چالش کارمندان ضعیف را چگونه مدیریت کنیم؟
اخراج یا جذب نیروی کمکی؟ ۷

چالش کارمندان ضعیف را چگونه مدیریت کنیم؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ - ۱۲:۰۰ | ۸ دقیقه

یکی از مشکلات اساسی مدیران، مدیریت کارمندان و مشکلات مربوط به کارایی آنان است؛ اما نکته‌ مهم این است که اخراج نیروها یا جذب نیروی کمکی، راه‌حل قطعی این مشکلات نیست.

نوپانا به نقل از زومیت: به‌عنوان یک مدیر، اخراج کارمندان یکی از سخت‌ترین وظایف شغلی شما است؛ ولی وقتی یکی از کارمندان عملکرد کل تیم را ضعیف می‌کند، شما مسئولیت دارید بهترین تصمیم را برای کسب‌وکار خود بگیرید.

از آنجایی که اخراج کارکنان کار خوشایندی نیست، بیشتر مدیران جوان و تازه‌کار ترجیح می‌دهند فرد ناکارآمد را در تیم خود حفظ کنند. این تصمیم به دلایلی واضح برای شرکت مشکل‌آفرین خواهد شد؛ ولی این موضوع وقتی شکل بدتری به خود می‌گیرد که مدیران سعی می‌کنند برای جبران ضعف یک کارمند، نیروی دیگری (مثلاً یک مدیر حد واسط) را وارد کار کنند تا همزمان، او همان وظایف را بر عهده بگیرد. هنگامی‌که یک شرکت در حال رشد است، مسئولیت‌های موازی بسیار محتمل هستند و این دامی است که باید با هوشیاری از آن اجتناب کرد.

اثر زیان‌بار مسئولیت‌های موازی به‌مراتب بیشتر از حفظ نیروهایی است که کمتر از انتظار شما ظاهر می‌شوند؛ چرا که علاوه بر مشکلات استخدام‌ جدید، پس‌ از آن شما گزارش‌های کاری جدیدی روی میز خود خواهید داشت که دقیقاً حیطه‌ اختیارات مشخصی ندارند. نیروی تازه استخدام شده نمی‌تواند در کار خود موفق باشد؛ چراکه باید وقتش را به مدیریت نیمه‌کامل نیروی ضعیف اختصاص دهد. او نمی‌تواند انرژی خود را روی همکاری یا سرپرستی تیمش سرمایه‌گذاری کند و همچنین نمی‌تواند از مهارت‌ها و تخصص اصلی خود به‌طور بهینه استفاده کند؛ چراکه تمام فعالیت‌های او تحت تأثیر محدودیت‌هایی قرار دارد که نیروی ناکارآمد، با مسئولیت‌های مشابه به او تحمیل می‌کند.

فرض کنید که سرپرست بخش متوجه می‌شود یکی از مدیران میان‌رده انتظارات او را برآورده نمی‌کند. او پیشنهاد می‌دهد که یک کارمند ارشد دیگر به تیم اضافه شود تا بتواند مدیریت ناکارآمد فرد اول را تکمیل کند. اعضای تیم که مدیر خود را دوست دارند، با این پیشنهاد موافقت می‌کنند. به‌احتمال‌ زیاد این پیشنهاد با شکست مواجه می‌شود؛ چراکه ایجاد لایه‌های موازی کاری، مشکل اصلی را حل نمی‌کند. این تصمیم فقط به یک استخدام ناخوشایند منجر می‌شود که حتی مدیر میان‌رده‌ ضعیف را به جاده‌ موفقیت برنمی‌گرداند.

(همچنین بخوانید: چرا از مدیر خود ناراضی می‌شویم؟)

در شرکت‌هایی که رشد بالایی دارند، گاهی تفویض اختیار حرکتی هوشمندانه است. هنگامی‌که یک شرکت به‌سرعت در حال پیشرفت است، استخدام افراد ماهر و مستعد، آنها را در آستانه‌ آموزش مدیریت تجربی قرار می‌دهد؛ زیرا در جایگاهی قرار می‌گیرند که باید کنترل افراد ضعیف را بر عهده بگیرند، به‌علاوه آنها این فرصت را دارند که از تجربیات یک سرپرست یا مدیر باتجربه هم استفاده کنند.

اگر به استخدام نیروهایی فکر می‌کنید که لایه شغلی جدیدی به شرکت‌تان اضافه می‌کنند و احتمالاً مسئولیت‌پذیری موازی را به تیم شما تحمیل می‌کنند؛ قبل از اجرای تصمیم خود، مطمئن شوید که این کار را به دلایل درستی انجام می‌دهید. موارد زیر را در نظر بگیرید:

ریشه‌ ناکارآمدی عوامل را بیابید

 سعی کنید قبل از تصمیم‌گیری، ریشه‌ مشکل را پیدا کنید. آیا کارمندتان به علت نداشتن تخصص و مهارت کافی کمتر از حد انتظار شما ظاهر می‌شود یا او کارمند جدیدی است که هنوز با وظایف خود به‌خوبی آشنا نشده است؟ می‌توانید با او صحبت کنید و ببینید در مورد کارش چه فکر و احساسی دارد؛ یا نظر افرادی را جویا شوید که سابقه‌ همکاری با او دارند.

به کارمندان آموزش دهید

 قبل از اینکه تغییری در تیم خود به‌وجود آورید، به این فکر کنید که از چه راه‌هایی می‌توانید به کارمندتان کمک کنید. برخی از مشکلات اجرایی کارمندان را می‌توان با تعلیم و آموزش بیشتر حل کرد. اگر خودتان هم یک مدیر جدید هستید، می‌توانید از مربیان متخصص برای آموزش نیروهای خود استفاده کنید.

انگیزه‌های خود را بررسی کنید

بسیاری از اوقات فرآیندهای استخدام و اخراج تحت تأثیر انگیزه‌های شخصی مدیران قرار می‌گیرند؛ بنابراین صادقانه با انگیزه‌ خود مواجه شوید. آیا تمایل شما برای استخدام نیروی جدید، ناشی از این نیست که می‌خواهید استعدادهای جدیدی به تیم خود اضافه کنید؟ آیا واقعاً می‌خواهید مشکل اجرایی فعلی را حل کنید؟

منابع شرکت را در نظر بگیرید

اگر شرکت کوچکی دارید، باید در نظر بگیرید که آیا منابع لازم برای استخدام یک نیروی جدید را دارید یا بهتر است از راه‌های بهتری برای کمک به تیم و موفقیت شرکت خود استفاده کنید. شاید اگر کارمندان فعلیتان را جایگزین یکدیگر کنید، بتوانید صرفه‌جویی بهتری در هزینه‌های خود داشته باشید تا اینکه بخواهید کارمند دیگری را برای اداره‌ مسئولیت‌های دیگران استخدام کنید.

به‌عنوان یک رهبر، تصمیماتی که در مورد عوامل شرکت و دیگر افراد اتخاذ می‌کنید، چالش سختی برای شما خواهند بود. اما به یاد داشته باشید که با نگه‌داشتن کارمندانی که از عهده‌ وظایف خود برنمی‌آیند، لطفی به آنها و به شرکت خود نمی‌کنید.

(همچنین بخوانید: چگونه راهبری تاثیرگذار برای استارت‌آپ خود باشیم؟)

برچسب‌ها: مدیرکارمندهمکاریmanagementاخراجمدیریتکارمندانکسب‌و‌کارکار گروهیاستخدام
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.