خلاقیت کارمندان را نادیده نگیرید
اشتباهی بزرگ در مدیریت کسب‌وکار؛ ۸

خلاقیت کارمندان را نادیده نگیرید

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۵/۱۲ - ۱۴:۰۰ | ۵ دقیقه

یافتن راه‌حل برخی از چالش‌های کسب‌وکارتان، ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. کافیست از خلاقیت کارمندانتان کمک بگیرید.

نوپانا: اعضای تیم می‌توانند روش‌های جدید و خلاقانه‌ای برای انجام کارها، راه‌حل‌های بالقوه و ایده‌های عالی ارائه دهند؛ اما ممکن است خیلی از مدیران با شنیدن این جمله تعجب کنند؛ زیرا متاسفانه در اکثر شرکت‌ها، کارمندان، روزانه فقط وظایف عادی و تکراری که برای آنها تعیین شده‌اند را انجام می‌دهند. این روزمرگی و روند تکراری به‌علت تنبلی و بی‌تفاوتی کارمندان یا نداشتن ایده خوب نیست؛ این روندی است که در اکثر سازمان‌ها اتفاق می‌افتد که البته برای رشد آنها اصلا مناسب نیست. در واقع اکثر مدیران نمی‌دانند چگونه از کارمندان در کارهای دیگر کمک بگیرند و از استعدادهای بالقوه آنان استفاده کنند.

باید برای کارمندان شرایطی ایجاد کرد تا امکان مطرح‌کردن ایده‌های خود و حضور فعالانه در همه کارها را داشته باشند. در ادامه به نکاتی می‌پردازیم که در تحقق این اهداف به مدیران کمک می‌کنند:

زمانی را برای گفت‌وگو با کارمندان در نظر بگیرید

با افراد تیم خود ارتباط عمیق‌تری برقرار کنید. پیرامون موضوعات مختلفی با آنها صحبت کنید؛ از علایق و سرگرمی‌های کارمندانتان سوال کنید. از آنها بپرسید اگر با مشکلی مواجه شوند چگونه آن را حل می‌کنند و راه‌‌حل‌های خلاقانه آنها چیست؟ پاسخ این سوالات و شناخت بیشتر کارمندان باعث می‌شود تا بتوانید در موارد مختلف از آنها کمک بگیرید.

از خلاقیت کارمندان استفاده کنید

در جلساتی، اعضای تیم را برای کشف ایده‌های خلاقانه کنار هم جمع کنید. مدتی قبل از این جلسه از اعضا بخواهید تا آماده شوند و در زمینه موضوع جلسه به ایده‌های جذابی که به ذهنشان می‌رسد فکر کنند. مطمئنا ایده‌های آنها شما را شگفت‌زده می‌کند. افراد خلاق برای حل مشکلات، راه‌حل‌های خوبی ارائه می‌دهند. حتی می‌توانند ایده‌های موجود را تغییر دهند و بهتر کنند.

انگیزه کارمندان را بالا ببرید

هر فرد با موارد خاصی انگیزه پیدا می‌کند. جویا شوید که اعضای تیم شما به چه چیزهایی علاقه دارند و برای رسیدن به آنها کمکشان کنید. ایجاد انگیزه از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر است. مواردی چون افزایش روزهای مرخصی، افزایش حقوق و... می توانند به کارمندان انگیزه دهند. این موارد باعث می‌شوند کارمندان انگیزه بیشتری برای کار و حل مشکلات داشته باشند و تمام تلاش خود را انجام دهند.

سخن آخر

رعایت نکات گفته‌شده باعث می‌شود ایده‌های خوبی از کارمندان دریافت کنید. حتی ممکن است چالش بزرگی که در کسب‌وکار با آن مواجه هستید به راحتی حل شود و دیگر نیازی به استخدام نیروی جدید و حتی مشاور برای حل آن نباشد.

(همچنین بخوانید: یک دست صدا ندارد)

برچسب‌ها: کار گروهیTeam workکسب‌و‌کارمدیریتکارمندانemployeemanagementارتباط با کارمندان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.