۹ استراتژی بازاریابی که از هزینه کم آنها شگفت‌زده می‌شوید
قسمت سوم ۸

۹ استراتژی بازاریابی که از هزینه کم آنها شگفت‌زده می‌شوید

توسط سبا فرجادفر | ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۱۰:۰۰ | ۷ دقیقه

بسیاری از کارآفرینان به دلیل نداشتن سرمایه کافی، از بحث بازاریابی چشم‌پوشی می‌کنند، در حالیکه همه استراتژی‌های بازاریابی نیاز به هزینه هنگفت ندارند.

نوپانا: استارت‌آپ‌ها با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند، اما هیچکدام سخت‌تر از تلاش برای نگه داشتن پول نقد نیست. آژانس‌های کسب‌وکار، هزینه متوسط برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار را چیزی حدود ۳۰ هزار دلار تخمین زده‌اند؛ اما این رقم با واقعیت فاصله زیادی دارد، چرا که گاهی یک استارت‌آپ را تنها با صد دلار راه‌انداری می‌کنند و گاهی نیز راه‌اندازی یک کسب‌وکار بیشتر از یک میلیون دلار هزینه دارد. اما توجه داشته باشید این اعداد و ارقام تنها هزینه راه‌اندازی هستند. شرکت‌های تازه‌تاسیس، هزینه‌های دیگری چون حقوق کارمندان، اجاره دفتر، خرید امکانات اولیه و سایر هزینه‌های جاری را نیز دارند؛ بنابراین آنها برای تامین درآمد کافی تلاش فراوانی می‌کنند.

بسیاری از کارآفرینان در خصوص بودجه با مشکل مواجه هستند و در نهایت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مهمی چون بازاریابی و تبلیغات را رها می‌کنند. در واقع اکثر آنها بحث بازاریابی را که عاملی مهم در راه پیشرفت و توسعه کسب‌وکار است، نادیده می‌گیرند و یا بودجه محدودی برای آن در نظر می‌گیرند.

به گزارش نوپانا، تقریبا ۸۰ درصد کارآفرینان هیچ ایده‌ای در خصوص اهمیت و میزان اثرگذاری استراتژی بازاریابی ندارند، بنابراین تعجبی ندارد که مارکتینگ همواره با بی‌توجهی مواجه می‌شود.  

در مطلب پیش‌رو به بررسی نکاتی می‌پردازیم که نشان می‌دهد بازاریابی موثر و مناسب آنقدرها هم هزینه‌بر نیست. استراتژی‌های بازاریابی با بودجه‌های کلان ممکن است بازده نهایی خوبی داشته باشند، اما تدابیر دیگری نیز در بازاریابی وجود دارد که در عین کم‌هزینه بودن تاثیر شایانی در رشد کسب‌وکار دارند. در اینجا به ۹ مورد از این استراتژی‌ها می‌پردازیم.

قسمت سوم:

۷. تبلیغات هدفمند اینترنتی

اگر رویکرد شما استفاده از کلمات کلیدی با ترافیک بالا باشد، تبلیغات اینترنتی یا کلیکی که شما را وادار می­‌کند بابت هر کلیک هزینه­‌ای پرداخت کنید برایتان گران تمام خواهد شد؛ در مقابل شما می­‌توانید با هزینه­‌ای قریب به یک دلار در روز، در شبکه­ اجتماعی فیسبوک یا دیگر شبکه‌های اجتماعی تبلیغات خود را قرار دهید. البته اگر به دنبال نتایج چشمگیرتری هستید باید کمی بیشتر هزینه کنید.

۸. برندسازی شخصی

برندسازی شخصی (Personal Branding)، تا حدودی شبیه به برندینگ تجاری است با این تفاوت که در این مورد شما خود را برند می‌کنید. با این هدف، شما تخصص و مهارت­‌های خود را در شبکه­‌های اجتماعی گوناگون و یا در وبلاگ شخصی­تان در معرض دید عموم قرار می­‌دهید و از این طریق مخاطبان جدید و ترافیک بیشتری به‌دست می‌آورید.

نکته اینجاست که مردم اغلب به حرف دیگران بیشتر از شرکت­‌های مختلف اعتماد می­‌کنند. شما با بهره­‌مندی از روش برندسازی شخصی، مسیری قدرتمند و جداگانه خواهید داشت که در آن بدون هزینه کردن، مطالب خود را به اشتراک می‌گذارید و مخاطبان زیادی جذب می‌کنید.

۹. گروه­‌ها و تالارهای گفت­‌و­گو در اینترنت

قدرت کمپین­‌های عمومی و گروه­‌ها در رسانه­‌های اجتماعی را نادیده نگیرید. در این‌گونه تالارهای گفت­‌وگو ممکن است با سوالات مختلفی از کاربران مواجه شوید که با توجه به تخصصی که دارید می‌توانید به آنها پاسخ دهید؛ همچنین ممکن است در این تالارها از رویداد محلی باخبر شوید که بتواند به توسعه کسب­‌وکار شما کمک کند. بنابراین بهتر است همان‌طور که در حال توسعه کسب­‌وکار خود هستید، هر چه بیشتر با جامعه اطراف خود در ارتباط باشید.

عضو شدن در این گروه­‌ها هیچ هزینه­‌ای برای شما ندارد و می­‌توانید به‌صورت رایگان از مزایای آن استفاده کنید.

سخن آخر

اگر در بخش بودجه کسب­‌وکار خود با چالش مواجه شده­‌اید، هرگز از استراتژی‌های بازاریابی در معادله کاری خود غفلت نکنید؛ در عوض، راه­‌هایی خلاقانه و ابتکاری برای به‌رسمیت شناختن و تبلیغ نام تجاری و محصولات خود پیدا کنید که نیازی به سرمایه­‌گذاری قابل توجهی نداشته باشد.

زمانی که یک جریان درآمدی قدرتمند و ثابت برای کسب­‌وکار خود ایجاد می­‌کنید، طبعا امکان سرمایه­‌گذاری­‌های گسترده­‌تری نیز خواهید داشت و در به­‌کارگیری تجربیات پیشین و سازنده خود آزادی عمل بیشتری دارید.

ادامه این مطلب را در قسمت‌های دیگر بخوانید:

 ۹ استراتژی بازاریابی که از هزینه کم آنها شگفت‌زده می‌شوید (قسمت اول)

 ۹ استراتژی بازاریابی که از هزینه کم آنها شگفت‌زده می‌شوید (قسمت دوم)

(همچنین بخوانید: بازار داغ دیجیتال مارکتینگ را در دست بگیریم)

منبع

برچسب‌ها: بازاریابیمارکتینگMarketingتبلیغاتبرندینگPersonal Brandingتالارهای گفت­‌و­گوForum
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره سبا فرجادفر

سبا فرجادفر

سبا فرجادفر، دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی است. او فعالیت حرفه‌ای خود در زمینه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرده است و به عنوان دبیر خبر در روزنامه‌ها و نشریات معتبر کشور قلم می‌زند. سبا فرجادفر هم‌اکنون در زمینه خبرنگاری کسب‌وکارهای نوپا فعالیت می‌کند.