کسب‌وکار مبتنی بر اپلیکیشن‌ خود را به اوج برسانید
بکتوری و تپسل، ارائه خدمات ضروری برای اپلیکیشن‌ها؛ ۷

کسب‌وکار مبتنی بر اپلیکیشن‌ خود را به اوج برسانید

توسط محمد حاجی‌علی همدانی | ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ - ۱۰:۰۰ | ۱۰ دقیقه

«بکتوری» خدمات سمت سرور ارائه می‌دهد و «تپسل» محصولی با شکل و فرم یک آژانس تبلیغاتی است؛ اما هر دو در یک نقطه به هم می‌رسند و آن نقطه، کسب‌وکار مبتنی بر اپلیکیشن است.

نوپانا به نقل از تین‌نیوز: «بکتوری» استارت‌آپی است که تمام نیازهای توسعه‌دهندگان به خدمات سمت سرور را پوشش می‌دهد. گروهی که بکتوری را راه‌اندازی کرده‌اند درنهایت به تپسل رسیدند؛ شبکه‌ای هوشمند برای تبلیغات درون شبکه. هرچند فضای کار این دو استارت‌آپ از یکدیگر متفاوت است اما هر دو به کسب‌وکارهای دانش‌بنیان کمک می‌کنند. فضای بکتوری فنی است و تپسل یک آژانس تبلیغاتی است اما هر دو در یک نقطه به هم می‌رسند و آن نقطه کسب‌وکار اپلیکیشنی شماست. هدف کلی شرکتی که بکتوری و تپسل را راه‌اندازی کرده است این است که از نقطه شروع کار یک اپلیکیشن با ارائه خدمات سرور به کمک توسعه‌دهنده‌ها بیاید و در نهایت با ارائه خدمات تبلیغاتی در تحقق هدف نهایی یک کسب‌وکار که همان درآمدزایی است به اپلیکیشن‌ها خدمات بدهد.

چهار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف در رشته‌های کامپیوتر، نرم‌افزار و هوش مصنوعی حلقه اصلی تشکیل بکتوری و تپسل را تشکیل داده‌اند. مدیرعامل این شرکت؛ سبحان فروغی یکی از چهار نفر حلقه اصلی راه‌اندازی شرکت است؛ مجموعه‌ای که هرچند با چهار نفر کار را آغاز کرد اما امروز ۴۰ نیروی متخصص در این زمینه را جذب کرده است و با آنها همکاری می‌کند؛ افرادی که تنها دغدغه کارآفرینی، آنها را در ایران نگاه داشته است.

صادقی؛ مدیر اجرایی و محصول این شرکت درباره بکتوری می‌گوید: «زمانی یک اپلیکیشن تولید می‌شود به چهار نیروی انسانی نیاز دارد تا از یک دیتاسنتر، (Data Center) سرور بگیرد و کارش را توسعه دهد. اگر این اپلیکیشن بخواهد قابلیت‌هایی مانند چت میان کاربران را فراهم کند، باید دوباره برنامه بنویسد و سرور بگیرد.

بکتوری می‌تواند به نیازهای توسعه‌دهندگان در زمینه ایجاد قابلیت‌های جدید باکیفیت بالا پاسخ دهد. ممکن است یک اپلیکیشن با پنج هزار کاربر شروع به کار کند اما به ۵۰۰ هزار کاربر برسد. این مسئله با افزایش درخواست به سرورهای اپلیکیشن همراه می‌شود و اگر توسعه‌دهنده نتواند این درخواست‌ها را مدیریت کند، مشکلاتی برای  اپلیکیشن ایجاد می‌شود. کاری که بکتوری انجام می‌دهد، پیشگیری از بروز همین بحران‌هاست. بکتوری متعهد می‌شود که خدمات سرور را به توسعه‌دهنده‌ها ارائه کند. در حال حاضر «تله وبیون»، بزرگ‌ترین وب‌سایت آرشیو برنامه‌های تلویزیون از خدمات بکتوری استفاده می‌کند.»

و اما بکتوری پایان راه نبود. تپسل محصول بعدی سازندگان بکتوری بود؛ یک شبکه تبلیغاتی هوشمند که علاوه بر اپ‌های داخلی، با مشتریان خارجی نیز همکاری می‌کند.

صادقی درباره تپسل می‌گوید: « فضای تپسل و بکتوری به‌طورکلی با هم متفاوت است. فضای بکتوری  فنی است و ارتباط فنی با توسعه‌دهنده‌ها برقرار می‌کند، اما تپسل به فروش و مارکتینگ مربوط و در واقع یک آژانس تبلیغاتی است. در ابتدای کار در تپسل، فقط یک پلتفرم خاص برای تبلیغات ویدیویی داشتیم اما از ابتدای سال ۹۶ به یک آژانس تبلیغاتی هوشمند و تمام‌سرویس در زمینه دیجیتال تبدیل شدیم.

در این میان، مشتری هدف نهایی را اعلام می‌کند؛ برای مثال می‌گوید من می‌خواهم در سه ماه آینده ۵۰۰ هزار نصب اپلیکیشن و کاربر جدید داشته باشم و ما همه محتوای لازم ازجمله ویدیو، بنر، متن، طرح تخفیفی و هرچه در این سه ماه دارد را از او می‌گیریم و در رسانه‌های مختلف مانند سایت، کانال‌های تلگرام، اینستاگرام و اپلیکیشن‌های مختلف تبلیغ می‌کنیم تا به هدفی از پیش تعیین‌شده دست یابیم. البته این امکان نیز برایمان وجود دارد که محتوا را نیز خودمان تولید کنیم.»

رقبای تپسل و بکتوری در ایران نوپا هستند و بیشترین سهم از این کسب‌وکار در اختیار این دو استارت‌آپ است. این شرکت توانایی این را دارد در یک روز ۱۰۰ هزار کاربر جدید برای یک اپلیکیشن جذب کند. هرچند شرکت تپسل و بکتوری از حالت استارت‌آپ خارج‌ شده‌‌ است؛ اما به‌دلیل حفظ روحیه استارت‌آپی، در عرصه رقابت فعالانه ظاهر می‌شود.

تپسل همچنین با توسعه‌دهنده‌های خارجی که در ایران کاربران زیادی دارند همکاری می‌کند. این شرکت برنامه دارد تا با توسعه خدمات تبلیغات هوشمند، تبلیغات مؤثری به کاربران ارائه کند. این تبلیغات مؤثر علاوه بر پارامترهای کمی مثل کلیک و نصب‌های یک کاربر از ارزیاب‌های کیفی برای دریافت سابقه مشاهده تبلیغات یک کاربر و ارائه تبلیغات مؤثر به او استفاده می‌کند.

سعید صادقی مدیر اجرایی و محصول تپسل در ارتباط با آینده این کسب‌وکار می‌گوید: «تلاش می‌کنیم خلاقیت به خرج دهیم تا جذابیت‌های تبلیغ را بالا ببریم. چرخه مالی صنعت تبلیغات از دیگر صنایع سخت‌تر است و از سوی دیگر کسب‌وکار ما  B2B است. در دو سوی فعالیت ما، کسب‌وکار است. یک‌طرف مثل نمایش‌دهنده‌ها که وب‌سایت‌ها و استارت‌آپ‌ها هستند و از سوی دیگر سفارش‌دهنده‌‌ها نیز کسب‌وکار هستند. کار ما روی این دو بازو و ایجاد تعادل میان آن دو می‌چرخد. گاهی رسانه کم است و تبلیغات زیاد، و گاهی نیز بالعکس.»

بعضی کمبودها ازجمله مشکلات مالی سبب نشده‌اند تا شرکت سازنده تپسل و بکتوری از حرکت بایستد. تپسل و بکتوری به روش‌های مختلف و با حفظ شیوه‌های خلاقانه و افزایش جذابیت بیشتر به کار خود، دست‌اندازها را پشت سر می‌گذارند. به قول مدیر اجرایی این شرکت، مهم این است که همه برای کار وقت بگذارند، به‌ویژه در روزهای اولی که می‌خواهند ایده را پرورش بدهند. نباید از اول کار به فکر درآمدزایی آن‌چنانی بود. باید بدون چشم‌داشت وقت صرف کرد. باید کار را انجام داد. زمانی که کار انجام شود، بازار کار را می‌شناسد و کسب‌وکار بازدهی پیدا می‌کند. در یک سال اول نباید انتظار مالی داشت و حقوق خواست. گفتن این حرف هرچند سخت و ترسناک است اما باید به بازده نهایی فکر کرد.

(همچنین بخوانید: رشد چشمگیر استارت‌آپ‌‌ها و رونق کسب‌وکار دانش‌بنیان در کشور)

برچسب‌ها: کارآفرینکسب‌و‌کارایدهنوآوریاستارت‌آپاستارتاپتپسلبکتوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر پژوهشی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده و با فعالیت‌های تخصصی در زمینه مهندسی پزشکی و پردازش تصویر، هم‌اکنون مدیریت بخش فنی استارت‌آپ Maczooo mirror را برعهده دارد.