتر باشد، راه‌اندازی استارت‌آپ و فروش مستمر و مداوم آن بهتر خواهد بود.

نوپانا به نقل از عصر‌هامون:صرف نظر از اینکه استارت‌آپ شما در‌ چه مرحله‌ای قرار دارد، بدون شک قصد دارید روند افزایش مخاطب شبکه‌های اجتماعی خود را شروع کنید یا ادامه دهید. هرچه تعداد افرادی که به طور موثر و از طریق تبلیغات، جذب شبکه‌ اجتماعی شما می‌شوند بیشتر باشد، راه‌اندازی استارت‌آپ و فروش مستمر و مداوم آن بهتر خواهد بود. در اینجا به ۱۵ نکته برای افزایش مخاطب استارت‌آپ شما در سه شبکه‌ اجتماعی برتر می‌پردازیم. در ابتدا استراتژی‌های مشترک در تمام شبکه‌های اجتماعی را بیان می‌کنیم.

۱- پروفایل‌های اجتماعی و صفحات قدرتمندی ایجاد کنید

نقطه‌ی شروع برای افزایش مخاطب در شبکه‌های اجتماعی، داشتن پروفایل و صفحات قوی برای حساب‌های اجتماعی شما است. این کار نیازمند استفاده از تصاویر نمایه و عکس‌های پروفایل دارای برند است. همچنین باید تمام اطلاعات مربوط به خود را وارد کنید. در توییتر این کار به سادگی و فقط با واردکردن بیوگرافی ۱۶۰ کاراکتری، لینک وب‌سایت‌ و مکان انجام می‌شود. در فیسبوک باید شرحی‌کوتاه، لینک وب‌سایت، آدرس و شماره تلفن را وارد کنید. به طور خلاصه، تا جایی که می‌توانید فیلدهای موجود در پروفایل‌ها و صفحات اجتماعی خود را پر کنید. پس از پرکردن فیلدها و پیش از شروع جست‌وجو برای جذب مخاطب، چند (پنج تا ده) مطلب را به اشتراک بگذارید. این کار موجب می‌شود تا افرادی‌که از حساب‌های اجتماعی‌تان بازدید می‌کنند، شما را دنبال‌ کنند.

۲- محتوای باکیفیت به اشتراک بگذارید

حتی پیش از آن که استارت‌آپ‌تان کاملا شروع به‌کار کند، با اشتراک‌گذاری محتوای مورد پسند مخاطب هدف‌تان، جذب مخاطب در بیشتر شبکه‌های اجتماعی را شروع‌ کنید. برای نمونه اگر استارت‌آپ شما مربوط به وسیله‌ای برای بازاریابی در فیسبوک است، مطالبی در مورد فیسبوک را به اشتراک بگذارید. این مطالب می‌تواند شامل محتوای وبلاگ، پادکست، ویدئو، پاورپوینت، اینفوگرافیک و غیره باشدکه توسط شما یا دیگران ایجاد شده است.

۳- از امکانات جست‌وجوی مخاطب استفاده کنید

بیشتر شبکه‌های اجتماعی، برای اتصال شما با افرادی که می‌شناسید، راهی دارند. توییتر به شما امکان می‌دهد تا در میان مخاطبین ایمیل جست‌وجو کنید.

از جست‌وجوی پیشرفته‌ افراد استفاده کنید. اینستاگرام در اپلیکیشن خود، شما را به سمت دوستان فیسبوک خود که در اینستاگرام نیز حساب دارند، راهنمایی می‌کند. لینکدین بر‌ اساس اطلاعات پروفایلتان، همکلاسی‌ها، همکاران فعلی و سابقتان را به شما پیشنهاد می‌دهد.

۴- در وب‌سایتتان، لینک برترین حساب‌های اجتماعی خود را وارد کنید

می‌توانید این کار را با اضافه کردن آیکون‌های کوچک مربعی‌شکل شبکه‌های اجتماعی به هدر (header)، پانوشت (فوتر)، و نوارکناری (سایدبار) سایت انجام‌ دهید. همچنین می‌توانید دکمه‌های رسمی هر یک از شبکه‌های اجتماعی را در وب‌سایت خود قرار دهید.

۵- در امضای ایمیل‌تان، به برترین حساب‌های اجتماعی خود لینک بدهید

با اضافه کردن لینک حساب‌های اجتماعی برتر خود در امضای ایمیل‌تان، تمام کسانی که از طریق ایمیل با شما در تماس هستند از استارت‌آپ شما اطلاع می‌یابند. این کار را می‌توانید با استفاده از آیکون‌های کوچک مربعی‌شکل شبکه‌های اجتماعی یا لینک‌های متنی استاندارد انجام دهید. می‌توانید از سرویس‌هایی مانند ویزاستامپ (WiseStamp) برای ایجاد امضاهای حرفه‌ای و دارای لینک به صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی، استفاده کنید.

۶ - حساب‌های‌تان در شبکه‌های اجتماعی را ترویج متقابل (Cross-promote) کنید

آیا در گذشته حسابی ایجاد کرده‌اید که دارای مخاطبان بسیار زیادی است؟ از اعضای آن حساب بخواهید تا در حساب دیگر شما نیز عضو شوند. می‌توانید این کار را به سادگی و مثلا با ارسال یک توییت به دنبال‌کنندگان حساب توییترتان انجام دهید و درآن از آنها بخواهید که اگر در پینترست (Pinterest) نیز عضو هستند، درآنجا نیز شما را دنبال کنند. می‌توانید از یک حساب اجتماعی، به حساب اجتماعی دیگر نیز لینک بدهید. برای نمونه، پینترست به شما اجازه می‌دهد تا به توییتر و فیسبوک لینک بدهید.

ووباکس (Woobox) که اپلیکیشن‌سازِ فیسبوک است، اپلیکیشن‌هایی دارد که به شما امکان می‌دهد تا به صورت رایگان، به صفحه‌ی فیسبوک خود تب‌هایی را برای توییتر، اینستاگرام و پینترست اضافه کنید.

۷- مخاطبان هدف خود را در توییتر دنبال کنید و با آنها تعامل داشته باشید

توییتر به شما اجازه می‌دهد که حداکثر ۵۰۰۰ نفر را دنبال کنید. وقتی دیگران شروع به دنبال کردن شما می‌کنند، می‌توانید افراد بیشتری را دنبال کنید. وقتی دیگران را در توییتر دنبال می‌کنید، به آنها اطلاع داده می‌شود که دنبال شده‌اند. علاوه بر دنبال کردن افراد، چت کردن با آنها را نیز شروع کنید. برای یافتن افرادی که می‌توانند مخاطبان هدف شما باشند، از بخش جست‌وجوی توییتر استفاده‌کنید. توییتر واژه‌های کلیدی را در بیوگرافی افراد و توییت‌های آنها جست‌وجو می‌کند. وقتی توییتی از کسی می‌بینید که می‌توانید به آن پاسخ دهید، حتما این کار را انجام دهید.اگر آنها پاسخ شما را دوست داشته باشند، ممکن است که شما را دنبال کنند.

۸- از تبلیغات توییتر استفاده کنید

 اگر بودجه‌ای برای تبلیغات دارید، می‌توانید از تبلیغات توییتر استفاده کنید. توییتر، حساب شما را به مخاطبان هدف نشان داده و آنها را ترغیب می‌کند که شما را دنبال کنند.

۹- از صفحه‌ فیسبوک‌تان برای «لایک کردن» صفحه‌های دیگر استفاده کنید

اگر بر روی پیکان‌کشویی (drop-down arrow) نزدیک عکس خود، در سمت راست بالای داشبورد فیسبوک‌تان کلیک کنید، با انتخاب صفحه‌ فیسبوک‌تان از فهرست نمایش داده شده، می‌توانید از آن استفاده کنید. با این کار می‌توانید سایر صفحه‌های فیس‌بوک را «لایک» کنید و در آنها کامنت بگذارید. صفحاتی که مخاطبان هدف شما در آنها عضو هستند را بیابید و از طریق صفحه‌ خود با آنها ارتباط برقرار کنید.

۱۰- پروفایل‌تان را برای دنبال‌کنندگان فیسبوک باز بگذارید

تنظیماتی در فیسبوک وجود دارد که با فعال کردن آن می‌توانید به دیگران اجازه دهید تا پروفایل شخصی شما را دنبال کنند. با این‌کار، تمام به‌روز‌رسانی‌های عمومی به اشتراک گذاشته شده را در فید اخبار (newsfeed) با دنبال‌کنندگان‌تان به اشتراک می‌گذارید، بدون اینکه مجبور باشید آنها را به عنوان دوست بپذیرید. این کار موجب می‌شود که مخاطبان‌تان را افزایش دهید و کسب‌و‌کارتان را به آنها عرضه کنید، و در عین حال مسائل خصوصی خود را خصوصی نگه دارید.

۱۱- در گروه‌های فیسبوک شرکت کنید

راه دیگر استفاده از پروفایل شخصی‌تان در فیسبوک، شرکت کردن درگروه‌های مرتبط با خدمات یا کالای ویژه‌ شماست. گروه‌هایی را که مخاطبان هدف‌تان به آنها علاقه‌مند هستند، بیابید و به آنها ملحق شده و در بحث‌ها شرکت کنید. اگر بدانید که چگونه باید از پیچیدگی‌های این شبکه‌ اجتماعی استفاده کنید، می‌توانید تعداد بسیار زیادی از دنبال‌کننده‌های اینستاگرام را به دست بیاورید.

۱۲-دیگران را در اینستاگرام دنبال کنید

مانند توییتر، در اینستاگرام نیز وقتی دیگران را دنبال می‌کنید، به آنها اطلاع داده می‌شود. می‌توانید با جست‌وجوی هشتگ‌هایی‌که فکر می‌کنید مخاطبان هدف‌تان در زمان ارسال عکس استفاده می‌کنند، آنها را بیابید. سپس آنها را دنبال کنید و از طریق گذاشتن کامنت زیر عکس‌ها و ویدئوهای‌شان در فید اخبار، با آنها ارتباط برقرار کنید.

۱۳- در اینستاگرام از هشتگ استفاده کنید

زمانی که عکس یا ویدئویی را به اشتراک می‌گذارید، حتما در شرح عکس (کپشن) از هشتگ استفاده کنید. کاربران اینستاگرام، برای یافتن عکس‌های مربوط به موضوعات خاص از هشتگ استفاده می‌کنند. وقتی‌کاربران با استفاده از هشتگ، عکس یا ویدئوی شما را مشاهده می‌کنند و وارد صفحه‌ شما می‌شوند، می‌توانند با کلیک بر روی دکمه‌ای نزدیک نام‌تان شما را دنبال کنند.جذب مخاطب در لینکدین دشوار است، زیرا هدف لینکدین این است که هر کس، تنها با افرادی ارتباط برقرار کند که آنها را به خوبی می‌شناسد. ولی لینکدین برای ارتباطات بنگاه به بنگاه (B2B) (ارتباطات میان شرکت‌ها و کسب‌و‌کارها) بسیار عالی است.

۱۴- در گروه‌های لینکدین فعالیت کنید

عضویت در گروه‌های لینکدین برای ایجاد ارتباط با سایر اعضای فعال لینکدین، بسیار عالی است. در بحث‌ها شرکت‌کنید و پاسخ‌های با ارزشی به سوال‌ها بدهید و دیگران را علاقه‌مند به ایجاد ارتباط با خود کنید.

۱۵- زیر پست‌های لینکدین کامنت بگذارید

لینکدین به اعضای خود اجازه می‌دهد تا مطالبی را ارسال کنند و برخی از این اعضا، هزاران دنبال‌کننده دارند. افراد مرتبط با کالا یا خدمات ویژه‌ خود را که دنبال‌کننده‌های زیادی دارند، پیدا کنید و آخرین پست‌های آنها را دنبال کنید و درکامنت‌های زیر آن پست‌ها، با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید.

(همچنین ببینید: اینفوگرافیک: هشتگ‌ها، سکوهای پرتاب در شبکه‌های اجتماعی)

برچسب‌ها: startupاستارت‌آپ‌شبکه‌های اجتماعیsocial mediaفیسبوکاینستاگرامتوئیترلینکدینبازاریابی اجتماعیجذب مخاطب
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.