روابط خانوادگی خود را قربانی کارآفرینی نکنید
تعادل میان کارآفرینی و زندگی شخصی؛ ۷

روابط خانوادگی خود را قربانی کارآفرینی نکنید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۱۵:۰۰ | ۶ دقیقه

داشتن روابط سالم خانوادگی و کارآفرینی با هم تداخل ندارند و شما می‌توانید هردوی آنها را در کنار هم داشته باشید.

نوپ‍انا به نقل از زومیت: اینکه رئیس خودتان باشید مزایای زیادی برای شما به همراه دارد؛ اما کارآفرینی شغلی پرچالش است. اگرچه دیگر نیازی نیست از ۹ صبح تا پنج بعدازظهر برای شخص دیگری کار کنید؛ اما این به معنای کم شدن میزان ساعات کاری نیست. شما گاهی مجبور هستید که از هفت صبح تا یازده شب بی‌وقفه سر کار باشید. کارآفرینی یعنی شما حتی در سفر باید حواستان به همه‌چیز باشد و کارها را از طریق ایمیل و تلفن همراه خود مدیریت کنید. کارآفرین بودن هزینه‌های زیادی برای شما دارد و بر روابط شما با افرادی که به شما نزدیک هستند هم  تأثیر زیادی خواهد گذاشت.

به‌طور خلاصه، کارآفرینی در ظاهر شغلی پرزرق‌و‌برق به نظر می‌رسد؛ اما بسیاری از کارآفرینان از تأثیر این موضوع بر سلامتی و از همه مهم‌تر، بر روابطشان با اعضای خانواده گلایه دارند. روی هم جمع‌شدن بدهی‌ها، افزایش نرخ بهره و نگرانی در مورد موضوعات بزرگ مشکلاتی هستند که کم‌خوابی در برابر آنها هیچ است. مدیران و رهبران کسب‌‌و‌کار به دنبال این هستند که بین سلامتی، زندگی و کارشان تعادل برقرار کنند. به‌عنوان مثال رندی زاکربرگ، مؤسس و مدیرعامل زاکربرگ‌مدیا و خواهر مارک زاکربرگ، گفته است که دوستان، خانواده، تناسب‌اندام، خواب و کار موضوعات بسیار مهمی هستند و خودش هر روز سه مورد از آنها را انتخاب کرده و زمان خود را بین آنها تقسیم می‌کند.

موضوعی که یک کارآفرین موفق را از دیگران متمایز می‌کند، این است که بتواند در کنار یک کسب‌و‌کار موفق، زندگی شخصی‌اش را نیز به بهترین نحو مدیریت کند. بعضی از کارآفرینان معتقدند که یک سری از کارها صرف‌نظر از هزینه‌ای که دارند، باید حتما انجام شوند، اما واقعیت این است که اگر شما سلامتی و روابط خود را در کوتاه‌مدت قربانی کنید، باید چندین برابر بهای آن را در آینده پرداخت کنید. البته گفتن این حرف‌ها شاید ساده به نظر برسد؛ اما متعادل نگه‌داشتن کار و زندگی شخصی آسان نیست. آرامش ذهنی، سلامتی و خوشحالی از عوامل ضروری برای ساختن یک کسب‌و‌کار موفق هستند.

این حقیقت را نباید نادیده گرفت که هرچقدر کسب‌و‌کار شما بزرگ‌تر و موفق‌تر شود، نیاز به توجه بیشتری خواهد داشت و این یعنی شما مدت زمان کمتری در کنار اعضای خانواده خواهید بود و روابطتان با آنها کمتر خواهد شد. اما دلیلی ندارد که شما هم این روند را ادامه دهید. داشتن روابط سالم خانوادگی و کارآفرینی با هم تداخل ندارند و شما می‌توانید هردوی آنها را در کنار هم داشته باشید. برای انجام این کار باید کیفیت زمانی که با خانواده خود سپری می‌کنید را بالا ببرید. هرچقدر مشغله‌ شما برای ساختن یک کسب‌و‌کار بیشتر باشد، اهمیت این موضوع هم بیشتر می‌شود. اکثر ما زمانی که در کنار خانواده هستیم نیز تلفن همراهمان را از خودمان دور نمی‌کنیم. صدای مداوم زنگ موبایل حواس ما را پرت می‌کند و اجازه نمی‌دهد که بتوانیم بر موضوعات مهم تمرکز کنیم. همین موضوع باعث می‌شود نتوانید رابطه‌ عمیقی با اعضای خانواده‌ خود برقرار کنید. بنابراین اگر شما هم کارآفرین هستید یا می‌خواهید این کار را انجام دهید، بهتر است قبل از اینکه دیر شود به عواقب کارهایتان فکر کنید و چاره‌ای اساسی برای برقراری تعادل میان کار و زندگی شخصی خود پیدا کنید.

(همچنین بخوانید: چرا کارآفرینان باید از شکست‌های خود استقبال کنند؟)

برچسب‌ها: کارآفرینیخانوادهکسب‌وکاررفتارروابط اجتماعیFamilystartupBusinessentrepreneurshipاستارت‌آپمهارت زندگیlifestyle
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.