ابرهایی که سایه‌بان داده‌های شما هستند
بهترین سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری را بشناسید؛ ۷

ابرهایی که سایه‌بان داده‌های شما هستند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ - ۱۴:۰۰ | ۲۰ دقیقه

امروزه با وجود سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری، دیگر نگران از بین رفتن فایل‌ها نباشید. این سرویس‌ها با دریافت هزینه‌ای کم، با سرعت بالا و ویژگی‌های سودمند این امکان را فراهم می‌کنند.

نوپانا به نقل از دیجیکالا مگ: با توجه به کاهش قیمت سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری، افزایش سرعت اینترنت و وجود نرم‌افزارهای بهتر، اکنون برای ذخیره کردن فایل‌هایتان در فضای ابری، حق انتخاب‌های زیادی دارید؛ فایل‌هایی که دیگر نگران از بین رفتنشان نخواهید بود و همیشه در دسترس هستند. اگر چه سرویس‌های زیادی برای این کار وجود دارد، اما همه آنها ویژگی‌های مشابهی ندارند و تنها تعدادی از آنها مناسب ذخیره‌سازی عکس‌ها و تعدادی دیگر مناسب ذخیره‌سازی فایل‌های صوتی (mp3) هستند. ما برای یافتن نقاط قوت و ضعف، سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری معروفی از جمله گوگل درایو (Google Drive)، دراپ‌باکس (Dropbox)، وان‌درایو (OneDrive) و آی‌کلاود (iCloud) را از جهات گوناگون بررسی کردیم. به‌طور کلی می‌توان گفت همه آنها برای استفاده معمولی از فضای ابری کاملا مناسب هستند. همه آنها چند گیگابایت فضای رایگان به شما می‌دهند و هر وقت که به اینترنت متصل باشید، می‌توانید از این سرویس‌ها استفاده کنید. بااین‌حال، با توجه به اولویت‌های موردنظر شما، هرکدام مزایا و معایبی دارند.

گوگل درایو

برای کسانی که می‌خواهند عکس‌هایشان را مدیریت کنند

همان‌طور که احتمالا انتظار دارید، گوگل درایو در بین رقبا روان‌ترین سرویس را از لحاظ دسترسی روی وب دارد. در این سرویس، کارهایی چون باز کردن فایل‌ها، تبدیل آنها، ویرایش فایل‌ها و استفاده از ابزارهای آفیس موجود در آن برای ویرایش فایل‌های متنی (مانند ورد)، صفحات گسترده (مانند اکسل) و اسلایدها (مانند پاورپوینت) به سادگی انجام می‌گیرند. سیستم عامل کروم بر پایه یک سیستم فضای ابری مستحکم بنا شده و گوگل درایو را نیز دقیقا می‌توان با همین کلمات توصیف کرد.

با ابزار جدید بکاپ و سینک (Backup and Sync)، کاربران دسکتاپ گوگل درایو بهتر از قبل می‌توانند از این سرویس بهره ببرند. البته برای کاربران دسکتاپ، شاید راحت‌ترین سرویس در این لیست دراپ‌باکس باشد. سرویس‌های گوگل فوتوز (Google Photos) و گوگل پلی موزیک (Google Play Music) دو مزیت مهم گوگل درایو هستند. البته این دو سرویس بخشی از گوگل درایو نیستند اما به دلیل ارتباط خیلی نزدیکی که با هم دارند، آنها را می‌توان جزو یک سرویس به حساب آورد.

گوگل فوتوز با اختلاف زیاد یکی از بهترین سرویس‌های موجود برای سینک کردن و مدیریت عکس‌ها است. این سرویس ویژگی‌های جذاب زیادی دارد؛ از تگ کردن و نحوه جست‌وجوی عکس‌ها گرفته تا فضای بی‌نهایت رایگانی که در اختیار شما قرار می‌دهد؛ البته اگر با محدودیت ۱۶ مگاپیکسلی عکس‌ها و کیفیت ۱۰۸۰p فیلم‌ها مشکلی نداشته باشید. به‌سختی می‌توان سرویس بهتری را در این زمینه پیشنهاد داد، غیر از اینکه به‌طور کامل درگیر اکوسیستم اپل باشید.

گوگل پلی موزیک در مقایسه با گوگل فوتوز ویژگی‌های چندان جذابی ندارد؛ با این وجود این برنامه می‌تواند ۵۰ هزار آهنگ شما را به‌طور رایگان ذخیره کند و از هرجایی که دوست دارید می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید. توجه داشته باشید که این اعداد و ارقام برای حالت رایگان است که به همراه اپ‌های عالی، جای هیچ‌گونه صحبتی را برای جذابیت این سرویس باقی نمی‌گذارند.

شاید به حساب آوردن ویژگی‌های اضافی عنوان شده به عنوان جزئی از گوگل درایو در این مقایسه منصفانه نباشد، اما خود این سرویس با ویژگی‌های جذاب و رابط کاربری خوبی که دارد، یکی از بهترین‌ها است. اگر چه گوگل درایو به‌اندازه دراپ‌باکس درزمینه‌ سینک کردن و بخش‌های مدیریت، کارکشته نیست.

پلتفرم‌ها: ویندوز، مک، آی‌او‌اس (IOS)، اندروید

مزایا: مدیریت عالی عکس‌ها، دسترسی وب بسیار خوب، مدیریت موسیقی خوب

معایب: محصولی از گوگل است!

(همچنین بخوانید: بهترین استفاده از شبکه اجتماعی لینکدین)

دراپ‌باکس

برای افرادی که می‌خواهند فایل‌هایشان را روی پلت‌فرم‌های مختلف سینک کنند

دراپ‌باکس مدت زیادی در این عرصه فعال بوده است. به همین خاطردر سطح بالاتری نسبت به گوگل، اپل و مایکروسافت دارد؛ زیرا آنها هنوز در موارد فنی تقلا می‌کنند اما دراپ‌باکس در این عرصه به درک بالاتری رسیده که همین موجب برتری این سرویس می‌شود. علاوه بر این موضوع، اپ‌های دراپ‌باکس قابل اطمینان‌تر و سریع‌تر هم هستند. اپ‌های این سرویس در پلت‌فرم‌های متنوعی حضور دارند و به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌شوند. بنابراین اگر سرویسی برای سینک‌کردن و گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعاتتان می‌خواهید، دراپ‌باکس بهترین گزینه است.

ویژگی‌های مفیدی مانند ورژن هیستوری (version history) یا بازیابی فایل‌های حذف‌شده مختص دراپ‌باکس نیستند، اما استفاده از این قابلیت‌ها در دراپ‌باکس نسبت به رقبا راحت‌تر است. اگر بخواهیم یکی از شعارهای اپل را به کار ببریم، باید گفت که دراپ‌باکس «بدون دغدغه کار می‌کند» (it just works). به همین خاطر استیو جابز علاقه داشت که در همان ابتدای تاسیس دراپ‌باکس، این شرکت را بخرد. قابلیت اشتراک‌گذاری فایل‌ها و پوشه‌ها مزیت‌های زیادی دارد و با استفاده از آن می‌توانید فایل‌هایتان را از راه‌های مختلف در وب یا در بین اپ‌ها به اشتراک بگذارید. در این بخش ویژگی‌های مفیدی مانند تاریخ انقضای لینک اشتراک‌گذاری هم وجود دارد که استفاده از آنها خیلی ساده است.

با این همه مزایا، دراپ‌باکس چه معایبی دارد؟ اول از همه این سرویس می‌تواند طرح‌های متنوع‌تری ازلحاظ قیمت و حجم ارائه دهد (در ضمن ۲ گیگابایت فضا برای طرح رایگان خیلی کم است). همچنین دراپ‌باکس پیپر (Dropbox Paper) یک ابزار روان در وب است، اما در مقایسه با دیگر ابزارهای آفیس آنلاین شرکت‌های مایکروسافت، گوگل و اپل حرف زیادی برای گفتن ندارد. هرچند، به خاطر شراکت دراپ‌باکس با مایکروسافت، می‌توانید فایل‌های آفیس را در مرورگرتان و با اپ دراپ‌باکس ویرایش کنید، با این حال، این ویژگی کمی تحمیلی به نظر می‌رسد. در ضمن، مدیریت دراپ‌باکس درزمینه عکس، فیلم و موسیقی ساده و ابتدایی است. دراپ‌باکس ابزارهای زیادی برای مدیریت فایل‌های صوتی و تصویری ندارد، اگر چه مثلا می‌توانید فارغ از مدت فیلم، آن را مستقیما از برنامه دراپ‌باکس استریم کنید.

اگر نیاز اصلی شما مربوط به سینک کردن، اشتراک‌گذاری و دیدن فایل‌هایتان از طریق پل‌تفرم‌های مختلف است، پس دراپ‌باکس را انتخاب کنید. معایب این سرویس به ویژگی‌های جانبی مربوط می‌شود که بسیاری از کاربران نیاز چندانی به آنها ندارند.

پلتفرم‌ها: ویندوز، مک، آی‌او‌اس، اندروید، ویندوز موبایل

مزایا: سینک کردن فایل‌ها، اشتراک‌گذاری فایل‌ها، پشتیبانی از پلت‌فرم‌های متنوع

معایب: ابزار آفیس آنلاین نه‌چندان خوب، مدیریت ضعیف برای عکس، موسیقی و فیلم

(همچنین بخوانید: نسخه جدید اندروید، در تابستان منتشر می‌شود)

آی‌کلاود

برای خوره‌های موسیقی

در سال‌های اخیر آی‌کلاود از لحاظ رابط کاربری و دسترسی تا حد زیادی ارتقا یافته و هرچه بیشتر با مک و آی‌اواس یکپارچه شده است. تا حدی که حالا می‌توانید پوشه‌های درون کامپیوتر را با آی‌کلاود سینک کنید، شبیه کاری که دراپ‌باکس انجام می‌دهد.

با استفاده از این سرویس، می‌توانید به انواع و اقسام فایل‌ها در تمام دستگاه‌های اپل دسترسی داشته باشید. آی‌کلاود در ابتدا سرشار از مشکلات نرم‌افزاری بود، اما حالا تمام این مشکلات برطرف شده و این سرویس بدون مشکل و خیلی سریع کارش را انجام می‌دهد.

علاوه بر این، ابزار آفیس آنلاین آی‌کلاود به نام آی‌ورک (iWork) عملکرد خیلی بهتری نسبت به انتظارات دارد. در این ابزار به گزینه‌های خوبی از جمله اشتراک‌گذاری فایل‌ها، ویرایش دسته‌جمعی و قالب‌های آماده دسترسی دارید. همچنین سرعت این ابزار بسیار بالا است و رابط کاربری روان و سریعی دارد.

با وجود همه این پیشرفت‌ها، آی‌کلاود در عملکردش هنوز با ضعف‌هایی روبه‌روست. به‌طور مثال، در این سرویس امکان مشاهده فایل‌های مختلف در وب وجود ندارد، مگر اینکه آن فایل مربوط به اپ‌های اپل باشد؛ بنابراین، فایل‌هایی مثل پی‌دی‌اف یا ویدیو، به جای مشاهده یا استریم‌کردن، حتما باید دانلود شوند. نکات ریزی مثل همین سبب می‌شود که استفاده از سرویس‌هایی مانند گوگل درایو یا دراپ‌باکس از آی‌کلاود آسان تر باشد. مسئله دیگر مربوط به پشتیبانی از پلتفرم‌های متنوع است که آی‌کلاود فقط اندکی از ویندوز پشتیبانی می‌کند و در اندروید تقریبا به کلی قابل استفاده نیست.

مانند گوگل، اپل هم بخش‌های مجزایی را برای موسیقی و عکس در آی‌کلاود ایجاد کرده است. در بخش موسیقی آی‌کلاود به نام کتابخانه موزیک آی‌کلاود (iCloud Music Library) می‌توانید تا صد هزار آهنگ را ذخیره کنید، بدون اینکه از حجم فضای ابری شما چیزی کم شود. این رقم، دو برابر چیزی است که گوگل ارائه می‌دهد. با پرداخت ماهیانه ۱۰ دلار برای اپل موزیک (Apple Music)، می‌توانید این فایل‌های صوتی را در اندروید هم گوش دهید.

نسخه‌ ۲۰۱۷ آی‌کلاود، ظاهر و عملکرد خیلی خوبی دارد و با کمی کار روی بخش وب و پشتیبانی بهتر از پلت‌فرم‌های ویندوز و اندروید، می‌تواند به رقیبی جدی برای گوگل و دراپ‌باکس تبدیل شود. اما در حال حاضر، فقط طرفداران پروپاقرص اکوسیستم اپل این سرویس را نسبت به رقبا ترجیح می‌دهند.

پلتفرم‌ها: ویندوز، مک، آی‌او‌اس

مزایا: توانایی ذخیره‌ ۱۰۰ هزار آهنگ که به صورت یکپارچه با آیتونز (iTunes) کار می‌کند، کار کردن بدون مشکل با محصولات اپل

معایب: فایل‌های زیادی از طریق وب قابل‌مشاهده نیستند، پشتیبانی محدود از پلت‌فرم‌های مختلف

(همچنین بخوانید: مرورگرهای ایرانی از راه می‌رسند)

وان‌درایو

برای کاربران ویندوز که حوصله امتحان کردن سرویس‌های دیگر را ندارند

شاید فکر کنید که مایکروسافت تمام ویژگی‌های مثبت گوگل درایو و دراپ‌باکس را در سرویس ذخیره‌سازی ابری‌ خود به نام وان‌درایو قرار داده است اما در واقعیت این سرویس هنوز معایب زیادی دارد. این‌طور احساس می‌شود که قابلیت سینک یکپارچه به اجبار وارد ویندوز ۱۰ شده و گویا اپ‌های آنلاین این سرویس همان اپ‌های دسکتاپ هستند که به زور وارد مرورگر شده‌اند. درواقع، وان‌درایو به این بدی که توصیف کردیم هم نیست. اگر تنها از ویندوز استفاده می‌کنید و حال و حوصله استفاده از سرویس‌های دیگر را ندارید، وان‌درایو برای تمام نیازهای اصلی مربوط به سینک کردن و ذخیره‌سازی فایل‌های کامپیوتر در فضای ابری، پاسخگو خواهد بود.

جای تعجب ندارد که مایکروسافت برای جذب مشتری، بسته‌های خیلی جذابی را ارائه می‌دهد. در یکی از این بسته‌های پیشنهادی، با پرداخت ۷۰ دلار به‌صورت سالانه نه‌تنها یک ترابایت فضای ابری وان‌درایو به شما داده می‌شود، بلکه می‌توانید از نرم‌افزار آفیس ۳۶۵ (Office 365) برای کامپیوتر دسکتاپ هم استفاده کنید؛ همین موارد تشویقی بسته پیشنهادی را خیلی جذاب‌تر می‌کند. مایکروسافت در تلاش است که درزمینه مدیریت عکس‌ها به پای گوگل برسد. مایکروسافت این روزها حتی در تلاش است که تکنولوژی تگ‌کردن خودکار عکس‌ها را عملی کند. با وجود اینکه سرویس وان‌درایو شباهت‌های زیادی به گوگل درایو دارد، با توجه به سرعت و کیفیت بالاتر اپ‌های آنلاین گوگل می‌توانیم ببینیم که گوگل از مایکروسافت پیشتازتر است.

همین موضوع برای دیگر ویژگی‌های وان‌درایو مانند ورژن هیستوری (version history) یا ویرایش دسته‌جمعی اسناد صدق می‌کند؛ آنها در این سرویس حضور دارند، اما کیفیت چندان خوبی ندارند. این سرویس از پلت‌فرم‌های مک، اندروید و آی‌او‌اس هم پشتیبانی می‌کند. اما توصیه می‌کنیم فقط در صورتی برای این سرویس پول خرج کنید که از کاربران ویندوز و مایکروسافت آفیس هستید و سرویسی را می‌خواهید که با محصولات مایکروسافت بهترین عملکرد را داشته باشد.

پلتفرم‌ها: ویندوز، ویندوز موبایل، مک، آی‌اواس، اندروید

مزایا: عملکرد خوب روی محصولات مایکروسافت

معایب: عملکرد ضعیف روی دیگر محصولات

(همچنین بخوانید: نبرد غول‌ها در فضای ابری)

برچسب‌ها: گوگل درایودراپ باکسآی کلاودوان درایوgoogle drivedropboxicloudone driveذخیره اطلاعاتتکنولوژیفناوریذخیره‌سازی ابریcloud
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.