اصلاح فرهنگ کار و رقابت، پیش‌نیاز اجرایی شدن ایده‌های استارت‌آپی است
سرپرست سابق مدیریت توانمند‌سازی و کارآفرینی شهرداری تهران: ۸.۷

اصلاح فرهنگ کار و رقابت، پیش‌نیاز اجرایی شدن ایده‌های استارت‌آپی است

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ - ۱۶:۲۵ | ۷ دقیقه

سید میثم میرحیدری: بسیاری از نخبگان ما ایده‌های جالبی دارند که به‌دلیل مقاومت ایده‌های قدیمی در مقابل آنها، بسیار سخت اجرایی می‌شوند؛ بنابراین لازم است پیش از هرکاری فرهنگ کار و رقابت درجامعه ما اصلاح شود.

نوپانا: سید‌ میثم میرحیدری، مدرس دانشگاه، در خصوص شرایط کنونی استارت‌آپ‌ها در ایران به خبرنگار نوپانا گفت: «استارت‌آپ‌ها زیرمجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی کشور در سطح منطقه‌ای و جهانی هستند و بدیهی است که درچنین وضعیتی ریسک سرمایه‌گذاری بالا می‌رود و سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی که یکی از شروط اساسی برای توسعه کسب‌وکارهای نوپا هستند با مشکل مواجه می‌شوند.» 

سید‌ میثم میرحیدری در ادامه افزود: «بازار کشور ما در برخی از حوزه‌های خدمات و کالا، تشنه کیفیت است و هر بخشی که کیفیت محصولات آن افزایش یافته است، علی‌رغم افزایش قیمت، با استقبال مردم مواجه شده است. با استناد به این حقیقت، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها که تا به امروز کیفیت بالای خدمات ارائه‌شده را به مردم اثبات کرده‌اند و مورد استقبال بی‌نظیر مردم واقع شده‌اند، شانس بیشتری نسبت به دیگر مشاغل دارند که باعث رشد بازار شوند.»

او ادامه داد: «دو عامل مهمی که استارت‌آپ‌ها باید به آن توجه داشته باشند عبارت‌اند از: کیفیت محصول و پشتیبانی خدمات. استارت‌آپ‌هایی که این ۲ مورد را رعایت کرده‌اند، توانسته‌اند خدمات خوبی به مردم ارائه دهند و سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار بگیرند.»

استاد کارآفرینی دانشگاه علمی‌کاربردی تصریح کرد: «متاسفانه بروکراسی‌های طاقت‌فرسا و عدم وجود فرهنگ رقابت صحیح، همچون سدی در مقابل پیشرفت‌های استارت‌آپ‌ها قد علم کرده‌اند و مانع توسعه آنها شده‌اند؛ بنابراین ایجاد فضای رقابتی مناسب و رویه‌های قانونی کارآمد می‌تواند بستر مناسبی برای کسب‌وکارهای نوپا فراهم کند.»  

میرحیدری خاطرنشان کرد: «قوانین حمایت از کسب‌وکارهای نوپا بسترهای مناسبی برای توسعه اقتصادی آنها فراهم می‌کنند؛ اما ساختار داخلی خود شرکت‌ها نیز در این میان مهم است و باید توجه داشت که همه استارت‌آپ‌ها موفق نمی‌شوند؛ بلکه فقط بهترین‌ آنها باقی می‌مانند.»

او معتقد است: «اقتصاد کشورها تنها از داخل شکوفا نمی‌شود بلکه سرمایه‌گذاری خارجی نیز اهمیت دارد. بنابراین دولت با فراهم‌کردن شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی درکشور می‌تواند زمینه رشد استارت‌آپ‌ها را مهیا کند.»

میرحیدری تصریح کرد: «از استارت‌آپ‌ها نمی‌توان انتظار معجزه داشت و یک‌شبه نمی‌توان به سود اقتصادی ۸ درصدی رسید. تنها راه ممکن تلاش مداوم و پیوسته و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های کارآفرینانه‌ای است که توانایی متحول کردن اقتصاد ایران را دارند؛ اما شرایط امروز کشور به گونه‌ایست که با ظهور یک طرح جدید و متقابلا استقبال مردم از آن، بعضا شاهد موضع‌گیری مشاغل سنتی و قدیمی هستیم که با پیوند زدن این طرح‌ها به مسائل سیاسی و وابستگی به غرب سعی در عقب‌نشاندن استارت‌آپ‌های مذکور دارند که البته نتیجه موردنظر آنها حاصل نمی‌شود.»

این مدرس دانشگاه افزود: «بسیاری از نخبگان ما ایده‌های جالبی دارند که به‌دلیل مقاومت و صف‌آرایی ایده‌های قدیمی در مقابل آنها، بسیار سخت اجرایی می‌شوند و یا هرگز عملیاتی نمی‌شوند؛ بنابراین لازم است پیش از هرکاری فرهنگ کار و رقابت درجامعه ما اصلاح شود.»

او آینده استارت‌آپ‌ها را روشن توصیف کرد و گفت: «باتوجه به تغییراتی که در حوزه فرهنگ شاهد ‌آنها هستیم، هرچه به سمت جلو پیش می‌رویم، با پیشرفت بیشتر فرهنگ کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان مواجه می‌شویم؛ چرا که آنها قدرت انعطاف‌پذیری صنایع کشور را افزایش داده‌اند و به‌جای مقابله با طرح‌های جدید، به فکر سازگاری با تکنولوژی‌های روز هستند. از آنجایی که جوانان تحصیل‌کرده ما دراین خصوص تلاش‌های زیادی داشته‌اند، امید آن می‌رود تا با بهبود شرایط، تحولی اساسی در رشد استارت‌آپ‌ها و نهایتا اقتصاد ملی حاصل شود.»

(همچنین بخوانید: ایجاد یک میلیون شغل، هدف امسال وزارت کار)

برچسب‌ها: اشتغال کسب‌وکارهای نوپاتوسعه شرکت‌های دانش‌بنیان استارت‌آپدانش‌بنیانایران
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.